ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ διαχρονική, πολύτιμη ἀξία τῶν ὀνομασιῶν

Τόν Μποδοσάκη Ἀθανασιάδη, τόν δαιμόνιο καί μοναδικό…

… –κατά τίς ἀφηγήσεις σπουδαίων ἐπιχειρηματιῶν– ἱδρυτή μεταξύ ἄλλων τῆς Πυρκάλ δέν τόν γνώρισα, ἀλλά μεγάλωσα μέ τό ὄνομά του στά χείλη! Στήν γειτονιά μας παίζαμε ποδόσφαιρο σέ μιά μεγάλη ἀλάνα, πού οἱ μισοί τήν λέγαμε «Μπαρουταποθήκη» καί οἱ ἄλλοι μισοί «Μάντρα τοῦ Μποδοσάκη». Μοῦ εἶχαν πεῖ ὅτι παλαιότερα ὑπῆρχε ἐκεῖ μιά ἀποθήκη πυρομαχικῶν τῆς ἑταιρείας Πυρ-Κάλ…

Ἀργότερα, ἔμαθα, ἄκουσα καί διάβασα πολλά γιά τόν σπουδαῖο αὐτόν ἐπιχειρηματία, πού γεννήθηκε τό 1890 στόν Πόρο, χωριό τῆς ἐπαρχίας Νίγδης στά βάθη τῆς Καππαδοκίας. Τό Μποδοσάκης ἀποτελεῖ τήν ἀπόδοση τοῦ ὀνόματος Πρόδρομος στά τουρκικά.

Ἡ ἱστορία του εἶναι συναρπαστική καί δικαίως θεωρεῖται ὁ μέγας «γκουρού» τῆς ἰδιωτικῆς πρωτοβουλίας γιά τήν Ἑλλάδα.

Δέκα μόλις ἐτῶν ἄφησε τήν οἰκογένειά του καί πῆγε νά βρεῖ τήν τύχη του στά Ἄδανα. Μικροπωλητής τοῦ δρόμου στήν ἀρχή, στά δεκαεπτά του εἶχε γίνει ἕνας ἀπό τούς σημαντικούς οἰκονομικούς παράγοντες τῆς περιοχῆς, μέ ἐμπορική δραστηριότητα πρῶτα στή Μερσίνη καί ἀργότερα στήν Κωνσταντινούπολη. Ἀγοράζει τό κοσμοπολίτικο «Σπόρτινγκ Κλάμπ» τῆς Σμύρνης καί τό μετατρέπει σέ Λέσχη τῶν ἀξιωματικῶν τοῦ Ἑλληνικοῦ Στρατοῦ καί Ναυτικοῦ. Μέσα σέ μία νύχτα, διαπραγματεύεται καί ἀγοράζει τό ξενοδοχεῖο «Πέρα Παλλάς» στήν Κωνσταντινούπολη, τό ὁποῖο καθίσταται κέντρο ὅλων τῶν κοινωνικῶν ἐκδηλώσεων τῆς πόλεως.

Ἔπειτα ἀπό τήν Μικρασιατική Καταστροφή ἦλθε στήν Ἑλλάδα μέ παρακίνηση τοῦ Ἐλευθερίου Βενιζέλου (ἦταν πιστός ὀπαδός του) φέρνοντας μαζί του τήν τεράστια ἤδη περιουσία του. Τό 1919 εἶχε ἤδη προσφέρει τά χρήματα γιά νά κτισθεῖ σχολεῖο στό Ἡράκλειο τῆς Κρήτης, ὅπου σήμερα στεγάζεται τό Μποδοσάκειο Δεύτερο Δημοτικό Σχολεῖο Ἡρακλείου. Μεγαλούργησε, δημιουργώντας Χημικές Βιομηχανίες, Ὑαλουργεῖα, Ναυτιλιακές Ἐπιχειρήσεις, Βιομηχανίες Οἰνοπνευματωδῶν, Ὀρυχεῖα, Μεταλλεῖα, Πολεμική Βιομηχανία, πού κάλυπταν τό 35% τοῦ βιομηχανικοῦ δυναμικοῦ τῆς χώρας.

Σημαντική ἦταν ἡ προσφορά του στόν πόλεμο τοῦ ’40, ὅταν τά ἀποθέματα πυρομαχικῶν τῆς Πυρ-Κάλ γιά τά ὁποῖα ὁ ἴδιος ὁ Μποδοσάκης εἶχε μεριμνήσει στήριξαν τόν ἑλληνικό ἀγῶνα. Μεταπολεμικῶς, ἀσχολήθηκε μέ πλῆθος βιομηχανιῶν, κυρίως ἐξαγωγικῶν καί βοήθησε σημαντικά τήν ἑλληνική οἰκονομία καί τήν ἀναστήλωση τῆς χώρας, δημιουργώντας περισσότερες ἀπό 15.000 νέες θέσεις ἐργασίας. Χορήγησε ὑποτροφίες σέ νέους γιά σπουδές. Ἵδρυσε τήν Γηριατρική Κλινική στό Κρατικό Θεραπευτήριο Ψυχικῶν Παθήσεων Ἀθηνῶν.

Προσέφερε τήν κατοικία του στό Παλαιό Ψυχικό γιά νά γίνει, μετά τόν θάνατό του, κατοικία τοῦ Ἕλληνα πρωθυπουργοῦ (σήμερα στεγάζει τό Ἑλληνικό Ἵδρυμα Πολιτισμοῦ). Τό Ἵδρυμα Μποδοσάκη, πού ἄφησε πίσω του, χρηματοδοτεῖ ὑποτροφίες νέων Ἑλλήνων ἐπιστημόνων. Θά χρειασθοῦν σελίδες γιά νά περιγραφεῖ λεπτομερῶς ἡ ὅλη δραστηριότης του. Ὁ βιογράφος του, Κώστας Χατζιώτης, ἔγραψε: «Οἱ τεράστιες δαπάνες γιά τόν ἐφοδιασμό τῶν ἑλληνικῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων στόν πόλεμο τοῦ 1940-41 χρηματοδοτήθηκαν ἀπό τόν ἴδιο τόν Μποδοσάκη, πού ἄν καί μετά τόν πόλεμο εἶδε τή βιομηχανία του κατεστραμμένη δέν ζήτησε τίποτε ἀπό τό Ἑλληνικό Δημόσιο γιά τή συμβολή του στό ἔπος τοῦ 1940».

Γιατί σᾶς ταλαιπωρῶ σήμερα μέ ὅλα αὐτά; Ἐξηγοῦμαι ἀμέσως. Ἐπειδή τό Πάρκο πού θά δημιουργηθεῖ στόν χῶρο τῆς Πυρ-Κάλ στόν Ὑμηττό, δέν θά ὀνομασθεῖ «Πάρκο Μποδοσάκη».

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.