ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ἄμ’ δέν φταίει μοναχά ὁ ἅρπαξ Μοροζίνι!

Πρίν ἀπό κάποια χρόνια, στά μέσα τοῦ ’90…

… δημιουργήθηκε μιά ὁμάδα ἀπό Πειραιῶτες καί στελέχη τῆς ναυτιλιακῆς μας κοινωνίας, καί προσπαθήσαμε νά φέρουμε πίσω, ἀπό τόν Ναύσταθμο τῆς Βενετίας (Arsenale), τόν μαρμάρινο λέοντα (τόν ἅρπαξε ἀπό τόν Πειραιᾶ ὁ λήσταρχος Μοροζίνι) ὁ ὁποῖος δέσποζε στήν εἴσοδο τοῦ Λιμένος Κανθάρου (τό κεντρικό λιμάνι τοῦ Πειραιῶς) τό ὁποῖο -ἐξ αὐτοῦ- οἱ Ἑνετοί κατακτητές εἶχαν ὀνομάσει «Πόρτο Λεόνε».

Ἐπί κεφαλῆς ἦταν ὁ Πειραιώτης εὐπατρίδης -μέ καταγωγή ἀπό τήν Πρίγκηπο- Ἀπόστολος Δόμβρος, καί στήν κίνηση μετεῖχαν σοβαροί ἐφοπλιστές, πρόεδροι τῶν φορέων τῆς πόλεως, Τράπεζες καί ἰδιῶτες (μεταξύ τους καί ὁ γράφων.)

Τό «καραβάνι» τῶν Πειραιωτῶν ἀπέπλευσε ἀπό τόν Πειραιᾶ καί ἔφθασε στήν Βενετία, μέ ἐπί κεφαλῆς τόν τότε δήμαρχο τῆς πόλεως Στέλιο Λογοθέτη. Ὁ Δῆμος, ὅμως, τῆς Βενετίας ἀλλά καί οἱ λοιπές ἀρχές τῆς πόλεως τῶν Δόγηδων δέν συζητοῦσε κἄν τό θέμα. Καί στό ἐρώτημα «καί τώρα τί κάνουμε;» ὁ Δόμβρος πρότεινε νά συγκεντρωθοῦν χρήματα καί νά «γεννηθεῖ» ἕνα ἀκριβές ἀντίγραφο τοῦ «Λέοντος». Κι ἔτσι, βάλαμε ὅλοι «τό χέρι στήν τσέπη», ἔδωσε ὅ,τι μποροῦσε περισσότερο ὁ καθείς καί ὁ διεθνοῦς κύρους γλύπτης Γιῶργος Μέγκουλας δημιούργησε τό ἀκριβές ἀντίγραφο τοῦ λιονταριοῦ. Ὁ -ἑλληνικός τότε- Ὀργανισμός Λιμένος Πειραιῶς, μέ τήν ἐνεργό συμμετοχή τοῦ τότε διευθύνοντος συμβούλου Σπύρου Στάλια, συνέδραμε τήν προσπάθεια καί διέθεσε τόν χῶρο, ἀκριβῶς στό «ἔμπα-ἔβγα» τοῦ λιμανιοῦ, ὅπου δημιουργήθηκε ἡ ὁμώνυμη πλατεῖα καί στήθηκε -σέ μιά λαμπρή τελετή- τό λιοντάρι μας! Σχεδόν ἀμέσως ὁ «Λέων τοῦ Πειραιῶς» ἔγινε πόλος ἕλξεως τῶν Πειραιωτῶν ἀλλά καί τῶν ἐπισκεπτῶν τῆς πόλεως. Ὅμως ἡ πλατεῖα, χωρίς φύλαξη, τά βράδια μεταβαλλόταν σέ «πάρκινγκ» παρεπιδημούντων ἡμιφορτηγῶν ἀλλά καί ὡς …ἀνακουφιστήριο διαφόρων περαστικῶν! Ἔτσι, ἡ «Ἐπιτροπή τοῦ Λέοντος τοῦ Πειραιῶς» ζήτησε ἀπό τόν ΟΛΠ νά παραχωρεῖται ἡ πέριξ τοῦ «Λέοντος» πλατεῖα σέ ἰδιώτη (κατόπιν διαγωνισμοῦ ἀσφαλῶς) καί νά λειτουργήσει ἐκεῖ μιά «καφετέρια» μέ σοβαρές προδιαγραφές καί ὅρους. Γιά ἀρκετά χρόνια, ὁ Λέων διατηρήθηκε καθαρός καί ὁ πέριξ αὐτοῦ χῶρος, λαμπερός καί προσεγμένος.

Οἱ Κινέζοι διοικοῦντες (δηλαδή οἱ ὑπάλληλοι τοῦ ΚΚ Κίνας) ὅταν ἀνέλαβαν τίς τύχες τοῦ Λιμένος Κανθάρου (γιά πενῆντα χρόνια) κατήργησαν τήν «καφετέρια» (λέγεται ὅτι ζητοῦν ὑπέργοκα ποσά ὡς ἐνοίκιο) καί σήμερα ἡ πλατεῖα παραμένει καί πάλι «ἀνοχύρωτη» ἐνῶ -ὅπως ἐντόνως φημολογεῖται- ὑπάρχει πιθανότης νά μεταβληθεῖ σέ πάρκινγκ βάσει τοῦ νέου “master plan” μέ τό ὁποῖο ὅλη ἡ παραλιακή ζώνη θά ἀλλάξει ριζικῶς μορφή. Χθές ἐπισκέφθηκα τήν πλατεῖα. Ἐγκατάλειψη! Οἱ ἀναμνηστικές πλάκες μέ τά ὀνόματα τῶν δωρητῶν ἔχουν σχεδόν ξεθωριάσει (κάθε τόσο ἕνας τεχνίτης φρόντιζε γιά τό πέρασμα τῶν ὀνομάτων ἀλλά καί ὅλων τῶν ἐπιγραφῶν στό βάθρο τοῦ λέοντος μέ μαῦρο χρῶμα) καί ὁ Λέων μοιάζει ἕτοιμος νά ἀποσυρθεῖ! Ὁ Πειραιᾶς εἶναι ἴσως ἡ πτωχότερη σέ τοπόσημα πόλις τῆς χώρας! Ὁ Θεμιστοκλῆς τοῦ Νικόλα, δωρεά τοῦ Ἰωάννου Μελετοπούλου, ἔχει «κρυφτεῖ» ἐπί χρόνια πίσω ἀπό τά ἔργα τοῦ τράμ. Ὁ Βενιζέλος, τοῦ ἰδίου γλύπτη καί δωρητοῦ ἔχει μετακινηθεῖ -λόγῳ τῶν ἔργων- στήν «σκοροφαγωμένη» πλατεῖα Κοραῆ. Καλό θά εἶναι νά παρέμβει ὁ Δῆμος (καί ἄς ἀνήκει ὁ «Λέων» στήν δικαιοδοσία τοῦ ΟΛΠ) καί νά σώσει τόσο τό λιοντάρι μας ὅσο καί τήν πολύτιμη γιά μιά πόλη, χωρίς ἀνάσες, πλατεῖα!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.