Ποιοί μποροῦν νά κτίσουν σύμφωνα μέ τόν Νέο Οἰκοδομικό Κανονισμό

ΟΙ ΚΑΤΟΧΟΙ ἀδειῶν τοῦ ἀντισυνταγματικοῦ Νέου Οἰκοδομικοῦ Κανονισμοῦ πού ἡ ὑλοποίησίς τους ἀποδεδειγμένως εἶχε ξεκινήσει ἕως τίς 11.12.2024 μέ τήν ἔναρξη τῶν χωματουργικῶν ἐργασιῶν μποροῦν νά χτίσουν, συμφώνως πρός τήν ἀπόφαση τοῦ ΣτΕ, ὅπως ἀποσαφηνίζει τό σκεπτικό, πού ἐδημοσιοποιήθη χθές, βάσει τοῦ ὁποίου τό ΣτΕ ἔκρινε ἀντιστυνταγματικό τό σύστημα κινήτρων.

Ἐξαιροῦνται οἱ περιπτώσεις ἀδειῶν γιά τίς ὁποῖες οἱ ὑποθέσεις ἐκκρεμοῦσαν στά δικαστήρια κατά τήν 11.12.2024. Οἱ ἄδειες γιά τίς ὁποῖες δέν ἔχουν ξεκινήσει ἀκόμη οἱ οἰκοδομικές ἐργασίες μποροῦν νά ἀκυρωθοῦν γιά τούς λόγους πού ἀναφέρονται στίς ἀποφάσεις. Οἱ ἄδειες γιά τίς ὁποῖες ἔχουν ξεκινήσει οἱ οἰκοδομικές ἐργασίες δέν κινδυνεύουν ἐξ αἰτίας τῆς ἐφαρμογῆς τῶν ἀντισυνταγματικῶν κινήτρων τοῦ ΝΟΚ, ἀλλά κινδυνεύουν μόνο ἐφ’ ὅσον ἔχουν ἄλλες πλημμέλειες.

Ταυτόχρονα, ἀνοίγει ὁ δρόμος γιά τήν διεκδίκηση ἀποζημιώσεων ἀπό ἰδιῶτες καί ἐργολάβους τῶν ὁποίων θά ἀκυρωθοῦν οἱ οἰκοδομικές ἄδειες λόγῳ ἀντισυνταγματικότητος τοῦ νόμου τοῦ κράτους.

Οἱ σύμβουλοι Ἐπικρατείας διευκρινίζουν ἐπακριβῶς τό σημαίνει «ἡ ἔναρξη ὑλοποίησης τῶν οἰκοδομικῶν ἀδειῶν» ὑπογραμμίζοντας ὅτι τέτοιες νοοῦνται οἱ ἐργασίες ἐκσκαφῆς γιά τήν ἀνέγερση τῆς οἰκοδομῆς, ὁ χρόνος πραγματοποιησεώς τῶν ὁποίων πρέπει νά ἀποδεικνύεται μέ κάθε πρόσφορο τρόπο, ὅπως, μεταξύ ἄλλων,

α) μέ τή γνωστοποίηση, καθ’ οἱονδήποτε τρόπο, τῆς ἐνάρξεως τῶν ἐργασιῶν ἐκσκαφῆς σέ ὁποιαδήποτε διοικητική ἀρχή καί

β) μέ τήν ἠλεκτρονική ὑποβολή Ἀναλυτικῆς Περιοδικῆς Δηλώσεως (ΑΠΔ) ἀπό τόν ἐργοδότη στή βάση δεδομένων τοῦ ΕΦΚΑ κ.ο.κ., ἐφ’ ὅσον ἡ γνωστοποίηση ἤ ἡ ὑποβολή τῶν ὡς ἄνω στοιχείων γίνει ἕως καί τήν 11η Δεκεμβρίου 2024. Δηλαδή, «δέν ἀρκοῦν, ἡ ἠλεκτρονική αὐτόματη ἔκδοση τῆς οἰκοδομικῆς ἄδειας καί ἡ λήψη ἀριθμοῦ ἄδειας, οὔτε ἡ ἠλεκτρονική ἐνημέρωση ἄλλων ὑπηρεσιῶν, τά ὁποῖα ἀφοροῦν μόνον τό γεγονός τῆς ἔκδοσης τῆς ἄδειας καί δέν ἀποδεικνύουν τόν χρόνο ἔναρξης τῶν οἰκοδομικῶν ἐργασιῶν» ἐνῷ «ἐκκρεμεῖς κατά τήν 11.12.2024 δίκες δέν καταλαμβάνονται ἀπό τόν περιορισμό τῶν ἀποτελεσμάτων τῆς ἀντισυνταγματικότητας.»

Δέν ἀρκοῦν, ὅμως, ἡ ἠλεκτρονική αὐτόματη ἔκδοσις τῆς οἰκοδομικῆς ἀδείας καί ἡ λῆψις ἀριθμοῦ ἀδείας οὔτε ἡ ἠλεκτρονική ἐνημέρωσις ἄλλων Ὑπηρεσιῶν, καθώς ἀφοροῦν μόνο τό γεγονός τῆς ἐκδόσεως τῆς ἀδείας καί δέν ἀποδεικνύουν τόν χρόνο ἐνάρξεως τῶν οἰκοδομικῶν ἐργασιῶν.

Στό ἐρώτημα ἐάν δικαιοῦνται ἀποζημιώσεως ὅσων ἡ ἄδεια ἐκρίθη ἀντισυνταγματική, τό ΣτΕ ἀναφέρει ὅτι «ὅταν προκαλεῖται ζημία ἀπό ἀντισυνταγματικότητα νόμου ὑπάρχει κατ’ ἀρχήν δικαίωμα ἀποζημίωσης, ἐφ’ ὅσον συντρέχουν καί οἱ λοιπές προϋποθέσεις γιά τήν ἀστική εὐθύνη τοῦ Κράτους. Τό δικαίωμα γιά ἀποζημίωση κρίνεται ἀνάλογα μέ τίς εἰδικότερες περιστάσεις τῆς κάθε ὑπόθεσης ἀπό τά ἁρμόδια διοικητικά δικαστήρια. Τό Δικαστήριο εφήερμοσε τή νομοθεσία πού δίνει τή δυνατότητα συνεκτιμήσεως τῶν συνεπειῶν τῆς κρίσεως περί ἀντισυνταγματικότητος καί, στή συγκεκριμένη περίπτωση, ἐξήντλησε τά περιθώρια τῆς νομοθεσίας αὐτῆς γιά τόν περιορισμό τῆς βλάβης πού μπορεῖ νά ἐπέλθει ἀπό τίς ἀποφάσεις στήν οἰκονομική δραστηριότητα καί τήν ἀσφάλεια τῶν συναλλαγῶν.»

Ειδήσεις / Άρθρα

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.