Παρανόμως ἐξήγαγε ὁ Ἔλγιν τά Γλυπτά

Ἀποκαλύψεις Τούρκων ἱστορικῶν σέ Ρωσσικό πρακτορεῖο

ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ μακρᾶς ἐρεύνης γιά τά ἐπίσημα ἔγγραφα τῆς Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας τά ὁποῖα συνδέονται μέ τόν Λόρδο Ἔλγιν παρουσίασαν οἱ Τοῦρκοι ἐρευνητές Ζεϊνέπ Ἐγκέν καί Ὄρχαν Σακίν σέ συνέντευξη Τύπου πού παρεχωρήθη στό Μουσεῖο τῆς Ἀκροπόλεως. Ὅπως ἀναφέρει ἀνταπόκρισις τοῦ ΡΙΑ-Νόβοστι στό συνδρομητικό μέ τίτλο «Τοῦρκοι ἐρευνητές δέν βρῆκαν ἄδεια ἐξαγωγῆς τῶν Μαρμάρων τοῦ Παρθενῶνα στή Μεγάλη Βρεταννία», στά τουρκικά ἀρχεῖα δέν ὑπάρχουν ἔγγραφα πού νά ἐπιβεβαιώνουν ὅτι ἐδόθη ἄδεια στόν Λόρδο Ἔλγιν νά ἐξαγάγει γλυπτά τοῦ Παρθενῶνος ἀπό τήν Ἀθήνα, γεγονός πού ἀποδεικνύει τήν παρανομία τῶν ἐνεργειῶν του. Ἐπίσης, σημειώνει ὅτι ὁ Ἔλγιν, ὁ ὁποῖος διατέλεσε πρέσβυς τῆς Βρεταννίας στήν Κωνσταντινούπολη ἀπό τό 1799 ἕως τό 1803, μετέφερε ἕναν τεράστιο ἀριθμό ἔργων τῆς ἀρχαίας ἑλληνικῆς τέχνης ἀπό τήν Ἀθήνα στό Βρεταννικό Μουσεῖο.

«Ἡ Ἑλλάδα ἐπιζητεῖ καί διεκδικεῖ τόν ἐπαναπατρισμό αὐτῶν τῶν παρανόμως ἐξαχθέντων ἔργων, ἀλλά τό Βρεταννικό Μουσεῖο ἀρνεῖται τήν ἐπιστροφή τῶν μαρμάρων, τονίζοντας ὅτι ὁ Ἔλγιν εἶχε λάβει εἰδική ἄδεια ἀπό τόν Τοῦρκο Βεζίρη. Οἱ Τοῦρκοι ἐρευνητές, ὡστόσο, διαψεύδουν αὐτόν τόν ἰσχυρισμό» προσθέτει τό ΡΙΑ-Νόβοστι.

Σύμφωνα μέ τούς ἐρευνητές, τό 1081 φέρεται νά ἐξεδόθη ἄδεια στόν Ἔλγιν νά ἐπισκεφθεῖ τή Ρόδο, τήν Κρήτη καί τήν Ἀθήνα. Ἐπί πλέον, εὑρέθησαν τρία ἔγγραφα, τά ὁποῖα ἀποτελοῦσαν ἄδειες ἐπισκέψεως στήν Χίο τό 1802 καί τήν Ἀθήνα τόν Μάρτιο καί τόν Μάιο τοῦ 1802. «Ὅλα τά φιρμάνια ἦταν γραμμένα σέ ἕνα εἰδικό βιβλίο. Τό περιεχόμενό τους ἦταν ἐπίσης γραμμένο σέ αὐτό» ὑπεστήριξε ὁ Ὄρχαν Σακίν, ὁ ὁποῖος ἀπέρριψε τόν βρεταννικό ἰσχυρισμό, ὅτι τά ἔγγραφα τοῦ Ἔλγιν ἀποτελοῦσαν ἄδεια ἐξαγωγῆς τῶν Μαρμάρων. «Πρῶτα ἀπ’ ὅλα, αὐτό δέν ἦταν φιρμάνι. Ἴσως ἦταν ἕνα προσωπικό γράμμα ἀλλά ὄχι φιρμάνι. Τό φιρμάνι θά μποροῦσε νά ὑπογραφεῖ μόνον ἀπό τόν Σουλτάνο, ὄχι ἀπό τόν Πασᾶ. Ὑπῆρχε μόνο ἄδεια γιά ἐπίσκεψη» ἐξήγησε, μεταξύ ἄλλων, ὁ ἱστορικός συμπληρώνοντας: «Ἔχουμε ἐξετάσει ὅλα τά ἐπίσημα ἔγγραφα» χωρίς νά ἀποκλείει τόν ἐντοπισμό καί ἄλλων ἐγγράφων στό μέλλον.

Ὁ διευθυντής τοῦ Μουσείου Ἀκροπόλεως Δημήτρης Παντερμαλῆς ἐπεσήμανε ὅτι τά εὑρήματα ἀποδεικνύουν τήν μή νομιμότητα τῆς ἐξαγωγῆς τῶν Γλυπτῶν τοῦ Παρθενῶνος, τονίζοντας ὅτι: «Μετά τή σημερινή παρουσίαση, κατανοοῦμε καλύτερα τή γραφειοκρατία τοῦ παλατιοῦ τοῦ Σουλτάνου. Καί θά γίνεται πιό ξεκάθαρο ὅτι τό ἔγγραφο, τό ὁποῖο ἰσχυρίζονται οἱ Βρετανοί ὅτι διαθέτουν, δέν ἀποτελεῖ φιρμάνι». Ἐπίσης, ἀνεφέρθη καί στό συμπέρασμα ὅτι μόνον ὁ Σουλτάνος εἶχε τή δικαιοδοσία γιά τήν παραχώρηση ἀδείας ἐξαγωγῆς ἀρχαιοτήτων. «Θά συνεχίσουμε νά μαχόμαστε γιά τήν ἐπιστροφή τῶν γλυπτῶν» κατέληξε ὁ κ. Παντερμαλῆς.

Ειδήσεις / Άρθρα

«Η αχαλίνωτη φαντασία της ψυχής είναι η μόνη πραγματικότητα»

Εφημερίς Εστία
Με ένα από τα πιο εκφραστικά έργα-βιβλία της σειράς της «The Solid Book Collection», η εικαστικός Λεώνη Γιαγδζόγλου συμμετέχει στην ομαδική έκθεση «BOOKMORPHS: Εικαστικά Βιβλία από την Ελλάδα και το Ηνωμένο Βασίλειο», που εγκαινιάστηκε την Τρίτη 14 Οκτωβρίου στο Hellenic Centre του Λονδίνου και θα διαρκέσει έως τις 28 Νοεμβρίου 2025

Η Ε.ΕΛ.Ε.Α.Α. ενισχύει τη διεθνή παρουσία της στο GSOF Symposium Europe 2025

Εφημερίς Εστία
Σε μία ακόμη εξέχουσας σημασίας διοργάνωση για τον τομέα της άμυνας και της αμυντικής βιομηχανίας, συμμετείχε η Ε.ΕΛ.Ε.Α.Α (Ένωση Ελληνικών Εταιρειών Αεροδιαστημικής, Ασφάλειας και Άμυνας). 

Ὁ Στρατός, φρουρός τοῦ Συντάγματος!

Εφημερίς Εστία
Ἡ ἐξαγγελία τοῦ Πρωθυπουργοῦ γιά τό Μνημεῖο τοῦ Ἀγνώστου Στρατιώτου – Τό «κουβάρι» τῶν συναρμοδιοτήτων καί οἱ περαιτέρω ἐμπλοκές – «Τραμπικοῦ» τύπου μεθοδολογία μέ ἀνάθεση ἁρμοδιοτήτων ξένων πρός τήν ἀποστολή τους στίς Ἔνοπλες Δυνάμεις

Τό μέλλον θά ἔχει πολλή ξηρασία

Μανώλης Κοττάκης
Ο τόπος ἔχει μπεῖ σέ μεγάλη περιδίνηση, τήν ὁποία θά αἰσθανθοῦμε σέ ὅλο της τό εὗρος μέσα στό 2026.

Νά ἐπιβληθοῦν κυρώσεις στούς συντάκτες τῆς ἀπαράδεκτης ἐκθέσεως τῆς ΕΕ

Εφημερίς Εστία
Μιά συγγνώμη δέν ἀρκεῖ γιά τήν «ἀβλεψία» πού ἀπεκάλυψε ὁ κ. Μανιάτης