Γιατί «πέρασμα» καί ὄχι «προορισμός»;

Διαβάζω τά διθυραμβικά σχόλια γιά τόν Πειραιᾶ, γιά τό λιμάνι του δηλαδή…

… τό ὁποῖο «προχωρεῖ γιά νά γίνει τό πρῶτο στήν Εὐρώπη»! Τί σημαίνει αὐτό; Σημαίνει ὅτι ἔχει αὐξηθεῖ καί αὐξάνει συνεχῶς ἡ κίνηση στούς προβλῆτες τῶν Ἐμπορευματοκιβωτίων, οἱ ὁποῖοι ἀνήκουν, γιά σαράντα ἀκόμη χρόνια, στήν κρατική κινεζική ἑταιρεία Cosco. Φυσικά, ἡ πόλη τοῦ Πειραιῶς δέν ἔχει κερδίσει παρά ἐλάχιστα ἀπό τήν ἐπένδυση αὐτή τῶν Κινέζων, καθώς τά βάρη τά ὁποῖα δέχεται ἀπό τό λιμάνι, ἡ διακίνηση, δηλαδή, ἑκατομμυρίων ἀνθρώπων καί ὀχημάτων κάθε χρόνο, ἡ ρύπανση καί ἡ φασαρία, ἡ φθορά τῶν δρόμων –οἱ περισσότεροι ἐκ τῶν ὁποίων βρίσκονται σέ ἄθλια κατάσταση– καί ἡ τεράστια κυκλοφοριακή συμφόρηση, ἰδίως τούς θερινούς μῆνες μέ τίς ἀφίξεις καί τίς ἀναχωρήσεις τῶν ἀκτοπλοϊκῶν σκαφῶν, δέν ἀντισταθμίζονται ἀπό τά ἐλάχιστα τά ὁποῖα –βάσει τῆς ἰσχύουσας νομοθεσίας– «ἀφήνει» τό λιμάνι στήν πόλη. Φυσικά, οὐδείς μπορεῖ νά μεμφθεῖ τούς Κινέζους ἐπενδυτές, ἤτοι τό κινεζικό κομμουνιστικό κράτος, τό ὁποῖο ἔλαβε μέρος σέ ἕναν διαφανῆ διαγωνισμό, καθώς ἡ Ἑλλάς ἀπεδείχθη ἀνάξια νά κρατήσει καί νά ἐκμεταλλευθεῖ ἡ ἴδια τόν δικό της λιμενικό πλοῦτο, πλειοδότησε καί ὑπέγραψε τήν γνωστή σύμβαση καί μάλιστα μέ μία …ἀριστερή ἑλληνική κυβέρνηση!

«Καί γιατί γκρινιάζεις; Τί θέλεις; Νά φύγει ἡ Cosco;» μέ ρώτησαν σοβαροί φίλοι, ὅταν μέ ἄκουσαν νά παραπονοῦμαι γιά τήν πόλη μου, ἡ ὁποία ἀσφυκτιᾶ. Ὄχι, ἀσφαλῶς, ἀφοῦ κέρδισαν τόν διαγωνισμό τόν ὁποῖο ἐμεῖς οἱ ἴδιοι προκηρύξαμε. Ἀλλά μέ στενοχωρεῖ, ὅπως καί πολλούς συμπολῖτες μου, τό ὅτι οἱ δημοτικές ἀρχές πού πέρασαν ἀπό τόν Πειραιᾶ, ἀπό τό 1974 καί μετά, δέν φρόντισαν νά ἀποκομίσουν ὀφέλη ἀπό τό λιμάνι.

Θυμᾶμαι, ὅταν μέ ἐπιστολή μου πρός τόν τότε δήμαρχο, τό 2002, πρότεινα νά προσφύγει στά εὐρωπαϊκά δικαστήρια καί νά ἀπαιτήσει ὑψηλές ἀποζημιώσεις ἀπό τόν Ὀργανισμό Λιμένος Πειραιῶς, καθώς ὁ ΟΛΠ, ἀπό τήν ἵδρυσή του μέχρι καί σήμερα, χρησιμοποιεῖ τήν λέξη «Πειραιῶς», χωρίς τήν –ἔγγραφη– συγκατάθεση τοῦ Δήμου, ὁ ὁποῖος κατέχει τόν «τίτλο»! Ἀκραία πρόταση, ἀλλά θά «ἔθετε θέμα». Οὐδείς τήν ἔλαβε σοβαρά ὑπ’ ὄψη!

Ὅταν τό 2005 ἄρχισαν οἱ συζητήσεις μέ τούς Κινέζους γιά τό λιμάνι, ἤλπιζα ὅτι ὁ Δῆμος –σέ συνεννόηση μέ τήν κυβέρνηση– θά ἀπαιτοῦσε ἀπό τούς ἐπενδυτές ὑψηλά καί πολύτιμα ἀντισταθμιστικά ὀφέλη, ὅπως τήν «ὑπογειοποίηση» τῶν γραμμῶν τοῦ «Ἠλεκτρικοῦ» ἀπό τό Νέο Φάληρο μέχρι τό λιμάνι, ὥστε νά ἐξασφαλισθεῖ ἄνετη πρόσβαση στήν πόλη, τήν δημιουργία «περιπάτων» στήν Πειραϊκή καί στήριξη τοῦ παραλιακοῦ δρόμου, ὁ ὁποῖος «τρώγεται» ἀπό τίς καθιζήσεις, τήν ἑνοποίηση τῶν ἀρχαιολογικῶν χώρων στήν περιοχή τῶν Πυλῶν τῆς ἀρχαίας πόλεως.

Πράγματα, τά ὁποῖα τό κινεζικό κράτος δέν θά εἶχε ἀντίρρηση νά πραγματοποιήσει. Τίποτε δέν ἔγινε. Ἀντιθέτως, στήν ἤδη βεβαρημένη πόλη προστέθηκε καί ἕνα …τράμ, πού «ἔκοψε» τίς μισές λωρίδες ἀπό τρεῖς κεντρικές λεωφόρους!

Οὐδείς θέλει «νά φύγει ἡ Cosco». Ἀλλά δέν εἶναι ἁμαρτία νά φύγουν ἀπό τόν Πειραιᾶ καί ὅσοι Πειραιῶτες ἔχουν ἀπομείνει; Μήπως ὁ Πειραιᾶς πρέπει νά πάψει νά εἶναι «Πέρασμα» καί νά γίνει «Προορισμός»;

Απόψεις

Λαμπρός ἑορτασμός γιά τά 103 χρόνια τῆς «Ἐλευθερίας»

Εφημερίς Εστία
ΜΕ μιά λαμπρή ἑορτή, ἀντάξια τῆς μακρᾶς ἱστορίας καί τῆς διαχρονικῆς της παρουσίας, ἡ ἐφημερίς «Ἐλευθερία» ἑόρτασε τά 103 χρόνια ἀδιάλειπτης μάχιμης παρουσίας της στήν Λάρισα, τήν Θεσσαλία καί γενικώτερα τήν χώρα.

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος.