ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ μεγάλη ἀξία μιᾶς μικρῆς ἄνω τελείας

Σάν χθές, τό 1963, ἡ Σουηδική Ἀκαδημία ἀπένειμε τό Νομπέλ τῆς Λογοτεχνίας στόν Γιῶργο Σεφέρη καί…

… ὁλόκληρη ἡ Ἑλλάδα μάθαινε ὅτι διέθετε ἕναν σπουδαῖο ποιητή. Καί ὁ Σεφέρης, μιλώντας στά γαλλικά, ἐνώπιον τῆς Ἐπιτροπῆς καί πλήθους ὑψηλῶν προσκεκλημένων, χαρακτήρισε «ἀντιφατικό» τό γεγονός καί πρόσθεσε: «… ἡ Σουηδική Ἀκαδημία ἔκρινε πώς ἡ προσπάθειά μου σέ μία γλῶσσα περιλάλητη ἐπί αἰῶνες, ἀλλά στήν παροῦσα μορφή της περιορισμένη, ἄξιζε αὐτή τήν ὑψηλή διάκριση. Θέλησε νά τιμήσῃ τή γλῶσσα μου, καί νά ἐκφράζω τώρα τίς εὐχαριστίες μου σέ ξένη γλῶσσα. Σᾶς παρακαλῶ νά μοῦ δώσετε τή συγγνώμη πού ζητῶ πρῶτα-πρῶτα ἀπό τόν ἑαυτό μου…».

Καί ὁ ποιητής ὁλοκλήρωσε τήν ὁμιλία του ὡς ἑξῆς: «Σ᾿ αὐτό τόν κόσμο, πού ὁλοένα στενεύει, ὁ καθένας μας χρειάζεται ὅλους τούς ἄλλους. Πρέπει ν᾿ ἀναζητήσουμε τόν ἄνθρωπο, ὅπου καί νά βρίσκεται.

»Ὅταν στό δρόμο τῆς Θήβας, ὁ Οἰδίπους συνάντησε τή Σφίγγα, κι αὐτή τοῦ ἔθεσε τό αἴνιγμά της, ἡ ἀπόκρισή του ἦταν: ὁ ἄνθρωπος. Τούτη ἡ ἁπλή λέξη χάλασε τό τέρας. Ἔχουμε πολλά τέρατα νά καταστρέψουμε. Ἄς συλλογιστοῦμε τήν ἀπόκριση τοῦ Οἰδίποδα»! Μεταξύ μας, μέχρι τότε δέν τόν γνώριζαν οἱ περισσότεροι Ἕλληνες. Δέν εἶχε ἀκόμη κατακτήσει τήν θέση πού τῆς ταίριαζε ἡ ποίησή του στήν ἑλληνική κοινωνία. Καί εὐτυχῶς πού ὑπῆρξε ὁ Μίκης Θεοδωράκης, πού τήν ἐνέδυσε μέ τήν ἐξαίσια λαϊκή μουσική του, μετατρέποντάς την αὐτομάτως σέ κτῆμα τοῦ συνόλου σχεδόν τῶν Ἑλλήνων. Φυσικά, ὑπῆρξε μία μικρή «στραβοτιμονιά», καθώς ἡ προσαρμογή τῶν στίχων στό πεντάγραμμο ἀλλοίωσε τό νόημα στήν «Ἄρνηση» (γνωστή ὡς «Στό περιγιάλι τό κρυφό».) Ἐκεῖ, λοιπόν, ὁ ποιητής ἔγραψε: «Mε τί καρδιά, μέ τί πνοή, τί πόθους καί τί πάθος, πήραμε τή ζωή μας· λάθος! κι ἀλλάξαμε ζωή»…

Ὁ ποιητής, δηλαδή, ἀποφαίνεται ὅτι ἦταν λάθος, πού «πήραμε τήν ζωή μας» μέ «καρδιά, ψυχή, φόβους καί πάθος». Ὁ μουσικός, ὅμως, γιά νά προσαρμόσει τόν στίχο στήν δική του ἰδέα, ἄφησε νά ἐννοηθεῖ ὅτι «πήραμε τή ζωή μας λάθος», δηλαδή ζήσαμε μέ λάθος τρόπο. Θά πεῖτε «καί τί σημασία ἔχει μιά “ἄνω τελεία” ὅταν τελικῶς “ἀλλάξαμε ζωή”; Μεγάλη, καθ’ ὅτι ἀλλοιώνεται τό χρῶμα καί τό «αἷμα» τοῦ ἔργου. Ὅμως, καλύτερα χωρίς μιάν ἄνω τελεία παρά νά παρέμενε ἄγνωστη, στό εὐρύτατο κοινό, ἡ ποίηση τοῦ μέγιστου Σεφέρη! Τήν ἴδια ἡμέρα, 10 Δεκεμβρίου, ἀλλά στό 1893, εἴχαμε ἄλλη μία «παραφθορά». Ὁ Χαρίλαος Τρικούπης «ἐν τῇ ρύμῃ τοῦ λόγου του», ἀναφερόμενος στούς δανειστές πού μᾶς πίεζαν κατά τρόπον ἐπονείδιστο (τό συνήθιζαν ἀπό τότε), εἶπε ὅτι «πρέπει νά λαλήσωμεν πρός αὐτούς, ἐπτωχεύσαμεν δυστυχῶς». Τί ἦταν νά τό πεῖ; Τό ἅρπαξε ἡ τότε ἀντιπολίτευση τό «τσιτάτο» καί τό ἔκανε «Δυστυχῶς ἐπτωχεύσαμεν»! Ἕνα «σλόγκαν» πού παραμένει ἔκτοτε στά συρτάρια ὅλων ἡμῶν, τῶν ὑπηρετῶν τῆς ἐνημερώσεως καί τό ξεφουρνίζουμε σέ κάθε δυνατή εὐκαιρία! Ὅμως δέν εἶναι ἀπολύτως ἔτσι τά πράγματα. Ὁ Τύπος παρουσίασε τό ρηθέν ὡς ἐπίσημη διακήρυξη Πτωχεύσεως. Κάτι πού δέν συνέβη, παρά τό ὅτι ἐλέχθη, ἀλλά μέ διαφορετική πρόθεση καί νόημα…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.