Moody’s: Μακρύς ὁ δρόμος τῆς Ἑλλάδος

«Εὐάλωτη στήν γεωπολιτική ἀστάθεια»

Η ΜΕΓΑΛΗ ἐξάρτησις ἀπό τόν τουρισμό καί ὁ χαμηλός ἐπενδυτικός ρυθμός ἀποτελοῦν δύο ἀπό τίς μεγαλύτερες πληγές τῆς ἑλληνικῆς οἰκονομίας, ὅπως καταγράφει ὁ οἶκος ἀξιολογήσεως στήν ἔκθεσή του, μέ τόν χαρακτηριστικό τίτλο «Οἱ προοπτικές τῆς Ἑλλάδας: Ἕνας μακρύς, μακρύς δρόμος».

Ἡ Moody’s ἀναφέρει ὅτι ἡ Ἑλλάς ξεχωρίζει ὡς ἕνας ἀπό τούς κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς τῆς Εὐρώπης, μέ σχεδόν τό 10% τοῦ ἐργατικοῦ δυναμικοῦ της νά συμμετέχει σέ ὑπηρεσίες πού σχετίζονται μέ τόν τουρισμό καί σχεδόν τό ἕνα τρίτο τῶν ἐξαγωγῶν πού προέρχονται ἀπό τήν βιομηχανία. Ὡστόσο, παρά τίς ἰσχυρές ἐπιδόσεις μετά τήν πανδημία, τά ἐθνικά στατιστικά στοιχεῖα γιά τόν τουρισμό γιά τό δεύτερο ἑξάμηνο τοῦ 2024 δείχνουν ἀναδυόμενα σημάδια ἀδυναμίας. Ἡ μέση δαπάνη ἀνά ταξίδι ἐμειώθη κατά 4,3% ἀπό τόν Ἰανουάριο ἕως τόν Ὀκτώβριο σέ σύγκριση μέ τήν ἴδια περίοδο τοῦ 2023. Αὐτό μπορεῖ νά σημαίνει ὅτι οἱ τουρίστες ἔχουν ἐξαντλήσει τίς οἰκονομίες τους πού ἐσυσσωρεύθησαν κατά τήν περίοδο Covid-19.

Ὅσον ἀφορᾶ τίς ἐπενδύσεις, ὁ δείκτης πάγιων ἐπενδύσεων πρός τό ΑΕΠ ἀνέρχεται πλέον στό 16%, ἀπό τό χαμηλό τοῦ 10,1% τό τρίτο τρίμηνο τοῦ 2015. Ὡστόσο, παραμένει ἀρκετά κάτω ἀπό τό 21% πού ἦταν πρίν ἀπό τήν κρίση καί ἀπό χῶρες ὅπως ἡ Ἱσπανία καί ἡ Ἰταλία.

Ἕνας ἀπό τούς λόγους γιά τούς ὁποίους ὁ δείκτης ἐπενδύσεων πρός ΑΕΠ δυσκολεύεται νά ἀνακάμψει, εἶναι ὅτι οἱ ἑλληνικές συστημικές τράπεζες διατηροῦν τά ἐπιτόκια καταθέσεων στό μηδενικό κατώτερο ὅριο.

Αὐτό σημαίνει ὅτι τό κόστος εὐκαιρίας τῆς διατηρήσεως μετρητῶν εἶναι χαμηλό, καθιστῶντας τίς τραπεζικές ἀποταμιεύσεις μή ἑλκυστικές γιά τό μέσο νοικοκυριό. Αὐτό ἐπιβραδύνει τήν συσσώρευση κεφαλαίων καί τήν ροή νέων δανείων, ἄν καί ὁ ἀνταγωνισμός μεταξύ τῶν τραπεζῶν θά μποροῦσε νά ὁδηγήσει σέ αὔξηση τῶν ἐπιτοκίων καταθέσεων μετά τήν συγχώνευση τῆς Attica Bank.

Ὁ ἀμερικανικός οἶκος σημειώνει ὅτι ἡ ἑλληνική οἰκονομία εἶναι εὐάλωτη στήν ἀστάθεια στίς παγκόσμιες ἀγορές. Τά ὑψηλά ἐπίπεδα γεωπολιτικῆς ἀναταραχῆς δημιουργοῦν σημαντική ἀβεβαιότητα.

Αὐτό περιλαμβάνει τόν πόλεμο στήν Οὐκρανία, τίς ἐντάσεις στήν Μέση Ἀνατολή, τίς τριβές Κίνας – Ταϊβάν, τήν ἀπειλή ἑνός ἐμπορικοῦ πολέμου ΗΠΑ – Κίνας καί, πιό πρόσφατα, τήν πολιτική ἀστάθεια στήν Γερμανία καί τήν Γαλλία. Ὁ ἀμερικανικός οἶκος εἶναι ὁ μοναδικός πού δέν ἔχει δώσει τήν ἐπενδυτική βαθμίδα στήν Ἑλλάδα, ὅταν ἡ Scope τήν τοποθετεῖ μία βαθμίδα ὑψηλότερα τοῦ IG καί ἡ S&P ἔχει δώσει τήν ἐπενδυτική βαθμίδα μέ προοπτικές ἀναβαθμίσεως σέ «BBB».

Ἡ Moody’s ἔχει προγραμματίσει νά προχωρήσει στήν πρώτη ἀξιολόγηση τῆς ἑλληνικῆς οἰκονομίας στίς 14 Μαρτίου καί στίς 19 Σεπτεμβρίου τοῦ τρέχοντος ἔτους. Ἐνῷ μιά πιθανή ἀναβάθμισις τόν Μάρτιο φαίνεται λιγώτερο πιθανή, σύμφωνα μέ τήν UBS, ἡ ἐπιστροφή τῆς Ἑλλάδος στήν ἐπενδυτική βαθμίδα ἀπό τήν Moody’s εἶναι ἀρκετά πιθανή κατά τό δεύτερο ἑξάμηνο τοῦ 2025. Συμφώνως πρός τόν ἐπί κεφαλῆς τοῦ ΟΔΔΗΧ, μιά ἀναβάθμισις ἀπό τήν Moody’s θά ὁδηγήσει σέ ὑψηλή ζήτηση γιά ἑλληνικά κρατικά ὁμόλογα ἕως 5 δισ. εὐρώ ἐπί πλέον πού θά προέλθει σταδιακά ἀπό passive funds λόγῳ τῆς ἐντάξεως τῶν ἑλληνικῶν ὁμολόγων σέ νέους δεῖκτες πού ἀκολουθοῦν μεγάλοι ξένοι διαχειριστές.

Ειδήσεις / Άρθρα

Γιώργος Ανδρούτσος: Ο πολυβραβευμένος διεθνούς φήμης ζωγράφος παρουσιάζει στην Ιαπωνία την πέμπτη ατομική του έκθεση

Εφημερίς Εστία
​Ο Γιώργος Ανδρούτσος, διακεκριμένος Έλληνας εικαστικός καλλιτέχνης, παρουσιάζει την πέμπτη ατομική του έκθεση με τίτλο «George Androutsos Exhibition» τον Μάιο του 2025 στην γκαλερί SZK, στην Τσιγκασάκι της Καναγκάουα, Ιαπωνία.

Ἡ ἀπάθεια στό Αἰγαῖο πληρώνεται: «Τετελεσμένα» δημιούργησε τό «Ὀρούτς Ρεΐς»

Εφημερίς Εστία
Ὁ Χακάν Φιντάν ὑποστηρίζει ὅτι ἡ Τουρκία χάραξε στήν κρίση τοῦ 2020 τά ἐξωτερικά ὅρια τῆς ὑφαλοκρηπῖδος της

Οἱ Βρυξέλλες δέν εἶναι τό κέντρο τοῦ κόσμου

Εφημερίς Εστία
ΜΕ ΜΕΓΑΛΟ σκεπτικισμό ἀντιμετωπίζουμε τίς ἐξαγγελίες καί τά προγράμματα φορέων τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως περί ἀμυντικῆς βιομηχανίας καί στρατηγικῆς αὐτονομίας.

Ὁ Μάκης Βορίδης προειδοποιεῖ τήν Γερμανία γιά τούς μετανάστες

Εφημερίς Εστία
Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ δέν πρόκειται νά ἀποδεχθεῖ εὔκολα ὁποιοδήποτε αἴτημα τῆς Γερμανίας νά ἐπιστραφοῦν στήν Ἑλλάδα μετανάστες πού ἔχουν λάβει πρῶτο ἄσυλο στήν χώρα μας.

Ἕνας ἁγνός, ἄδολος ὀπαδός τῆς Τέχνης τῶν Μουσῶν

Δημήτρης Καπράνος
Ὁ Γιῶργος Χαρωνίτης, πού ἔφυγε ἀπό κοντά μας ἥσυχα, ὅπως ἔζησε, στά μόλις ἑβδομήντα του χρόνια, ἦταν ἕνας ἐξαιρετικός δημοσιογράφος, ἕνας συνεπής στίς ἀρχές του ἄνθρωπος, μία ἤρεμη ‒ἄν καί Κρητικός‒ μορφή, ἕνα παιδί πού ἀσπάσθηκε τήν θρησκεία τῶν Μουσῶν ἀπό μικρός καί προσπάθησε νά μᾶς μεταδώσει ἐκείνη τήν πολύπλοκη μορφή πού ἔχει ἡ ἄδολη ἀγάπη γιά τήν Μουσική.