ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ὅταν ἡ ἀγορά ἔμαθε νά …αὐτορυθμίζεται

Καί γιατί δέν λέει ἡ κυβέρνηση ποιές θά πρέπει νά εἶναι οἱ τιμές στά προϊόντα; Εἶναι ἤ δέν εἶναι τό κράτος ἀφεντικό;

Τήν ἀπορία ἐξέφρασε ὁ πατέρας καλοῦ φίλου, ὁ ὁποῖος ἔχει ὑπερβεῖ τό ἐνενηκοστό ἔτος τῆς ἡλικίας του, ἀλλά τά ’χει τετρακόσια, πού ἔλεγε ὁ λαός… Ἄμ’ δέν εἶναι! Τό κράτος δέν εἶναι πλέον ἀφεντικό! Πᾶνε ἐκεῖνες οἱ ἡμέρες, πού ἡ ἀγορά δέν αὐτορυθμιζόταν, πού ὑπῆρχε ἡ περίφημη Ἀγορανομία, πού ὑπῆρχε ὁ ὅρος Αἰσχροκέρδεια καί ἀκουγόταν καί μία ἄλλη, ξεχασμένη σήμερα, λέξη: Διατίμηση.

Κι ὅπως ἔγραφε παλαιός καί ἔμπειρος οἰκονομολόγος, σκοπός τοῦ κράτους μέ τήν ἐπιβολή ἀνωτάτης τιμῆς διατιμήσεως σέ ἕνα ἀγαθό εἶναι ἡ προστασία τοῦ καταναλωτοῦ ἀπό ὑπερβολική ἄνοδο τῶν τιμῶν. Αὐτό μᾶς ἔλεγε στά νιάτα μου ἡ κυβέρνηση. Ἡ λέξη διατίμηση ἀκούγεται σήμερα κακόηχη, εὐτυχῶς ὅμως ἐν τῷ μεταξύ ἀνακαλύψαμε τά greeklish. Τώρα τήν λέμε πλαφόν…

Πλαφόν στά γαλλικά σημαίνει ταβάνι, ὀροφή. Ἔβγαινε, λοιπόν, ἡ κυβέρνηση –τότε πού εἴχαμε ἐθνικές κυβερνήσεις καί ὄχι ἐντολοδόχους– κι ἔρριχνε ἕνα πλαφόν στήν φέτα! Μέχρι τόσο μπορεῖτε νά πουλᾶτε, κύριοι, γιά νά ἀντέχει ὁ πολίτης καί νά ἔχετε καί ἐσεῖς ἕνα νόμιμον καί λογικόν κέρδος, καί τελείωνε ἡ παράσταση.

Ἔλα, ὅμως, πού ὅταν ἄρχισαν νά σημειώνονται τά μεγάλα ρήγματα στόν ὑπαρκτό σοσιαλισμό καί ὁ καπιταλισμός ξεσάλωσε καθώς οἱ νέοι πελάτες, τά πρώην σοσιαλιστικά κράτη, ἔπεσαν μέ ὁρμή στήν πληθώρα τῶν ἀγαθῶν, ξεπρόβαλε ὁ νέος, πομπώδης καί μεγαλοπρεπής ὅρος, ὁ ὁποῖος παρουσίαζε τήν νέα ἑλκυστική πραγματικότητα: Παγκοσμιοποίηση!

Ἔβγαινε κάθε μέρα ὁ ντελάλης καί μᾶς ἀνακοίνωνε ὅτι ἔπεσε τό τεῖχος στό Βερολῖνο, ὅτι ἄνοιξαν τά σύνορα στήν Πολωνία καί τήν Οὑγγαρία, ὅτι πᾶνε τά ΜακΝτόναλντς στήν Μόσχα, ὅτι στό

Βουκουρέστι ἄνοιξε Κεντάκυ φράιντ τσίκεν καί θαυμάζαμε τήν καινούργια κατάσταση: Παγκοσμιοποίηση…

Ἐδῶ εἴχαμε τότε χαρές καί πανηγύρια, ἔπεφτε παταγωδῶς τό ΠΑΣΟΚ, κέρδιζε μέ 47% ἀλλά μέ 151 ἕδρες ὁ Κων. Μητσοτάκης, ὁ κόσμος ἄλλαζε ραγδαίως, ἀλλά ἐμεῖς προτιμήσαμε νά ἐπιστρέψουμε στόν Ἀνδρέα…

Κι ὕστερα, ἦλθε ἡ ἐλευθερία τῆς ἀγορᾶς, ἦλθε καί ἡ βουτιά στά βαθειά τοῦ εὐρώ καί ξυπνήσαμε μέ τό μπουκαλάκι τό νερό νά τιμᾶται ἀπό πενῆντα δραχμές, πενῆντα λεπτά (175 δραχμές!). Κάπου ἐκεῖ, ἀρχίσαμε νά χάνουμε τόν μπούσουλα. Ἀλλά εἴχαμε μπεῖ στόν σκληρό πυρῆνα! Συνεχίσαμε (μέχρι καί σήμερα) νά πληρωνόμαστε (κατ’ ἀναλογίαν) σέ δραχμές, ἀλλά παίρναμε εὐρώ! Καί ἡ ἀγορά ἄρχισε νά αὐτορυθμίζεται, μέχρι πού φθάσαμε στήν σημερινή κατάσταση, νά ἐπαρκοῦν τά ἔσοδα μέχρι τό πρῶτο εἰκοσαήμερο κι ὕστερα νά ἀρχίζει ἡ ἀγωνία!

Ἡ ἀγορά, πάντως, αὐτορυθμίζεται μιά χαρά. Τά ἐνοίκια εἶναι ἀπλησίαστα, τά πολυτελῆ αὐτοκίνητα αὐξάνουν συνεχῶς (βεβαίως δέν τά ἀγοράζουν οἱ νέοι καί οἱ συνταξιοῦχοι ἀλλά οἱ ὀλίγοι), οἱ ταβέρνες καί τά στέκια γεμίζουν τά Σαββατοκύριακα (ἔ, δέν θά πεθάνουμε κιόλας), τά ράφια τῶν σοῦπερ μάρκετ τά κοιτάζεις μέ τρόμο καί ὁ χορός καλά κρατεῖ…

Οἱ νεώτεροι δέν ἔχουν ζήσει τά χρόνια τῆς Ἀγορανομίας καί τῆς Διατιμήσεως καί δέν ἔχουν μία ἀκόμη αἰτία γιά νά στενοχωρηθοῦν. Ἡ σημερινή κοινωνία ἔχει ἀπολύτως ἀλλάξει. Καί ἡ ἀγορά αὐτορυθμίζεται, χωρίς νά κοιτάζει τήν δική μας μελαγχολία…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.