ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Το συναίσθημα, ο Μονταίν και ο Πάχεμπελ

Εντάξει, αγαπητοί δικηγόροι

Έχετε δίκιο, οι λειτουργοί της έδρας οφείλουν να μην παρασύρονται από το συναίσθημα. Πρέπει να λειτουργούν σαν τον «Κανόνα» του Πάχεμπελ. Να αλλάζουν ήχο, να αλλάζουν κάποια στιγμή ύφος, να αναλύουν τις συγχορδίες, αλλά να παραμένουν στο ίδιο, απαράλλαχτο, μοτίβο.

Ναι, έχετε δίκιο, όσοι κάθονται στην έδρα, οφείλουν να παραμένουν ψυχροί, ατάραχοι και ανεπηρέαστοι από την υπόθεση και να προσέχουν την κάθε λέξη τους. Βεβαίως, στην Ελλάδα τα δικαστήρια δεν επιτρέπουν μαγνητοφώνηση της διαδικασίας και η έδρα μπορεί να πει ότι θέλει, αφού τα «πρακτικά» θα γραφούν κατά το πώς επιθυμεί η σύνθεση και δη ο /η πρόεδρος… Φυσικά, σε μια αίθουσα κατάμεστη από κόσμο, σε μια δίκη η οποία έχει συγκλονίσει την κοινή γνώμη, σε μια δίκη την οποία παρακολουθούν δεκάδες δημοσιογράφοι, είναι δύσκολο να «πνιγούν» όσα θα ειπωθούν από την έδρα. Γι αυτό και η καλή εισαγγελεύς, η οποία-όπως ο κάθε άνθρωπος στην θέση της- «εξετέθη» όταν επέτρεψε στο συναίσθημα να υπερισχύσει της «δικανικής λογικής». Ουδείς, όμως -πλην των εχόντων έννομο συμφέρον παραγόντων της δίκης- αισθάνθηκε άσχημα με όσα ειπώθηκαν… Ο μέγας Νομικός και δοκιμιογράφος Μονταίν, έχει αναφερθεί στο θέμα του πώς (πρέπει να) αισθάνονται και πώς (οφείλουν να) ενεργούν οι δικαστές. Για δείτε εδώ, όμως, μια λεπτομέρεια από τα όσα μας άφησε ως παρακαταθήκη: «Από το φύλλο χαρτί στο οποίο έγραψε την καταδικαστική απόφαση για μια μοιχεία, ο ίδιος δικαστής έκοψε ένα κομματάκι, για να γράψει ένα σημείωμα ερωτικό, στην γυναίκα ενός συναδέλφου του!»…

Δύσκολο, λοιπόν, να επιτύχει ο δικαστικός να κρατήσει την προσωπική του ζωή και άποψη μακρυά από την επαγγελματική. Και, δυστυχώς, ο εισαγγελεύς και ο δικαστής ασκούν επάγγελμα!
Ιδιαίτερα σε μια χώρα όπως η Ελλάδα, όπου η ηγεσία τη Δικαιοσύνης ορίζεται από την εκάστοτε κυβέρνηση!

Η εισαγγελεύς, λοιπόν, στην συγκεκριμένη δίκη, επέτρεψε κάπου στο συναίσθημά της να την παρασύρει. Αλλά δεν είναι και «του θανατά»! Τυπικώς, βεβαίως, δεν θα έπρεπε, αλλά…

Πού να δείτε άλλες περιπτώσεις, που στην αίθουσα βρίσκονται μόνο οι παράγοντες της δίκης ( δικαστές, εισαγγελεύς, κατηγορούμενοι, συνήγοροι, μάρτυρες) και δεν επιτρέπεται (με εντολή του/της προέδρου) η μαγνητοφώνηση.

Καλύτερα να μην γράψω όσα έχω ακούσει από τα χείλη προέδρου δικαστηρίου. Παρεμβολές, διακοπές ανοίκειες, σχόλια ιοβόλα, διακοπή των απολογιών κατά τρόπο απαράδεκτο ακόμη και διακοπή των συνηγόρων κατά την αγόρευση, πράγμα που συνιστά αιτία ακυρότητος της διαδικασίας- για να εκφράσει άποψη και να επιπλήξει την αγορεύουσα επειδή «δεν εκλήθη ο «τάδε» ως μάρτυς!».

Δεν είναι, λοιπόν, ιδανικές οι συνθήκες υπό τις οποίες διεξάγονται οι δίκες στην χώρα μας. Οι δικαστές έχουν «τα δικά τους», οι δικηγόροι ασχολούνται με δεκάδες υποθέσεις, οι γραμματείς είναι αδύνατον να κρατήσουν ακριβή πρακτικά (και όμως, δεν επιτρέπεται η ηχογράφηση της διαδικασίας)…

Ναι, η εισαγγελεύς της έδρας, προχθές, έκανε κάποια βήματα πέραν των «εσκαμμένων». Αλλά…

Και από την στιγμή που υπάρχει ένα τόσο μεγάλο «αλλά…» καλύτερα να επιβληθεί η μαγνητοφώνηση της διαδικασίας. Τότε όλοι θα είναι πιο προσεκτικοί…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.