ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025

Στῆς -πραγματικῆς- ἀκρίβειας τόν καιρό

Κάπου διάβασα ὅτι ἄρχισαν οἱ ἑτοιμασίες γιά τό Καρναβάλι τῶν Πατρῶν.

Εὐτυχῶς πού ὑπάρχουν οἱ Πατρινοί, ἀλλά καί κάποιες ἄλλες πόλεις, πού τά τελευταῖα χρόνια ἔχουν «ἀξιοποιήσει» τουριστικά καί κάποια δικά τους «καρναβαλικά» ἔθιμα γιά νά θυμόμαστε τίς Ἀπόκριες, ὡς κάποιες ξεχωριστές ἡμέρες. Ἀλλιῶς, μέ τέτοια κρίση, μέ τόσα προβλήματα, ποιός ἔχει ὄρεξη γιά Ἀπόκριες, γιά μασκαρέματα, καρναβάλια καί χορούς…

Εἶναι ὅμως καί τά παιδιά ἤ τά ἐγγόνια, πού πᾶνε σχολεῖο καί κάποια στιγμή θά ἔχουν νά πᾶνε σέ κάποιο «ἀποκριάτικο πάρτυ» καί πρέπει νά βρεῖς στολή νά τά ντύσεις. Εὔκολο πρᾶγμα σήμερα ἡ στολή, ὑπάρχουν τά πάντα καί σέ προσιτές τιμές. Ἄν ἔχεις, φυσικά, χρήματα, ἄν σοῦ περισσεύουν κάποια, ἔστω καί αὐτά τά λίγα. Ἀλήθεια, πῶς κάναμε Ἀπόκριες παλιότερα; Πάλι, λεφτά δέν ὑπῆρχαν. Ὑπῆρχε, ὅμως, διάθεση καί αἰσιοδοξία. Ἔτσι, ἀρκοῦσε ἕνα μαῦρο παντελόνι, ἕνα καρό πουκάμισο, ἕνα γιλέκο τοῦ πατέρα σου, ἕνα χάρτινο καπέλο «καουμπόικο». Ἕνα πλαστικό πιστόλι, μουστάκι πού ἔφτιαχνες μέ φελλό καμένο στήν φωτιά, καί ἤσουν «Καουμπόης»! Ἕνα σουτιέν τῆς μάνας σου, δύο λεμόνια, μιά ρόμπα τῆς γιαγιᾶς, κραγιόν καί ἕνα τσεμπέρι, καί ἤσουνα μιά ἀξιοπρεπέστατη «γριά»! Ἔτσι θυμᾶμαι τούς γονεῖς μου καί τούς φίλους τους, νά μασκαρεύονται μέ ὅ,τι εἶχαν –οὐδείς τότε ἀγόραζε ἤ νοίκιαζε στολές– καί νά γλεντᾶνε τήν Τσικνοπέμπτη καί τήν Ἀποκριά. Μέ τραγούδια «Λεμονάκι μυρωδᾶτο», «Παρασκευούλα», ἄντε καί καμμιά «Κομπαρσίτα» γιά …εὐρωπαϊκό.

Βέβαια ὑπῆρχαν καί κάποιοι, σάν τόν θεῖο Λουκᾶ, πού ἄρχιζαν τά σόκιν, ὅπως τό «Ἀνέβηκα στήν πιπεριά» καί τό «πῶς τό τρίβουν τό πιπέρι»…

Κι ὅταν ἐρχόταν ἡ παρέα στό κέφι, κάθιζαν τήν ἀδελφή μου στό πιάνο καί τραγουδοῦσε ὁ καθένας τό σόλο του. Ὁ πατέρας μας τόν «Φέρτε μου νά πιῶ», ὁ θεῖος Σπῦρος «Ἕνας βράχος στό βουνό», ἡ θεία Ἰωάννα «Ἡ καρδιά μου πονεῖ γιά σᾶς»!

Ἐμεῖς, πιό τυχεροί, νοικιάσαμε καί στολές, κάποιοι ἀγόρασαν κιόλας. Ἡ γενιά ἡ δική μας ἄλλαξε τά πράγματα. Κάναμε τό Καρναβάλι τῆς Πάτρας βραζιλιάνικο (δέν ἀκοῦς πιά ἑλληνικούς ρυθμούς) καί τά πάρτυ μας σπανίως εἶχαν «Λεμονάκι μυρωδᾶτο». Δέν γνωρίζω ἄν σήμερα στά σχολεῖα διδάσκονται τά ἀληθινά, ἑλληνικά ἀποκριάτικα τραγούδια. Θά ἔπρεπε, γιατί εἶναι τόσο ὡραῖα. Χίλιες φορές καλύτερα ἀπό τά σημερινά, δῆθεν ρυθμικά, διόλου ἑλληνικά. Μακάρι νά τά μαθαίνουν. Νά μαθαίνουν καί τούς δημοτικούς χορούς. Καλαματιανά, συρτά, τσάμικα. Ἐμεῖς, δυστυχῶς, καταστήσαμε ἐθνικό χορό τό τσιφτετέλι. Νά ξαναγυρίσει ἡ ἀποκριά στήν σωστή της διάσταση. Δέν εἶναι ἑλληνικά αὐτά τά τερατώδη καρναβάλια μέ τίς Βραζιλιάνες καί τίς σάμπες. Κάποια στιγμή, ἄς σκεφθοῦμε ὅτι δέν εἶναι κουτοί οἱ ἄλλοι λαοί, πού διατηροῦν τά ἔθιμα, τήν μουσική καί τά τραγούδια τους. Ὅσο καί ἄν τά τελευταῖα χρόνια οἱ «μασκαρᾶδες» καί τά «μασκαραλίκια» ἐμβριθοῦν, πέρασαν στήν καθημερινή μας ζωή, νομίζω πώς εἶναι καιρός νά ἐπιστρέψουν στόν φυσικό τους χῶρο καί χρόνο. Ἐξ ἄλλου, πότε ἄλλοτε, τά τελευταῖα χρόνια, εἴχαμε βρεθεῖ μέ τόση ἀκρίβεια…

«Στῆς ἀκρίβειας τόν καιρό»;

Απόψεις

«Βόμβα» ἀπό τόν Πρόεδρο Βουλῆς Λιβύης: Δέν ἀναγνωρίζουμε ΑΟΖ στήν Κρήτη!

Εφημερίς Εστία
Δῶρον ἄδωρον ἡ διακήρυξις τοῦ Ἀκίλα Σάλεχ ὅτι εἶναι ἄκυρο τό τουρκολιβυκό μνημόνιο ἐπειδή ἡ κυβέρνηση δέν εἶχε λάβει ψῆφο ἐμπιστοσύνης – Υἱοθετεῖ πλήρως τήν τουρκική θέση ὅτι ἡ μέση γραμμή χαράσσεται ἀπό τήν ἠπειρωτική Ἑλλάδα καί ὄχι τά νησιά

Δέν εἶναι ταινία, εἶναι Ἱστορία γιά νά τήν κρατᾶς φυλακτό!

Μανώλης Κοττάκης
Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή τῆς ταινίας «Καποδίστριας» τοῦ Γιάννη Σμαραγδῆ μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας τοῦ φίλμ Δημήτρη Σταύρου ἀπό τά ὀρεινά τοῦ «Ἑλληνικοῦ Κόσμου».

Μέτρα Μητσοτάκη γιά δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, ἀγρότες καί στεγαστικό

Εφημερίς Εστία
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στήν ὁμιλία του στήν Βουλή, πρό τῆς ἐγκρίσεως τοῦ προϋπολογισμοῦ τοῦ 2026 μέ ὀνομαστική ψηφοφορία (ἐνεκρίθη μέ 159 ψήφους «ναί», ἔναντι 136 «ὄχι» σέ σύνολο 295 ψηφισάντων), ἀνεφέρθη σέ μιά σειρά μέτρων, μεταξύ τῶν ὁποίων μέτρα γιά τούς δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, τόν ΟΠΕΚΕΠΕ, τούς ἀγρότες καί τό στεγαστικό τῶν δημοσίων ὑπαλλήλων.

Μνήμη Μπόστ, μνήμη ἑνός ἄλλου πολιτισμοῦ

Δημήτρης Καπράνος
Πέρασαν τριάντα χρόνια ἀπό τό 1995, ὁπότε μᾶς ἄφησε γιά πάντα ὁ Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ὁ ἄνθρωπος πού ἐπέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ὕφος στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ.

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ