Γιατί σᾶς ἀρέσουν τόσο πολύ οἱ Beatles;

«Γιατί σᾶς ἀρέσουν τόσο πολύ οἱ Beatles; Τί τούς βρίσκετε;» μᾶς ρώτησε φίλη τῆς στήλης.

Ἀπαντᾶμε ἀμέσως. Οἱ Beatles δέν ἦταν μία εὔκολη ὑπόθεση γιά τήν Ἑλλάδα. Κατ’ ἀρχάς, ἡ ἑταιρεία τους, ἡ Parlophone, δέν ἀνῆκε στό γκρούπ τῶν ἑταιρειῶν πού ἐκπροσωποῦσε στήν Ἑλλάδα ἡ Music Box μέ τόν δαιμόνιο Νῖκο Μαστοράκη.

Τά μώβ χρώματος μικρά δισκάκια τῆς Parlophone ἀνῆκαν στόν ὅμιλο Odeon- Parlophone-Warner Bros, τόν ὁποῖο στό ραδιόφωνο ἐκπροσωποῦσε ὁ παρουσιαστής Βάκης Πέρρος, πού καμμία δέν εἶχε σχέση μέ τήν ἀκτινοβολία καί τήν σπιρτάδα τοῦ Μαστοράκη. Ἀντίθετα, στήν Music Box ἀνῆκε ἡ ἑταιρεία Decca, στήν ὁποία ἔγραφαν οἱ Rolling Stones. Οἱ Beatles λοιπόν γιά νά καθιερωθοῦν στήν Ἑλλάδα, ἔπρεπε νά ἀποφύγουν τόν σκόπελο «Μαστοράκης». Χρειάσθηκε πολύ περισσότερος χρόνος ἀπ’ ὅ,τι σέ ἄλλες εὐρωπαϊκές χῶρες γιά νά κατακτήσουν οἱ Beatles τήν ἑλληνική νεολαία καί τήν πρώτη θέση τοῦ «τόπ». Τό «Love me do», γιά παράδειγμα, πού εἶναι ἡ πρώτη ἠχογράφηση τῶν Beatles μέ μάνατζερ τόν Μπράιαν Ἐπστάιν, ἦρθε στήν Ἑλλάδα ἀργότερα ἀπό τό «She loves you»! Δεῖγμα τοῦ ὅτι ὑπῆρχε καθυστέρηση καί προβληματισμός γιά τό πῶς θά περάσει στήν ἑλληνική νεολαία τό μεγαλύτερο συγκρότημα ὅλων τῶν ἐποχῶν.

Χάρις ὅμως στήν ποιότητά τους καί κυρίως στόν ἦχο τους, οἱ Beatles σάρωσαν σέ πωλήσεις μέ τήν πάροδο τοῦ χρόνου ἀσχέτως τῆς προβολῆς πού εἶχαν ἀπό τό ραδιόφωνο, τό μοναδικό τότε ἐπικοινωνιακό ὅπλο. Ὑπῆρχε βέβαια καί τό σπουδαῖο περιοδικό «Μοντέρνοι ρυθμοί» πού ἀγοραζόταν μέ φανατισμό ἀπό τήν νεολαία, ἀλλά τό διηύθυνε ὁ Νῖκος Μαστοράκης. Ἀπό στόμα σέ στόμα ὅμως καί ἀπό αὐτί σέ αὐτί οἱ Beatles πέρασαν γρήγορα στήν καρδιά τῆς ἑλληνικῆς νεολαίας. Τό πρῶτο μικρό δισκάκι πού ἀγόρασα, στήν πρώτη γυμνασίου, μέ 25 δραχμές τίς ὁποῖες ἐξοικονόμησα πηγαίνοντας στό σχολεῖο μέ τά πόδια καί ὄχι μέ τό λεωφορεῖο, ἦταν τό «Love me do». Τό ἀπέκτησα ἀπό τό ἱστορικό κατάστημα δίσκων τῶν Ἀδελφῶν Γεωργιάδη πού ἔκλεισε δυστυχῶς, τό «Νegro», στήν ὁδό Τσαμαδοῦ στόν Πειραιᾶ. Μέρα μέ τήν μέρα οἱ Beatles ἔμπαιναν στήν ζωή μας. Καί ὅταν τούς ἔφερε κρυφά στήν Ἑλλάδα ὁ ἀείμνηστος συνεργάτης τους Ἀλέξης Μάρδας, δέν κατέστη δυνατόν νά τούς δοῦμε ἀπό κοντά. Τούς χάρηκαν μόνο λίγοι τυχεροί στήν Ὕδρα καί τήν Ἀράχωβα.

Ὁ Μαστοράκης ὅμως πού εἶχε καταλάβει καί ἐκτιμήσει τήν ἀξία τους, τούς φιλοξενοῦσε συνεχῶς σέ μιά ἀπό τίς ἐκπομπές του στό ραδιόφωνο, ἡ ὁποία δέν εἶχε χορηγό τήν Music Box ἀλλά τό ἑλληνικό ἀναψυκτικό «Τάμ-Τάμ».

Μιά Κυριακή μεσημέρι, λοιπόν, μᾶς εἶχε κρατήσει σέ ἀγωνία ἔχοντας προαναγγείλει μέρες πρίν ὅτι «θά ἀκουστεῖ γιά πρώτη φορά στήν Ἑλλάδα τό νέο τραγούδι τῶν Beatles.» Τό θυμᾶμαι ἀκόμη καί συγκινοῦμαι. Ξαφνικά ἀπό τό ραδιόφωνο, γύρω ἀπό τό ὁποῖο εἴμασταν μαζεμένοι καμμιά δεκαριά μαντραχαλᾶδες, ξεπήδησαν οἱ νότες ἀπό τό κουαρτέττο ἐγχόρδων πού συνόδευε τόν Πώλ στό «Yesterday». Ἀπό ἐκείνη τήν ἡμέρα κατετάγην στό στρατόπεδο τῶν «Μπητλικῶν».

Απόψεις

Τό πρωτοσέλιδο τῆς «Ἑστίας» γιά τήν νέα γενιά στά χείλη τοῦ ράπερ Λέξ!

Εφημερίς Εστία
Ὁ εὐθύς Θεσσαλονικιός ἑρμήνευσε μπροστά σέ 120.000 νέες καί νέους, σέ δύο διαδοχικές συναυλίες στό ΟΑΚΑ, τήν «Χειρότερη Γενιά», οἱ στίχοι τῆς ὁποίας περιλαμβάνουν ἀναφορά στήν ἐφημερίδα μας Ἔκρηξις κοινωνικῆς ἀμφισβητήσεως ἀπό τήν νεολαία

Παιχνίδια παραγραφῆς μέ τό Γνωμοδοτικό Τριαντόπουλου

Μανώλης Κοττάκης
OTAN τέθηκε γιά πρώτη φορά τό ζήτημα τῆς συνθέσεως τοῦ Γνωμοδοτικοῦ Συμβουλίου πού θά κληθεῖ νά ἀξιολογήσει ὡς «φυσικός δικαστής» τήν ὑπόθεση Τριαντόπουλου, ἡ Βουλή καί τό Ὑπουργεῖο Δικαιοσύνης διχάστηκαν γιά τό ποιός εὐθύνεται, πού στήν λίστα τῶν πρός κλήρωση δικαστῶν περιλαμβάνονταν κάποιοι πού ἀπεῖχαν ἕναν μῆνα ἀπό τήν συνταξιοδότηση.

Ἀκρίβεια-φωτιά σέ ὑπηρεσίες καί τρόφιμα ἐξ αἰτίας νέας πληθωριστικῆς ἐκρήξεως

Εφημερίς Εστία
Ο ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ ὄχι μόνο δέν ὑποχωρεῖ, ἀλλά ἀντιθέτως ἀκολουθεῖ ἀνοδική πορεία τούς τελευταίους δύο μῆνες.

Ἕνα κι ἕνα δέν μπορεῖ νά κάνουν ἕνδεκα

Δημήτρης Καπράνος
Ἀρκεῖ μία καί μόνη ματιά στό σημερινό –ὁμιχλῶδες καί δυσδιάκριτο– πολιτικό μας σκηνικό, γιά νά περιπέσουμε σέ βαθειά μελαγχολία.

Παρασκευή, 2 Ἰουλίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
O ΚΟΣΜΟΣ ΓΕΝΙΚΟΝ ΣΠΑΣΙΜΟ