ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ἐπί τέλους, ἔχουμε καί πάλι Ἐπιθεώρηση!

Ἡ Ἐπιθεώρηση εἶναι ἕνα δύσκολο εἶδος

Εἶχα τήν εὐτυχία νά μάθω πολλά γιά τό συγκριμένο θέμα, καθώς συστεγάσθηκα γιά τρία καί πλέον χρόνια μέ τούς Δημήτρη Γιαννουκάκη, Χρῆστο Πύρπασο, Γιῶργο Θίσβιο, Ἀλέκο Σακελλάριο, Νῖκο Ροῦτσο, Γιῶργο Κατσαμπῆ, Νῖκο Επιτροπάκη, Νῖκο Βυζαντινό.

Ὅλους αὐτούς τούς ἐκπληκτικούς «μαστόρους» τῆς ἐπιθεώρησης καί τῆς πρόζας, φιλοξενοῦσε στά γραφεῖα του ὁ πολυμήχανος καί δαιμόνιος ἐκδότης Γιάννης Παπαγεωργίου. Ἐκεῖ, στήν ὁδό Βησσσαρίωνος 3, στό κέντρο τῆς Ἀθήνας, λειτουργοῦσε μία κυψέλη δημιουργίας, καθώς ὁ Παπαγεωργίου ἐξέδιδε τό σατιρικό «Τράστ τοῦ γέλιου» καί παράλληλα σχεδίαζε –ἔτσι γενικῶς καί ἀορίστως– νά ἐπανεκδόσει τόν «κανονικό Θησαυρό», ὅπως ἔλεγε, καθώς στά χρόνια τῆς Ἑπταετίας εἶχε ἐκδοθεῖ ὁ «Οἰκογενειακός Θησαυρός» ἀπό παλιούς του συνεργάτες. Τελικῶς, στίς 24 Ἰουλίου τοῦ 1974, ἐπανεξέδωσε τήν «Ἀθηναϊκή». Ἐκεῖ, ἔβλεπα τό πόσο γρήγορα ἔγραφαν ἐκεῖνα τά «τέρατα» τῆς συγγραφῆς. Κι ἀκόμη θυμᾶμαι τό μνημειῶδες πού μοῦ εἶπε ὁ Γιαννουκάκης, ὅταν μέ παρατήρησε λέγοντάς μου ὅτι τά ἐπιρρήματα πρέπει γράφονται μέ κατάληξη σέ «ως». «Γιατί; Ἀφοῦ λέμε “καλά” καί “κακά” τοῦ λέω. “Δηλαδή στό ἐνδεικτικό σου γράφει “λίαν καλά;” μοῦ ἀπάντησε. “Ναί, ἀλλά νομίζω ὅτι πρέπει νά τά γράφουμε στήν καθημερινή γλῶσσα, μέ κατάληξη σέ “α”. Τοῦ ἀπαντῶ, ἀναιδέστατα. Καί μέ στέλνει …γιά χόρτα λέγοντας: “Ἄ, εὐτυχά πού μοῦ τό εἶπες!!!!”»…

Τά τελευταῖα χρόνια, Ἐπιθεώρηση δέν ὑπάρχει! Ἐκεῖνοι πού τήν ὑπηρέτησαν τελευταῖοι ἤ κουράστηκαν ἤ βαρέθηκαν ἤ στέρεψαν ἤ τελικῶς ὑπηρέτησαν μόνο τήν προσωπική τους ἱκανοποίηση.

Μεσάνυχτα περασμένα γύρισα ἀπό τό «Βεάκειο», ὅπου παρακολούθησα μιά δύσκολη ἐπέμβαση μέ τήν ὁποία ὁ φίλτατος Φοῖβος Δεληβοριᾶς καί μιά ἐξαιρετική συντροφιά, προσπαθοῦν νά συνεφέρουν τήν ἐπιθεώρηση, μέ δυνατές τεχνητές ἀναπνοές ἀνανήψεως. Καί πιστεύω ὅτι τά καταφέρνουν!

Μετά ἀπό –οὔτε κι ἐγώ δέν θυμᾶμαι– πόσα χρόνια, ξαναεῖδα καί ἄκουσα Ἐπιθεώρηση! Χωρίς πλουμίδια καί ἐφέ, ἀλλά μέ τήν ἀπαραίτητη βωμολοχία, ἡ ὁποία δέν σοκάρει, ἀλλά ταιριάζει μέ τήν σκληρή μας καθημερινότητα, ἡ ἐπιθετική ἐκείνη ἐπιθεώρηση, πού τά σχολιάζει ὅλα, πού σατιρίζει τούς πάντες, πού δέν φείδεται λόγων καί ἐκφράσεων, προκειμένου νά ἀποδείξει ὅτι «ἐμεῖς ἐδῶ δέν ἤρθαμε νά φᾶμε καί νά πιοῦμε», ἀλλά νά δώσουμε καί πάλι ζωή σέ ἕνα εἶδος θεάτρου πού πήγαινε νά (καί εἶχε) ξεχαστεῖ!

Ἄς μᾶς ἐπιτραπεῖ νά χρησιμοποιήσουμε μία φράση-κλισέ, ἀλλά στήν περίπτωσή μας ἀπολύτως ἀληθινή, γιά τούς ἠθοποιούς τῆς παραστάσεως. Ἦταν, πράγματι, «ὁ ἕνας καλύτερος ἀπό τόν ἄλλον καί ἄριστοι ὅλοι μαζί!»…
Ἡ παράσταση ἄρχισε περασμένες ἐννέα καί τελείωσε στίς δώδεκα καί τέταρτο τά μεσάνυχτα. Χωρίς διάλειμμα! Καί αὐτές τίς τρεῖς ὧρες, μᾶς κράτησε σέ ἐγρήγορση. Μᾶς ἔκανε νά γελάσουμε, νά σκεφθοῦμε, νά χειροκροτήσουμε. Ἡ «Ἐπιθεώρηση 1821», ἀποτέλεσμα συνεργασίας ἱκανῶν καί σοβαρῶν ἀνθρώπων, μέ κείμενα ἴσως περισσότερο τολμηρά ἀπό ὅ,τι περιμένει ὁ μέσος θεατής, ἀλλά χωρίς τήν θολούρα τῆς «δηθενιᾶς», προσφέρεται γιά ψυχαγωγία, γιά σκέψη καί –ἴσως– γιά περισυλλογή. Προσφέρει δέ ἐκεῖνα πού ὀφείλει νά προσφέρει μία εἰλικρινής καί συνεπής μέ τήν ἀποστολή της ἐπιθεώρηση. Νά εὐχηθοῦμε «νά πάει καλά τό καλοκαίρι» καί νά δοῦν οἱ συντελεστές τῆς παραστάσεως (συγγραφεῖς, σκηνοθέτες, ἠθοποιοί, μουσικοί, τεχνικοί καί ὅλοι οἱ ἄλλοι) τούς κόπους τους νά «πιάνουν τόπο» μέ ὅ,τι αὐτό συνεπάγεται. Καλό καλοκαίρι!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.