ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Τῆς Ἁγίας Σοφίας, βοήθειά μας…

Σάν σήμερα, τῆς Ἁγίας Σοφίας, Ἀγάπης, Πίστεως καί Ἐλπίδος, ἑόρταζε ἡ μάνα μας

Ἦταν μιά γιορτή πού δέν εἶχε λάμψη, ὅπως ἐκείνη τοῦ πατέρα μας, ὅπου γινόταν κανονικό «τραπέζι, καί τό ἀπαραίτητο γλέντι, μέ κιθάρες καί τό οὖτι τοῦ Τσονταρίδη. Ἡ μάνα μας, δασκάλα, ἰδιοκτήτρια ἰδιωτικοῦ σχολείου, ὁ ἄνθρωπος, δηλαδή, πού ἔφερνε τά περισσότερα ἔσοδα στό σπίτι, εἶχε περιοριστεῖ στόν δεύτερο ρόλο, ὅπως οἱ περισσότερες γυναῖκες ἐκείνη τήν ἐποχή. Δέν εἶχε σημασία τό ὅτι μέ τά ἔσοδα πού ἔφερνε τό σχολεῖο, ὁ ἰατρός πατέρας μας εἶχε τήν ἄνεση νά ἀσκεῖ τήν ἰατρική ἐπιστήμη ὡς προσφορά (πολλές φορές ἄφηνε κι ἕνα πενηντάρι κάτω ἀπό τό μαξιλάρι ἑνός οἰκονομικά ἀδύναμου ἀσθενοῦς).

Στήν δική της ἑορτή, μόνο ἐπισκέψεις ἀπογευματινές, νεραντζάκι, κουαντρό ἤ πίπερμαν, πάστα καί εὐχές. Τό γλέντι γινόταν τήν ἑορτή τοῦ «ἀρχηγοῦ» τῆς οἰκογενείας, ὁ ὁποῖος εἶχε καί τήν οἰκονομική διαχείριση.

Ἐπιτρέψτε μου νά σᾶς διηγηθῶ ἕνα χαρακτηριστικό περιστατικό, πού δείχνει τό ποιός ἦταν τό πραγματικό «ἀφεντικό» καί ποιός «καθάριζε» γιά τό σπίτι… Ὁ πατέρας ἦταν τέρας ἐντιμότητος. Ὑπέβαλλε κάθε χρόνο τήν φορολογική του δήλωση χωρίς νά παραλείπει οὔτε δραχμή. Ὥσπου, ἕνα πρωί, ἦλθε στό σπίτι μία «πανταχοῦσα», πού τόν καλοῦσε νά δώσει ἐξηγήσεις στήν οἰκεία Οἰκονομική Ἐφορία «γιά πιθανῶς ἀνειλικρινῆ δήλωση».

Πῆγε νά πάθει συγκοπή ὁ γιατρός. «Ἐγώ, ἀνειλικρινῆ δήλωση; Δέν εἶναι δυνατόν!» ἔλεγε, καί μέχρι νά πάει στήν Ἐφορία καί νά δώσει τίς «ἐξηγήσεις» δέν μιλιόταν.

Πῆγε, τίς ἔδωσε καί ἔπειτα ἀπό κάτι μῆνες ἦλθε στό σπίτι νέα ἐπιστολή, μέ τήν ὁποία ἡ ὑπηρεσία πιστοποιοῦσε ὅτι ἡ δήλωση πού εἶχε ὑποβληθεῖ «εὑρέθη ἔπειτα ἀπό ἐνδελεχῆ ἔλεγχο εἰλικρινής».

-Τά βλέπετε; Ὅποιος εἶναι καθαρός καί ἐπιμένει, κερδίζει. Τούς ἔπεισα, μίλησα, ἐξήγησα καί ἔβαλαν τήν οὐρά στά σκέλια! ἔλεγε…

Ἕνα βράδυ, τοῦ Ἁγίου Ἀθανασίου, πού τό γλέντι ἐπί τῆ ὀνομαστικῆ ἑορτῆ τοῦ πατέρα εἶχε ἀνάψει καί ὁ ἀείμνηστος φίλος Φώτης Χρηματόπουλος τραγουδοῦσε ποντιακά «ἡ κοσάνα πίει νερόν καί θωρεῖ τόν οὐρανόν» ὑπό τούς ἤχους τῆς λύρας τοῦ Ἀβραμίδη, ἔφερε ἡ κουβέντα στό τραπέζι τήν Ἐφορία.

-Μέ ἔχουν ταράξει εἰς τούς ἐλέγχους, κύριε ἰατρέ! Λές καί δέν εἴμεθα ἡμεῖς οἱ ἔμποροι εἰλικρινεῖς! ἔλεγε ὁ Λουκᾶς Χατζηαβράκογλου, ἔμπορος ὑφασμάτων, ἐξ Αἰγύπτου…

Καί ἄλλο πού δέν ἤθελε ὁ πατέρας, ἄρχισε νά ἀφηγεῖται τήν ἱστορία του μέ τήν «ἀνειλικρινῆ δήλωση» καί τήν μάχη περί τῆς ἀθωότητός του, τήν ὁποία κέρδισε μέ τήν ἐπιμονή καί τήν καθαρότητά του.

-Γιά νά ξέρετε, μόνο ἄν ἐπιμείνεις καί προσκομίσεις ὅλα τά στοιχεῖα –ἀρκεῖ βεβαίως νά εἶσαι εἰλικρινής– θά κερδίσεις τήν μάχη μέ τήν Ἐφορία. Εἶναι καχύποπτοι καί πιθανῶς νά ἔχουν δίκιο δι’ ὁρισμένους. Ἀλλά ἄν δέν ἔχεις νά κρύψεις κάτι, δέν μποροῦν νά σοῦ ἀρνηθοῦν τήν δικαίωση!

Κι ἐκεῖ, λές καί περίμενε καραδοκοῦσα καί δηλητηριώδης, ἡ μάνα μας πέταξε τό ἰοβόλο βέλος.

«Μωρέ ἐσύ εἰλικρινής ἤσουν, ἀλλά ἄς μήν ἔστελνα ἐγώ τίς δέκα λιρίτσες καί θά ἔβλεπες ἄν δικαιωνόσουν»!

Μᾶς λείπει ἡ μάνα μας, ὅπως σέ ὅλους πού τήν ἔχουν χάσει…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.