ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Με τον μπαλτά ή με το ξίφος το ίδιο κάνει…

Περπάτησα πολύ-και περπατώ- αυτό τον καιρό

Περπατώ σε δρόμους τους οποίους δεν μπορούσα να πλησιάσω ως πεζός, σε λεωφόρους τις οποίες απεχθανόμουν σαν τις αμαρτίες μου, σε πεζοδρόμια τα οποία ήσαν καθημερινά κατειλημμένα από μηχανάκια, μοτοσυκλέττες, αυτοκίνητα. Περπατώ και αναπνέω έναν αέρα καθαρό, δεν υπάρχει εκείνη η γεύση της καμμένης βενζίνης, των εν αποσυνθέσει απορριμμάτων στους κάδους, οι οποίοι, (ως εκ θαύματος) είναι σχεδόν πάντοτε άδειοι! Μέχρι και ελαφρό «τζόγκινγκ» επιχειρώ σε κάποιες μεταμεσονύκτιες ώρες, που βγαίνω στην παραλιακή της Καστέλλας, όπου κυκλοφορούν μόνο τα νεογέννητα γατιά (η κατ΄ έτος «εαρινή συγκομιδή»), όπου το Τουρκολίμανο είναι ένας ορθάνοιχτος διάδρομος και η θάλασσα …μυρίζει θάλασσα! Κι αν με βγάλει ο δρόμος στο Πασαλιμάνι, εκεί που αράζουν, τις πρώτες πρωινές ώρες, τα μικρά αλιευτικά, θα απολαύσω τα τελάρα με τα ολοζώντανα αλιεύματα και τον ψαρά να τα βρέχει με θαλασσόνερο για να διατηρηθούν «στην πέννα» μέχρι που θα αρχίσουν να έρχονται οι πρώτοι πελάτες, με το πρώτο φως… Σκηνές, δηλαδή, που σε γυρίζουν στην εποχή του ΄60-΄70, τότε που μόλις άρχιζε η «αξιοποίηση» και απελευθερωνόταν ο οίστρος των «κατασκευαστών», που κατέστρεψε τα νεοκλασικά της Φρεαττύδας και της Πειραϊκής, και απέκοψε τον «έσω» Πειραιά από την θαλασσινή αύρα, η οποία σταματά πλέον στους τοίχους και τους υαλοπίνακες των πολυκατοικιών και των γραφείων, με την μορφή μιας περίεργης και- πολλές φορές- δύσοσμης υγρασίας… Μπορώ και περπατώ ανενόχλητος στην έρημη ακτή Μιαούλη και ανασαίνω έναν αέρα που θυμίζει Κυκλάδες! Αργούν, δεμένα ή βολοδέρνουν τα τερατώδη κρουαζιερόπλοια, αλλά και πολύ λιγότερα ακτοπλοϊκά και «κονταίηνερ» κινούνται αυτό τον καιρό.  Ναι, ο τουρισμός «τέλος» για εφέτος, ναι, η ακτοπλοΐα δοκιμάζεται ιδιαίτερα, αλλά το ότι η ατμόσφαιρα καθάρισε, είναι γεγονός αναμφισβήτητο. Και ίσως αυτό θα πρέπει να μας πείσει, επί τέλους, για την εφαρμογή σωστών μέτρων, σε ό,τι αφορά στην ρύπανση του περιβάλλοντος, το οποίο παίρνει τώρα βαθειές ανάσες…
Ανεβαίνω σχεδόν τρέχοντας την άλλοτε «μποτιλιαρισμένη» Βασιλέως Γεωργίου και βλέπω- ώρα τρεις το πρωί- μια πόλη που θα μπορούσε να είναι «ανθρώπινη» αν βρισκόταν ένας τρόπος να κινούνται τα πράγματα με χαμηλές ταχύτητες… Είναι αλήθεια, ότι η δοκιμασία την οποία υφιστάμεθα, έχει πολύ περισσότερα αρνητικά, παρά θετικά. Τα αρνητικά σωρεύονται περί την Οικονομία, η οποία αναμένεται να πιεσθεί μέχρι μεγίστης συρρικνώσεως, καθώς τα χρέη των χωρών έχουν πλέον διογκωθεί και θα φουσκώσουν περισσότερο.

Και εδώ, έρχεται η λογική του απλού ανθρώπου, του Στέλιου, του κρεοπώλη, ο οποίος -πεπεισμένος ότι ομιλεί σε ειδήμονα- μου απευθύνει το ερώτημα: «Αλήθεια, αγαπητέ, ποιός χρωστάει σε ποιόν και τί;». Και αμέσως, απαντά ο ίδιος: «Αν δεν σβήσουν όλοι, όλα τα χρέη και τα δάνεια να ξεκινήσει το κοντέρ από το μηδέν, όπως μετά τον πόλεμο, δεν καθαρίζουμε!». «Μα, δεν βρισκόμαστε σε πόλεμο, νομίζω» απαντώ όσο πιο ήρεμα γίνεται… Εκείνος, όμως, κατεβάζοντας με δύναμη τον μπαλτά και κόβει με πλήγμα ακριβείας ένα αρνίσιο «χεράκι», έχει έτοιμη και την λύση. «Το είδες αυτό; Έτσι λύνονται τα θέματα. Σαν τον Μεγαλέξαντρο. Με τον μπαλτά!» Δεν τόλμησα να αναφέρω ότι ο Αλέξανδρος έκοψε τον δεσμό με ξίφος. Αλλά ποία η διαφορά, ως προς το αποτέλεσμα;

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.