ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2025

Μέ μιά κιθάρα, μιά παρέα, σέ μιά ταβέρνα

Σᾶς διαβάζω ἕνα ἀπό τά πολλά «μηνύματα ἀγωνίας»…

… πού δημοσιεύονται ἐσχάτως στά μέσα κοινωνικῆς δικτυώσεως καί ἔχουν σχέση μέ τήν «νυχτερινή διασκέδαση». Ἀπολαῦστε το: «Ἡ πανδημία καί τά μέτρα σκοτώνουν τή νύχτα. “Posidonio” καί “Frangelico” ἀναστέλλουν τήν λειτουργία τους. Δύο ἀπό τά “γερά χαρτιά” τῆς νυχτερινῆς διασκέδασης στήν παραλιακή, κατεβάζουν ρολά καί ἀνακοίνωσαν ὅτι ἀναστέλλουν τήν λειτουργία τους λόγο τῶν προβλημάτων πού ἀντιμετωπίζει ἡ χώρα μας ἀπό τήν πανδημία, σεβόμενα, ὅπως τονίζεται, τίς ὁδηγίες τῶν εἰδικῶν καί τῆς Πολιτείας ὥστε νά κλείνουν οἱ χῶροι διασκέδασης στήν Περιφέρεια τῆς Ἀττικῆς στίς 12 τά μεσάνυχτα. Δύσκολος χειμώνας ἔρχεται… γενικῶς!»…

Χθές, ἀγαπητοί, ἔφυγε ἀπό τήν ζωή στά 79 του χρόνια ὁ Γιάννης Πουλόπουλος. Ὁ ἑρμηνευτής τοῦ «Δρόμου» τοῦ Μίμη Πλέσσα (μαζί μέ τήν Ρένα Κουμιώτου), τοῦ δίσκου ὁ ὁποῖος πουλήθηκε (στήν Ἑλλάδα) σέ περισσότερα ἀπό ἕνα ἑκατομμύριο ἀντίτυπα (βινύλια)… Μία ἀπό τίς αἰτίες γιά τίς ὁποῖες ὁ Πουλόπουλος καί ἄλλοι σπουδαῖοι ἑρμηνευτές τοῦ (πραγματικοῦ) λαϊκοῦ τραγουδιοῦ πέρασε (σέ μία πολύ γόνιμη ἡλικία) στό περιθώριο, εἶναι ἡ διασκέδαση αὐτῆς τῆς μορφῆς, ἤτοι τά «Πολιτιστικά κέντρα» πού κατέκλυσαν τήν χώρα μετά τά μέσα τοῦ ’80 καί ἔθεσαν ἐκτός μάχης (ἀφοῦ ἡ τότε «ἄρχουσα τάξη» καί τά ΜΜΕ ἐκεῖ ἐσύχναζαν ἀγεληδόν) ὅποιες «μεγάλες πίστες» ἐπιχειροῦσαν νά προσφέρουν πρόγραμμα ποιότητος στό κοινό τοῦ τάλανος Λεκανοπεδίου. Μέχρι νά ἐνσκήψει ἡ «κουλτούρα» τῆς χαμηλῆς ποιότητος καί τῆς «μέχρι τελικῆς πτώσεως» νυχτερινῆς κραιπάλης, μέ τήν μουσική νά παίζει τόν μικρότερο ρόλο καί τήν ἔνταση τῶν μεγαφώνων (ἡ λεγόμενη «βαβούρα» νά ἔχει τόν πρῶτο λόγο), ἡ νυχτερινή διασκέδαση εἶχε ἄλλους κανόνες.

Ὑπῆρχε ἕνας ἀξιοπρεπής καί καταρτισμένος «μαέστρος», ὁ ὁποῖος συνέθετε τό πρόγραμμα. Τά ὄργανα εἶχαν τό καθένα τόν δικό του ρόλο, καί ὁ ἦχος ἔπρεπε νά εἶναι ἑνιαῖος μέν, ἀλλά νά διακρίνεται ἡ «φωνή» κάθε ὀργάνου καί ὄχι ἕνας συνεχής θόρυβος καί ἕνας μονότονος ρυθμός. Ὁ τραγουδιστής εἶχε λόγο, καί ἡ φωνή του ἔπρεπε «νά βγαίνει» μπροστά, διότι τά κέντρα «πουλοῦσαν» φωνές καί ὄχι «ποτάκια». Θυμᾶμαι τίς πρόβες μας (ὅταν ἐργαζόμουν ὡς μουσικός, ἀρχές τοῦ ’70) στά νυχτερινά κέντρα διασκεδάσεως ὅπου ἐργάσθηκα, νά εἶναι ἐξαντλητικές, τά κομμάτια νά ἑρμηνεύονται μέ ἀκρίβεια καί συναίσθημα. Δέν μποροῦσες νά παρακούσεις τόν Μίμη Πλέσσα, ὅταν σοῦ ἔδινε τίς ὁδηγίες γραμμένες στό χαρτί οὔτε νά μήν σεβαστεῖς τήν φωνή τοῦ Πουλόπουλου, τῆς Κουμιώτη, τοῦ Διονυσίου, τοῦ Βοσκόπουλου, τῆς Μοσχολιοῦ. Αὐτή τήν διασκέδαση ἀναπολῶ καί αὐτή τήν διασκέδαση «ὑπηρέτησε» μέ συνέπεια καί αὐταπάρνηση ὁ Πουλόπουλος καί ὅλοι ὅσοι προανέφερα. Δέν θά μποροῦσε ποτέ νά τραγουδήσει ὁ Γιάννης τόν «Παλιό φωνόγραφο» ἤ τό «Ἔπεσε βαθειά σιωπή», στούς «ναούς» τῆς παραλίας, πού «ἀναστέλλουν τήν λειτουργία τους».

Ἡ ἀπώλεια τοῦ Γιάννη Πουλόπουλου μᾶς θυμίζει τήν ἐποχή πού τό τραγούδι εἶχε στίχο, μελωδία καί, κυρίως, νόημα. Καί ὁ κόσμος μποροῦσε νά τό τραγουδήσει σέ μιά ταβέρνα, μέ μιά κιθάρα! Ἐποχή πού, δυστυχῶς, παραμερίστηκε ἀπό τήν βαρβαρότητα καί τόν θόρυβο!

Απόψεις

Επετειακή εκδήλωση: 15 χρόνια «δημοκρατία»

Εφημερίς Εστία
Η εφημερίδα «δημοκρατία» γιορτάζει 15 χρόνια κυκλοφορίας με μια επετειακή εκδήλωση σε live streaming, στις 08 Δεκεμβρίου 2025, 07:00 μ.μ. με θέμα συζήτησης: «Κρίση της Δημοκρατίας σήμερα».

Ἐνόχλησις Ἀθηνῶν – Λευκωσίας γιά τήν ἔγερση ἀνατολικοῦ ζητήματος!

Εφημερίς Εστία
Γιά ἐπάνοδο στήν «πρό τοῦ 1919 ἐποχή» ὅπου ὑπῆρχε ἡ Ὀθωμανική αὐτοκρατορία ὁμίλησε ὁ ἀμερικανός διπλωμάτης! – Ἡ κατάλυσις της εἶχε ὡς στόχο τότε τόν περιορισμό τῆς καθόδου τῆς Ρωσσίας στήν Μεσόγειο Τώρα ζητεῖται ἡ διευκόλυνσις τῆς καθόδου της μέσῳ τῆς ἐξαφανίσεως τῶν ἐθνικῶν κρατῶν

Τό πρωτότυπο καί τό γενόσημο

Μανώλης Κοττάκης
O ΠΕΤΡΟΣ ΜΟΛΥΒΙΑΤΗΣ συνήθιζε νά λέει πώς «ὅσο μεγαλώνει ὁ ἄνθρωπος τά προτερήματά του βελτιώνονται καί τά ἐλαττώματά του ἐπιδεινώνονται.»

Στάσις πληρωμῶν, αὔξησις ληξιπρόθεσμων στήν Ἐφορία!

Εφημερίς Εστία
ΕΚΡΗΞΗ τῶν ληξιπρόθεσμων χρεῶν πρός τήν ἐφορία κατεγράφη στό 10μηνο Ἰανουαρίου – Ὀκτωβρίου, καθώς ηὐξήθησαν σχεδόν κατά 8 δισ. εὐρώ, ἀναδεικνύοντας τό ἀδιέξοδο στό ὁποῖο ἔχουν περιέλθει οἱ μισοί φορολογούμενοι, οἱ ὁποῖοι ἐμφανίζονται ὡς ὀφειλέτες τῆς Ἐφορίας.

Ἄς μιλήσουμε λίγο γιά τήν οἰκογενειοκρατία

Δημήτρης Καπράνος
Πόσες φορές, ἀλήθεια, ἔχουμε ἀκούει στήν πατρίδα μας τόν ὅρο «οἰκογενειοκρατία»;