Ὁ Πυρρίχιος τοῦ Πόντου στόν κινηματογράφο

Ἡ πρώτη ταινία τοῦ εἴδους γιά τόν χορό σύμβολο

ΤΑΙΝΙΑ πού ἀφηγεῖται τήν καθημερινότητα στόν Πόντο, μέ ἀποκορύφωμα τόν Πυρρίχιο χορό, δημιούργησε ὁ μουσικοσυνθέτης καί παραγωγός ταινιῶν Χρῆστος Κεμανετζίδης ἐκπληρώνοντας τό δικό του ἠθικό χρέος, ἕνα μνημόσυνο ἀπέναντι στόν πατέρα του Γιῶργο Κεμανετζίδη, καί ἀποδεικνύοντας γιατί ὁ Πυρρίχιος χορός ἀποτελεῖ ἕνα ἀπό τά πλέον βασικά σημεῖα ἀναφορᾶς τῶν Ποντίων ἀνά τόν κόσμο.

Μέσα ἀπό τόν Πυρρίχιο χορό (Σέρρα) ἐκπορεύεται ἡ δύναμις τῶν Ἑλλήνων τοῦ Πόντου, ἡ νοσταλγία γιά τήν γενέθλια γῆ τῶν προγόνων ἀλλά καί οἱ ρίζες τοῦ συναισθηματικοῦ γενετικοῦ κώδικος τῶν Ποντίων. Ὁρισμένοι τόν χαρακτηρίζουν πυρῆνα τῆς ὑποστάσεως τοῦ ποντιακοῦ ἑλληνισμοῦ, ἄλλοι συγκινοῦνται ὅταν τόν ἀντικρύζουν ἤ νοιώθουν δέος. Καί ὑπάρχουν καί ἐκεῖνοι πού στά βήματά του βλέπουν τόν πόνο, τόν καθημερινό ἀγῶνα ἐπιβιώσεως, τόν ξερριζωμό ἀπό τίς πατρογονικές ἑστίες καί τήν ἀδιάκοπη μάχη γιά τήν συνέχιση τῆς πλούσιας πολιτισμικῆς κληρονομιᾶς τοῦ ἱστορικοῦ Πόντου.

Ὁ ἀρχαιοπρεπής χορός, ἡ γέννησις τοῦ ὁποίου μετρᾶ τρεῖς μυθικές ἐκδοχές, χορευόταν σύμφωνα μέ ἱστορικές ἀναφορές ἀπό τόν Εὔξεινο Πόντο μέχρι τήν Κύπρο καί τήν Κρήτη, καί γι’ αὐτόν ὑπάρχουν ἀναφορές στόν Ὅμηρο καί τόν Ξενοφῶντα.

Μέ εἰδικά ὀπτικοακουστικά ἐφφέ, τήν τεχνική video art καί τήν συμμετοχή δεκάδων ἐθελοντῶν, χορευτῶν, μουσικῶν καί ἑρμηνευτῶν τῆς πλούσιας ποντιακῆς παραδόσεως, πού συμμετεῖχαν σέ ὅλο τό project, ὁ κ. Κεμανετζίδης κατάφερε σέ διάστημα ἐνάμιση ἔτους νά «μετουσιώσει» τήν ἀρχική του ἰδέα σέ ἔργο καί νά δημιουργήσει τήν ταινία «Ὁ Πυρρίχιος (Σέρρα)». Τά γυρίσματα τῆς ταινίας, τά ὁποῖα διήρκεσαν 3,5 μῆνες, ἔγιναν σέ ἀρχαιολογικούς χώρους, ὅπως τό Βυζαντινό Κάστρο τοῦ Παλαιοῦ Γυναικοκάστρου στό Κιλκίς, στόν Λιθότοπο Σερρῶν, δίπλα στήν λίμνη Κερκίνη καί στό Παλαιόκαστρο Ὡραιοκάστρου στήν Θεσσαλονίκη. Τήν ταινία «ντύνει» μέ τήν φωνή του ὁ ἠθοποιός Τάσος Νούσιας.

Ἡ ταινία, διάρκειας εἴκοσι λεπτῶν, ἀφηγεῖται τήν καθημερινότητα στόν Πόντο, μέ ἀποκορύφωμα τόν Πυρρίχιο. Μικρές στιγμές καθημερινοῦ μόχθου, μαζώξεις  τῶν κοινοτήτων, τά λεγόμενα «παρακάθ» ὅπου μέσα ἀπό ποντιακά δίστιχα καί μελωδίες κυλοῦσε ἡ ζωή, ἀλλά καί μικρά παιδιά πού συνεχίζουν τήν παράδοση.

Ἡ παρουσίασις τῆς ταινίας θά γίνει σήμερα (7μ.μ.) σέ ἐπίσημη πρώτη προβολή στό Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριᾶς «Μελίνα Μερκούρη» καί διοργανώνεται ἀπό τήν Ἕνωση Ποντίων Καλαμαριᾶς σέ συνεργασία μέ τόν Δῆμο Καλαμαριᾶς. Παράλληλα, θά παρουσιασθεῖ ἡ ταινία «Δέηση γιά τόν Πόντο» σέ σκηνοθεσία Ἰορδάνη Μερενίδη, μιά παραγωγή τῆς ΕΡΤ3, σέ κείμενα τοῦ δημοσιογράφου Γιώργου Γεωργιάδη, ἀφήγηση τοῦ ἠθοποιοῦ Τάσου Νούσια, μουσική ἐπιμέλεια-ἐνορχήστρωση Χρήστου Κεμανετζίδη καί μέ τήν ἐπιστημονική ὑποστήριξη τῆς Ἀναστασίας Ἀσπρούτσου.

Ειδήσεις / Άρθρα

«Βόμβα» ἀπό τόν Πρόεδρο Βουλῆς Λιβύης: Δέν ἀναγνωρίζουμε ΑΟΖ στήν Κρήτη!

Εφημερίς Εστία
Δῶρον ἄδωρον ἡ διακήρυξις τοῦ Ἀκίλα Σάλεχ ὅτι εἶναι ἄκυρο τό τουρκολιβυκό μνημόνιο ἐπειδή ἡ κυβέρνηση δέν εἶχε λάβει ψῆφο ἐμπιστοσύνης – Υἱοθετεῖ πλήρως τήν τουρκική θέση ὅτι ἡ μέση γραμμή χαράσσεται ἀπό τήν ἠπειρωτική Ἑλλάδα καί ὄχι τά νησιά

Δέν εἶναι ταινία, εἶναι Ἱστορία γιά νά τήν κρατᾶς φυλακτό!

Μανώλης Κοττάκης
Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή τῆς ταινίας «Καποδίστριας» τοῦ Γιάννη Σμαραγδῆ μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας τοῦ φίλμ Δημήτρη Σταύρου ἀπό τά ὀρεινά τοῦ «Ἑλληνικοῦ Κόσμου».

Μέτρα Μητσοτάκη γιά δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, ἀγρότες καί στεγαστικό

Εφημερίς Εστία
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στήν ὁμιλία του στήν Βουλή, πρό τῆς ἐγκρίσεως τοῦ προϋπολογισμοῦ τοῦ 2026 μέ ὀνομαστική ψηφοφορία (ἐνεκρίθη μέ 159 ψήφους «ναί», ἔναντι 136 «ὄχι» σέ σύνολο 295 ψηφισάντων), ἀνεφέρθη σέ μιά σειρά μέτρων, μεταξύ τῶν ὁποίων μέτρα γιά τούς δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, τόν ΟΠΕΚΕΠΕ, τούς ἀγρότες καί τό στεγαστικό τῶν δημοσίων ὑπαλλήλων.

Μνήμη Μπόστ, μνήμη ἑνός ἄλλου πολιτισμοῦ

Δημήτρης Καπράνος
Πέρασαν τριάντα χρόνια ἀπό τό 1995, ὁπότε μᾶς ἄφησε γιά πάντα ὁ Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ὁ ἄνθρωπος πού ἐπέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ὕφος στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ.

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ