ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ ἅγιος Βαλεντῖνος, προστάτης τῶν ἁπανταχοῦ ἐμπόρων

Γιά νά εἴμεθα ἐξηγημένοι, οὐδεμία σχέση ἔχω μέ τόν ἅγιο Βαλεντῖνο.

Ἔχω ἐλάχιστη συμμετοχή σ’ αὐτό τό ἀγγλοσαξωνικό πανηγυράκι, τό ὁποῖο -για νά εἴμεθα εἰλικρινεῖς- γίνεται γιά νά κάνουν τζίρο τά ἀνθοπωλεῖα, τά κοσμηματοπωλεῖα, τά ἀρωματοπωλεῖα καί ἄλλες ἐπιχειρήσεις. Ὑπ’ αὐτό τό πρῖσμα, πολύ σωστά σκέφθηκαν ἐκεῖνοι πού ἐφηῦραν τόν ἅγιο τῶν ἐρωτευμένων. Καί δέν ἦταν πολύ δύσκολο νά τόν ἀποδεχθοῦν καί οἱ δικοί μας ἔμποροι, καθώς «ὅ,τι φέρνει τζίρους εἶναι καλοδεχούμενο»… Θυμᾶμαι τόν ἔρμο τόν Ἰωάννη Χατζηφώτη, ὁ ὁποῖος εἶχε βαλθεῖ νά μᾶς πείσει ὅτι ὁ δικός μας ἅγιος τῶν ἐρωτευμένων εἶναι ὁ ἅγιος Ὑάκινθος, ἐκ Κρήτης ὁρμώμενος. Ἀλλά δέν ἔπιασε ὁ Ὑάκινθος, πού δέν εἶχε τά στολίδια τοῦ Βαλεντίνου…

Πρώτη φορά ἄκουσα γιά τoν Βαλεντῖνο σέ ἕνα τραγούδι τῶν Beatles, τό «When I am sixty-four».Τραγουδοῦσε ὁ Πώλ «Ὅταν γεράσω καί ἀρχίσω νά χάνω τά μαλλιά μου, θά μοῦ στέλνεις κάρτες τοῦ Βαλεντίνου καί κάνα μπουκάλι κρασί; Θά μέ χρειάζεσαι, θά μέ περιποιεῖσαι, όταν θά γίνω ἑξήντα τεσσάρων;»… Ἦταν ἕνα τραγούδι σέ στύλ τοῦ 1930, μοῦ ἄρεσε πολύ καί τό ἐντάξαμε στό πρόγραμμά μας, στό συγκρότημα πού εἴχαμε τότε. Κι ἔτσι, ὄχι μόνο μάθαμε τόν Βαλεντῖνο, ἀλλά κάθε φορά πού ἦταν νά ἑρμηνεύσουμε τό κομμάτι, κάναμε καί μιά μικρή εἰσαγωγή, ἐξηγώντας τί εἶναι αὐτός ὁ «ἅγιος». Ἔτσι, ἀρχίσαμε νά ἀσχολούμεθα μαζί του.

Ὅταν δημιουργήθηκε ἡ ἐλεύθερη ραδιοφωνία, ὁ παραγωγός μας, στό Κανάλι Ἕνα, τοῦ Πειραιῶς, ὁ ἀείμνηστος Γιῶργος Βασιλόπουλος, μοῦ εἶπε ὅτι «πρέπει νά ὀργανώσουμε ἕνα εἰκοσιτετράωρο πρόγραμμα γιά τοῦ ἁγίου Βαλεντίνου». Δέχθηκα ἀσμένως, καθώς ἀντελήφθην ὅτι τό πρόγραμμα θά «ἔγραφε» πολύ. Κι ἔτσι, ὀργανώσαμε, ἐκείνη τήν 14η Φεβρουαρίου, νομίζω τοῦ 1988, ἕνα 24ωρο πρόγραμμμα, ἀφιερωμένο στόν «ἅγιο τῶν ἐρωτευμένων». Τό διαφημίσαμε ἐπαρκῶς ὅλη τήν προηγούμενη ἑβδομάδα καί ἔγινε χαμός. Ὁ τότε δήμαρχος Ἀνδρέας Ἀνδριανόπουλος, πού πέθαινε γιά κάτι τέτοια, χαιρέτισε τήν ἐκπομπή ἀπό τό στούντιο, τά γύρω ἀπό τό δημαρχεῖο ἀνθοπωλεῖα μπῆκαν στό κόλπο καί τά τηλέφωνα ἔσπασαν ἀπό τίς ἀφιερώσεις. Καί στά πίκ-ἄπ τραγούδια ἐρωτικά, ἔσταζε μέλι τό δημαρχεῖο ἀπό τήν ὀροφή μέχρι τήν πλατεῖα Κοραῆ! Κι ἔτσι, γεννήθηκε ὁ Ἅγιος Βαλεντῖνος, τόν ὁποῖο ἅρπαξαν ἀμέσως οἱ πάντες ἀπό τό μανίκι καί τόν καθιέρωσαν, παρά τίς ἀντιρρήσεις τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, ἡ ὁποία, ὅμως, ἐκάμφθη, ὅταν ἀντελήφθη ὅτι ὁ μακαρίτης ὁ Χατζηφώτης δέν κατάφερνε νά ἐπιβάλει τόν δικό του, τρυφερό καί ἀναμάρτητο Ὑάκινθο.

Τώρα, γιά νά λέμε τήν ἀλήθεια, ὁ Βαλεντῖνος κούμπωσε μιά χαρά μέ τούς ἀνά τήν χώρα ἐμπορικούς συλλόγους! Ἀνθοπῶλες, κοσμηματοπῶλες, ταβερνιαραῖοι, μπάρμεν, μπουζουξῆδες, πάσης φύσεως διασκεδαστές, ἔπιασαν στασίδι καί εὐλογοῦν τόν ἅγιο Βαλεντῖνο, ὁ ὁποῖος, ἄν καί δέν εἶναι ὁμόδοξος, ἀπεδείχθη ὁμοτράπεζος καί ἰδιαιτέρως ἀποδοτικός. Ὁπότε, ἄς τόν δοξάζουμε καί ἐμεῖς, ἄς τοῦ ἀνάβουμε κάνα κεράκι σέ σχῆμα καρδούλας καί ἄς τοῦ φτιάξουμε κι ἕνα τροπάριο, ἀπολυτίκιον, ἔστω, εἰς ὀσμήν εὐωδίας πνευματικῆς ἀλλά καί… ἀρωματικῆς, ἀφοῦ τά ἀρωματοπωλεῖα, στήν χάρη του, κάνουν χρυσές δουλειές!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.