Ὁ Πυρρίχιος τοῦ Πόντου στόν κινηματογράφο

Ἡ πρώτη ταινία τοῦ εἴδους γιά τόν χορό σύμβολο

ΤΑΙΝΙΑ πού ἀφηγεῖται τήν καθημερινότητα στόν Πόντο, μέ ἀποκορύφωμα τόν Πυρρίχιο χορό, δημιούργησε ὁ μουσικοσυνθέτης καί παραγωγός ταινιῶν Χρῆστος Κεμανετζίδης ἐκπληρώνοντας τό δικό του ἠθικό χρέος, ἕνα μνημόσυνο ἀπέναντι στόν πατέρα του Γιῶργο Κεμανετζίδη, καί ἀποδεικνύοντας γιατί ὁ Πυρρίχιος χορός ἀποτελεῖ ἕνα ἀπό τά πλέον βασικά σημεῖα ἀναφορᾶς τῶν Ποντίων ἀνά τόν κόσμο.

Μέσα ἀπό τόν Πυρρίχιο χορό (Σέρρα) ἐκπορεύεται ἡ δύναμις τῶν Ἑλλήνων τοῦ Πόντου, ἡ νοσταλγία γιά τήν γενέθλια γῆ τῶν προγόνων ἀλλά καί οἱ ρίζες τοῦ συναισθηματικοῦ γενετικοῦ κώδικος τῶν Ποντίων. Ὁρισμένοι τόν χαρακτηρίζουν πυρῆνα τῆς ὑποστάσεως τοῦ ποντιακοῦ ἑλληνισμοῦ, ἄλλοι συγκινοῦνται ὅταν τόν ἀντικρύζουν ἤ νοιώθουν δέος. Καί ὑπάρχουν καί ἐκεῖνοι πού στά βήματά του βλέπουν τόν πόνο, τόν καθημερινό ἀγῶνα ἐπιβιώσεως, τόν ξερριζωμό ἀπό τίς πατρογονικές ἑστίες καί τήν ἀδιάκοπη μάχη γιά τήν συνέχιση τῆς πλούσιας πολιτισμικῆς κληρονομιᾶς τοῦ ἱστορικοῦ Πόντου.

Ὁ ἀρχαιοπρεπής χορός, ἡ γέννησις τοῦ ὁποίου μετρᾶ τρεῖς μυθικές ἐκδοχές, χορευόταν σύμφωνα μέ ἱστορικές ἀναφορές ἀπό τόν Εὔξεινο Πόντο μέχρι τήν Κύπρο καί τήν Κρήτη, καί γι’ αὐτόν ὑπάρχουν ἀναφορές στόν Ὅμηρο καί τόν Ξενοφῶντα.

Μέ εἰδικά ὀπτικοακουστικά ἐφφέ, τήν τεχνική video art καί τήν συμμετοχή δεκάδων ἐθελοντῶν, χορευτῶν, μουσικῶν καί ἑρμηνευτῶν τῆς πλούσιας ποντιακῆς παραδόσεως, πού συμμετεῖχαν σέ ὅλο τό project, ὁ κ. Κεμανετζίδης κατάφερε σέ διάστημα ἐνάμιση ἔτους νά «μετουσιώσει» τήν ἀρχική του ἰδέα σέ ἔργο καί νά δημιουργήσει τήν ταινία «Ὁ Πυρρίχιος (Σέρρα)». Τά γυρίσματα τῆς ταινίας, τά ὁποῖα διήρκεσαν 3,5 μῆνες, ἔγιναν σέ ἀρχαιολογικούς χώρους, ὅπως τό Βυζαντινό Κάστρο τοῦ Παλαιοῦ Γυναικοκάστρου στό Κιλκίς, στόν Λιθότοπο Σερρῶν, δίπλα στήν λίμνη Κερκίνη καί στό Παλαιόκαστρο Ὡραιοκάστρου στήν Θεσσαλονίκη. Τήν ταινία «ντύνει» μέ τήν φωνή του ὁ ἠθοποιός Τάσος Νούσιας.

Ἡ ταινία, διάρκειας εἴκοσι λεπτῶν, ἀφηγεῖται τήν καθημερινότητα στόν Πόντο, μέ ἀποκορύφωμα τόν Πυρρίχιο. Μικρές στιγμές καθημερινοῦ μόχθου, μαζώξεις  τῶν κοινοτήτων, τά λεγόμενα «παρακάθ» ὅπου μέσα ἀπό ποντιακά δίστιχα καί μελωδίες κυλοῦσε ἡ ζωή, ἀλλά καί μικρά παιδιά πού συνεχίζουν τήν παράδοση.

Ἡ παρουσίασις τῆς ταινίας θά γίνει σήμερα (7μ.μ.) σέ ἐπίσημη πρώτη προβολή στό Δημοτικό Θέατρο Καλαμαριᾶς «Μελίνα Μερκούρη» καί διοργανώνεται ἀπό τήν Ἕνωση Ποντίων Καλαμαριᾶς σέ συνεργασία μέ τόν Δῆμο Καλαμαριᾶς. Παράλληλα, θά παρουσιασθεῖ ἡ ταινία «Δέηση γιά τόν Πόντο» σέ σκηνοθεσία Ἰορδάνη Μερενίδη, μιά παραγωγή τῆς ΕΡΤ3, σέ κείμενα τοῦ δημοσιογράφου Γιώργου Γεωργιάδη, ἀφήγηση τοῦ ἠθοποιοῦ Τάσου Νούσια, μουσική ἐπιμέλεια-ἐνορχήστρωση Χρήστου Κεμανετζίδη καί μέ τήν ἐπιστημονική ὑποστήριξη τῆς Ἀναστασίας Ἀσπρούτσου.

Ειδήσεις / Άρθρα

Άρθρο Μιχάλη Σάλλα: «Ελλάδα-ΗΠΑ: Σχέση χωρίς ανταπόδοση»

Εφημερίς Εστία
Οι ελληνοαμερικανικές σχέσεις της τελευταίας δεκαετίας αποτελούν μία από τις σταθερότερες και πιο συνεκτικές συνεργασίες στην Ανατολική Μεσόγειο.

«Διαψεύστηκα, ὑποτίμησα, ἔχω αἴσθημα ἐνοχῆς» Ὅλη ἡ «Ἰθάκη» τοῦ Τσίπρα στήν «Ἑστία»

Μανώλης Κοττάκης
Τά κουπόνια στούς συνταξιούχους, ἡ ἀμφιταλάντευσις γιά τό εὐρώ, ἡ ἀνταλλαγή τοῦ μνημονίου μέ τό Μακεδονικό καί τό στρατιωτικό πραξικόπημα – Ἡ ἀπειλή παραιτήσεως στό δημοψήφισμα καί ἡ Ἑλλάς ὡς σκουπιδοτενεκές τοῦ Πούτιν – Τί γράφει γιά Κωνσταντῖνο Μητσοτάκη, Ντόρα Μπακογιάννη, Κυριάκο Μητσοτάκη, Ἀντώνη Σαμαρᾶ

Ἑλλάδα-ΗΠΑ: Σχέση χωρίς ἀνταπόδοση

Εφημερίς Εστία
ΟΙ Ελληνοαμερικανικές σχέσεις τῆς τελευταίας δεκαετίας ἀποτελοῦν μία ἀπό τίς σταθερότερες καί πιό συνεκτικές συνεργασίες στήν Ἀνατολική Μεσόγειο.

Δένδιας: Μαιευτική κλινική γιά τίς Ἔνοπλες Δυνάμεις

Εφημερίς Εστία
«ΧΡΕΙΑΖΟΜΑΣΤΕ νέους Ἕλληνες, ἀρνοῦμαι τήν ἄνευ ὅρων παράδοση στήν ἀπειλή τῆς Ἐθνικῆς Συρρίκνωσης» δήλωσε ὁ ὑπουργός Ἐθνικῆς Ἀμύνης κ. Νῖκος Δένδιας ἀνακοινώνοντας τήν ἵδρυση νέας μαιευτικῆς κλινικῆς γιά τούς στρατιωτικούς.

Ἡ ἐποχή τῆς «ἀνεμοδούρας» στήν διεθνῆ πολιτική

Δημήτρης Καπράνος
Μπορεῖ νά μήν πῆρε τό «Νομπέλ Εἰρήνης» ὁ πρόεδρος Τράμπ, ἀλλά ἄν ὑπῆρχε Νόμπελ πολιτικῆς μετεωρολογίας, θά τό εἶχε ἐξασφαλίσει ἀσυζητητί.