ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ ὑπέροχος κύριος Γιῶργος Σγουράκης

Μέ τόν Γιῶργο Σγουράκη, τόν ἱδρυτή, μαζί μέ τήν ἀγαπημένη του Ἡρώ, τῆς ἐκπομπῆς-κιβωτοῦ τοῦ πολιτισμοῦ μας «Μονόγραμμα», μέ συνέδεε παλαιά καί εἰλικρινής φιλία.

Μιλούσαμε πολύ καί συχνά. Πότε γιά νά τόν συγχαρῶ γιά κάποιο «Μονόγραμμα» πού ἔβλεπα στήν δημόσια τηλοψία, πότε γιά νά ποῦμε «τά δικά μας».

Θυμᾶμαι, εἴχαμε συναντηθεῖ τότε, πού ὁ Κώστας Μητσοτάκης τόν ἔπεισε νά πολιτευθεῖ μέ τήν Νέα Δημοκρατία στήν δύσκολη Β΄ Πειραιῶς. «Τί θές καί ἀνακατεύεσαι; Εἶναι δύσκολη περιφέρεια, δέν ἔχεις ἐλπίδες. Ὑπάρχουν βιλαέτια» τοῦ εἶπα. «Τό ξέρω, ἀλλά μέ τόν πρόεδρο ἔχω ἄλλη σχέση» μοῦ ἀπάντησε.

Δέν ἦταν, φυσικά, ἡ «Νέα Δημοκρατία» πού τόν σαγήνευσε. Ἀλλά τιμοῦσε τίς παλιές του φιλίες. Καί ἔλαβε μέρος σέ μιά διαδικασία πού δέν τοῦ ταίριαζε. Φυσικά, δέν ἐξελέγη. «Τί τό ’θελες ἐσύ νά πολιτευθεῖς;» τοῦ εἶπα, χαριτολογῶντας. «Μήν τό ξαναπεῖς αὐτό! Δέν πολιτεύομαι, πειραματίζομαι» μοῦ εἶπε, στό καφενεῖο, στήν πλατεῖα τοῦ Ἁγίου Νικολάου (τό παλιό τοῦ Κοψαχείλη), ὅπου ἀνταμώναμε κατά τήν προεκλογική περίοδο. «Ξέρεις, ἐδῶ δίπλα εἶχε τό ἐκλογικό της κέντρο ἡ Μελίνα» τοῦ λέω καί χαμογέλασε. «Λές νά μήν τό ξέρω;» ἀπάντησε. Μέ τό «Μονόγραμμα» ὁ Σγουράκης (ὁ ὁποῖος ἀνέθετε πολλές φορές τήν σκηνοθεσία σέ ἄλλους, ἄξιους σκηνοθέτες, μέ πρῶτον τόν Λάκη Παπαστάθη), ἔφτιαξε μιά πολιτισμική κιβωτό.

Ἄοκνος καί ὀξύνους συνεργάτης ἡ Ἡρώ, ἡ ἀγαπημένη του Ἡρώ, συνέβαλε τά μέγιστα στό φορμάρισμα αὐτοῦ τοῦ τόσο δύσκολου καί ἐπίπονου ἐπιχειρήματος. Τόν τίτλο, «Μονόγραμμα», τόν ἔδωσε στήν ἐκπομπή ὁ φίλος τοῦ Γιώργου, Ὀδυσσέας Ἐλύτης. Ἐπέλεγε μέ προσοχή καί θαυμασμό τούς σπουδαίους φίλους του, πολλούς ἐκ τῶν ὁποίων κατεχώρισε στήν γιγαντιαία ταινιοθήκη τοῦ «Μονογράμματος».

Γελάσαμε πολύ τήν τελευταία φορά πού μιλήσαμε, γιά νά μοῦ ἐκφράσει γιά μία ἀκόμη φορά τό παράπονό του γιά τό «κόψιμο» τῆς ἐκπομπῆς ἀπό τήν διοίκηση τῆς ΕΡΤ. Θέλησα νά ἀστειευθῶ: «Κρῖμα, ρέ Γιώργη, γιατί εἶχα μιάν ἐλπίδα ὅτι θά μ’ ἔκανες κι ἐμένα “Μονόγραμμα”» τοῦ εἶπα. Μέ κοίταξε μέ ἐκεῖνο τό μισό χαμόγελό του καί ἔβγαλε ἀπό τήν τσέπη του ἕνα χαρτί, διπλωμένο σέ μικρά κομμάτια, κάτι σάν μιά μικρή φυσαρμόνικα. «Ἐπειδή λές πράγματα, χωρίς νά τά σκεφτεῖς, κοίτα ἐδῶ» μοῦ λέει. Καί εἶδα κάποιες δεκάδες ὀνόματα, τά ὁποῖα εἶχε ὑπ’ ὄψιν του νά «γυρίσει» ἄν ἡ ἐκπομπή δέν κοβόταν. Εἶδα κάπου τό ὄνομά μου. «Ἐμένα; Ὡς τί;» τόν ρώτησα ἀπορημένος: «Μά, ἀπό παρτενέρ τοῦ Ζαμπέτα χρονογράφος στήν Ἑστία;» μοῦ λέει καί γελάσαμε.

Ὁ Γιῶργος, ὁ ὁποῖος «μονόγραψε» ὅλους τούς μεγάλους τῶν Τεχνῶν, τούς γνώρισε ἀπό πολύ κοντά καί τούς ἔκανε τό «ψυχογράφημα». Μιλούσαμε, off the record, γι’ αὐτές τίς ἐπαφές του καί μοῦ περιέγραφε τό «τί τρέλλα κουβαλοῦσε ὁ καθένας.» Γιατί, τό θεωροῦσε δεδομένο, ὅτι «ἄν δέν ἔχεις μέσα σου μιά δόση τρέλλας, ξέχνα την τήν δημιουργία!»… Πρέπει νά μιλήσαμε γιά τελευταία φορά τόν περασμένο μῆνα. Μοῦ εἶπε πάλι τά νέα του, πού δέν ἦταν νέα. Τοῦ εἶχε στοιχίσει τό «κόψιμο» ἀπό τήν ΕΡΤ. «Μαθαίνω ὅτι θά σέ ξανακαλέσουν» τοῦ λέω. Τελικῶς, τόν κάλεσαν ἄλλοι…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.