ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Νά ξαναδιαβάσει ἡ Εὐρώπη τήν Ἱστορία της

Θυμᾶμαι, στό Γυμνάσιο, τότε πού μαθαίναμε τήν σύγχρονη Ἱστορία…

… ἀπό ἀνθρώπους πού τήν εἶχαν ζήσει ἤ ἀπό ἐκείνους τῶν ὁποίων οἱ γονεῖς εἶχαν πρωταγωνιστήσει στά μεγάλα γεγονότα, μαθαίναμε κι ἕνα τσιτάτο: «Τά Βαλκάνια εἶναι ἡ πυριτιδαποθήκη τῆς Εὐρώπης!».

Καί τήν ἀφορμή γιά τό τσιτάτο ἔδινε ἡ δολοφονία τοῦ Ἀρχιδοῦκα Φραγκίσκου Φερδινάνδου τῆς Αὐστρίας, διαδόχου τοῦ θρόνου τῆς Αὐστροουγγαρίας καί τῆς γυναίκας του Σοφίας, Δούκισσας τοῦ Χόχενμπεργκ, πού δολοφονήθηκαν στό Σεράγιεβο, ἀπό τόν Γκαβρίλο Πρίντσιπ, ἕναν ἀπό τήν ὁμάδα τῶν ἕξι Σερβοβόσνιων δολοφόνων πού συντονίζονταν ἀπό τόν Ντανίλο Ἴλιτς.

Δολοφονία, ἡ ὁποία καί ἀπετέλεσε τήν ἀφορμή γιά τόν Πρῶτο (καί φονικώτατο) Παγκόσμιο Πόλεμο, τόν ὁποῖο κήρυξαν (ἐντελῶς συμπτωματικά) οἱ Γερμανοί!
Ἔκτοτε, πέρασαν χρόνια πολλά. Ἀλλά τά Βαλκάνια παρέμειναν πυριτιδαποθήκη. Ἀπεδείχθη κατά τόν Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, ὅταν οἱ Βούλγαροι, οἱ Κροᾶτες καί κάποιοι Ρουμᾶνοι συμπαρατάχθηκαν μέ τούς Γερμανούς, ὅταν οἱ Βούλγαροι πάτησαν πόδι ὡς δύναμη Κατοχῆς στήν Ἑλλάδα, ὅταν οἱ Ἕλληνες καί οἱ Σέρβοι ἀντιστάθηκαν καί ὅταν, μετά τόν Πόλεμο, τά Βαλκάνια (πλήν τῆς πατρίδας μας καί κάπως τῆς Σερβίας) εὑρέθησαν ὑπό τήν σοβιετική «ἐποπτεία» καί… καλοπέρασαν!

Μόνη ὠφελημένη ἀπό τόν πόλεμο ὑπῆρξε ἡ Τουρκία! Μέ τήν πολιτική τοῦ «ψόφιου κορηοῦ», οἱ Τοῦρκοι παρέμειναν δῆθεν «οὐδέτεροι» καί εἰσέπραξαν κέρδη ἀπό ὅπου αὐτό κατέστη δυνατό. Ἔκτοτε, ὅμως, ἐνῶ οἱ ἄλλες βαλκανικές χῶρες ἡσύχασαν (ἔτσι φαινόταν τουλάχιστον) ἡ Τουρκία ἦταν πάντα ὁ ταραχοποιός τῆς περιοχῆς, Καί μόλις εὕρισκε εὐκαιρία, ἐπεδίωκε –συνήθως μέ πράξεις βίας– νά «θυμίζει» ὅτι ὑπῆρξε ἡ Ὀθωμανική Αὐτοκρατορία. Ἕνα μόρφωμα, μέ τό ὁποῖο ἡ σημερινή Τουρκία ἐλάχιστη ἔχει σχέση, ἀλλά αὐτό δέν ἀπασχολοῦσε τούς κατά καιρούς ἡγέτες τῆς «τουρκικῆς δημοκρατίας»… Ἔτσι, κάθε τόσο εἴχαμε ἕνα πραξικόπημα, γέμιζαν οἱ φυλακές «ἀναρχικούς καί κομμουνιστές», κυβερνοῦσαν γιά κάποιο καιρό οἱ στρατηγοί κι ἔπειτα «ἔβαζαν τούς δικούς τους»… Τό 1955 εἴχαμε τό πογκρόμ εἰς βάρος τῶν Ἑλλήνων, τά ἑπόμενα χρόνια τόν πλήρη ἐξοβελισμό τῶν ἑλληνικῶν πληθυσμῶν ἀπό τήν Πόλη, τήν Ἴμβρο καί τήν Τένεδο, καί τό 1974 τήν εἰσβολή καί κατοχή στήν Κύπρο! Οὔτε μία στιγμή δέν ἔχουν ἡσυχάσει ἀπό τότε οἱ Τοῦρκοι! Ὑπῆρξαν μάλιστα περίοδοι μεγάλων ἐσωτερικῶν ταραχῶν, τρομοκρατία, δολοφονίες, συγκρούσεις, καί τό «Κουρδικό» πάντα στήν πρώτη γραμμή. Ἔχουν μείνει στήν Ἱστορία οἱ ἄγριες καί αἱματηρές Πρωτομαγιές στήν Πόλη. Μέχρι πού ἀνέλαβε τήν ἐξουσία ὁ φαινομενικά μετριοπαθής Ταγίπ Ἐρντογάν (πόσο μοῦ θυμίζει τόν Μεντερές!), ὁ ὁποῖος, ἀργά ἀλλά σταθερά, μετέβαλε τήν Τουρκία σέ μία ἰσλαμική, σημαντική ἀγορά καί συνεπῶς ὑπολογίσιμο «σύμμαχο» τῆς «παγκοσμιοποοιημένης» Δύσεως, ἡ ὁποία, ἐκτός ἀπό τήν γεωπολιτική θέση, βλέπει τήν Τουρκία καί ὡς φθηνό τόπο γιά ἐπενδύσεις.

Οἱ Δυτικοί δέν γνωρίζουν τίς ἑλληνικές παροιμίες. Κι ἔτσι ὁ «χωριάτης» δέν ἀνέβηκε μόνο στό κρεβάτι, ἀλλά συστηματικά ἅρπαζε ὅ,τι εὕρισκε, καί τώρα δίνει τό «μεγάλο χτύπημα» μέ τό «Μεταναστευτικό». Τί θά κάνει ἡ Εὐρώπη; Θά καταπιεῖ τήν μεγαλύτερη καί ὠμή πρόκληση ἀπό τόν «σουλτάνο» τοῦ «Καζάν-καζάν» ἤ θά ξαναδιαβάσει τήν Ἱστορία της καί θά δώσει τίς δέουσες ἀπαντήσεις;

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.