ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Νέα πρόκλησις Ἐρντογάν: Τζαμί καί ἡ Μονή τῆς Χώρας

ΠΑΡΑ τό κλῖμα εὐφορίας πού ἠκολούθησε τήν συνάντηση τῶν Ἀθηνῶν ἀνάμεσα σέ Ἐρντογάν καί Μητσοτάκη καί τήν διαφαινόμενη ὡς συμπεφωνημένη πρόθεση γιά βελτίωση τῶν σχέσεων μεταξύ τῶν δύο χωρῶν…

… μία νέα πρόκλησις ἦλθε νά προστεθεῖ στήν διαφορά ἀπόψεων σέ πολιτικό καί πολιτιστικό ἐπίπεδο, μέ τήν Μονή τῆς Χώρας στήν Κωνσταντινούπολη, νά ἀνοίγει τίς πύλες τῆς στίς 23 τοῦ μηνός, ὡς ἰσλαμικό τέμενος, μέ βάση τήν διατυπωθεῖσα ἀπό τό 2019 ἐπισήμανση τοῦ τουρκικοῦ Συμβουλίου τῆς Ἐπικρατείας πώς «τό τζαμί δέν μπορεῖ νά χρησιμοποιηθεῖ ἐκτός τῆς ἀρχικῆς του λειτουργίας.»

Ἡ νέα πρόκλησις ἔρχεται νά προστεθεῖ στίς ἀποφάσεις σχετικά μέ τά ἄλλα μνημεῖα μέ πρώτη τήν Ἁγία Σοφία ἀλλά καί τόν ἐντεινόμενο πόλεμο δηλώσεων σχετικῶς μέ τό Αἰγαῖο, ἀλλά καί τίς ἐκδηλωθεῖσες προθέσεις τῶν στρατιωτικῶν σχετικῶς μέ τίς ὑπεραπαιτήσεις ἀπομακρύνσεως κάθε ἑλληνικῆς δυνάμεως καί στρατιωτικῆς ἐπιτηρήσεως ὅσον ἀφορᾶ στίς νήσους τοῦ Ἀρχιπελάγους. Ὁ ἱστορικός βυζαντινός ναός μετετράπη σέ μουσουλμανικό τέμενος τό 1511, μέ τήν ὀνομασία Καριγιέ Τζαμί καί, συμφώνως μέ τήν τουρκική ἐφημερίδα Yeni Safak, ἡ ἀποκατάστασις τοῦ τζαμιοῦ πλέον, πού ἀπῄτησε πολυετῆ συντήρηση, ὁλοκληρώθηκε. Τό τουρκικό Συμβούλιο τῆς Ἐπικρατείας ἐπανέφερε τόν χῶρο στήν πρακτική τῆς χρήσεώς του ὡς χώρου μουσουλμανικῆς λατρείας, ἐναντιούμενο στήν πρότερη λειτουργία του ὡς μουσείου, μέ βάση προεδρική ἀπόφαση τῆς 1ης Αὐγούστου 2020, ὅταν καί ἀπεφασίσθη νά ἀποδοθεῖ ὡς χῶρος στήν Προεδρία Θρησκευτικῶν Ὑποθέσεων καί νά μετατραπεῖ σέ τέμενος. Τό τζαμί θά ἀνοίξει μέ τήν νέα χρήση του ἐπισήμως μέ τήν προσευχή τῆς Παρασκευῆς, στίς 23 Φεβρουαρίου, ἐνῷ εἰδικῶς σχεδιασθέντα κόκκινα χαλιά κόκκινου χρώματος ἔχουν τοποθετηθεῖ ἤδη στόν χῶρο γιά τά ἐγκαίνια. Στό πλαίσιο τῆς ἀποκαταστάσεως, οἱ τοιχογραφίες καί τά ψηφιδωτά τοῦ τζαμιοῦ Καριγιέ διετηρήθησαν στήν ἀρχική τους μορφή παρά τήν ἀναθεωρημένη κατά τήν ὀθωμανική περίοδο χρήση του. Ἡ Μονή τῆς Χώρας, ἕνα ἐκ τῶν σημαντικωτέρων δειγμάτων τῆς βυζαντινῆς περιόδου, παρά τό γεγονός ὅτι διατηροῦσε τήν ἀρχική του μορφή μέ τίς τοιχογραφίες καί τά ψηφιδωτά του, καί τήν ἀρχιτεκτονική του, συνέχισε νά λειτουργεῖ ὡς ἐκκλησία γιά 58 χρόνια μετά τήν κατάκτηση τῆς Κωνσταντινουπόλεως. Μετετράπη σέ τέμενος ἀπό τόν Ἀτίκ Ἀλῆ Πασᾶ, μεγάλο βεζίρη τοῦ σουλτάνου Βαγιαζήτ Β΄ ἐνῷ τό κτήριο ἀνεκηρύχθη ἐθνικό μνημεῖο τό 1945. Στήν συνέχεια, κατόπιν ἀποφάσεως τοῦ Ὑπουργικοῦ Συμβουλίου, λειτούργησε ὡς μουσεῖο ὑπαγόμενο στήν Διοίκηση Μουσείων, τό 1948, ἀφοῦ συναποτελεῖται ἀπό πέντε ἀρχιτεκτονικούς ρυθμούς καί ἀπῄτησε ἐκτενῆ καί πλήρη ἀποκατάσταση.

Ειδήσεις / Άρθρα

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.