Ἀκοῦτε καί μνημονεύετε Μᾶνο Χατζιδάκι

Σάν χθές, 23 Ὀκτωβρίου, τό 1925, γεννήθηκε στήν Ξάνθη ὁ μέγας Μᾶνος Χατζιδάκις.

Ὁ ἄνθρωπος, πού μέ τήν μουσική του ἰδιοφυΐα, μᾶς ἀνέβασε «λίγο ψηλότερα», ὅπως ἔγραψε ὁ ἄλλος πυλῶνας τῆς πολιτισμικῆς μας κληρονομιᾶς Γιῶργος Σεφέρης.

Πρίν ἀπό κάποια χρόνια, ὁ συνάδελφος Νῖκος Τσαγκρῆς συνάντησε τόν σπουδαῖο δημιουργό Ἄκη Πάνου. Ἄς δοῦμε τί εἶπε γιά τόν «Μεγάλο Ἐρωτικό» τοῦ ἑλληνικοῦ πενταγράμμου ὁ σπουδαῖος αὐτός μουσικός.

«Ὁ Χατζιδάκις ἦταν περισσότερο αἴσθηση, παρά ἀνθρώπινο κατασκεύασμα. Ἡ αἴσθηση πού ὑπάρχει στά τραγούδια του εἶναι καταπληκτική. Ἀκούγοντας τίς μελωδίες του, πιστεύεις ὅτι αὐτά τά τραγούδια ἔχουν γραφτεῖ ἀπό ἕναν ἄνθρωπο πού εἶχε μόνο πνεῦμα, δέν εἶχε καθόλου ὕλη. Ἔχουν λεχθεῖ πολλά πράγματα γιά τόν Μᾶνο τόν Χατζιδάκι. Ἐγώ τόν γνώρισα πολύ λίγο, δύο-τρεῖς συζητήσεις κάναμε μαζί, καί σέ βεβαιῶ (ἐπειδή εἶχα ἀκούσει πολλά, ὁ ἴδιος δέν ἐνδιαφερόταν γιά αὐτό, στά παλιά του τά παπούτσια τούς εἶχε γραμμένους) μπορῶ νά πῶ ὅτι σάν χαρακτῆρας, σάν ἄνθρωπος, ἦταν ἀπό τούς πιό σοβαρούς ἄντρες πού ἔχω γνωρίσει.

Σάν δημιουργός εἴπαμε, ἦταν μιά αἴσθηση σκέτη. Μιά αἴσθηση πού πέρασε μέσα στά τραγούδια πού ἔγραψε, καί ἀκόμα σ’ αὐτά πού διασκεύασε. Ἔκανε, ἄς ποῦμε, τίς “Πασχαλιές μέσα ἀπό τήν νεκρή γῆ”. Τά τραγούδια αὐτά τά ἀκούω, ἀλλά δέν τά ἀκούω σάν δεύτερες ἐκτελέσεις, τά ἀκούω σάν καινούργια τραγούδια, σάν κάτι ἄλλο. Γιατί μέσα ἀπό αὐτά, αὐτό πού ξεχωρίζω εἶναι ἡ αἴσθηση Χατζιδάκις.»

Δέν μπορεῖς παρά νά συμφωνήσεις. Πράγματι, ὁ Χατζιδάκις ἦταν «ὅλος μιά αἴσθηση», τήν ὁποία ἀπηύθυνε στίς αἰσθήσεις τῶν ἀκροατῶν του. Ὅσοι εἶχαν τήν εὐκαιρία νά τόν συναντήσουν καί νά μιλήσουν μαζί του (ὁ Θεός μέ ἀξίωσε νά ἐργασθῶ στήν ΕΡΤ ἐπί τῶν ἡμερῶν του) συμφωνοῦν μέ αὐτό, τό «εἶχε μόνο πνεῦμα, δέν εἶχε καθόλου ὕλη.»

Φανατικός ἀκόλουθος τοῦ ἔργου του ἔχω μελετήσει κάθε κομμάτι, κάθε λεπτομέρεια τῶν τραγουδιῶν καί τῶν συνθέσεών του. Χωρίς πομπώδη διάθεση, χωρίς φασαρία, μποροῦσε νά γράφει τραγούδια «ἐπαναστατικά», χρησιμοποιῶντας κλίμακες ἐλάσσονες καί ρυθμούς ἁπλούς, ἀλλά «πάντρευε» τόσο ὄμορφα τά στοιχεῖα πού κρατοῦσε στίς ἄκρες τῶν δακτύλων του, πού μποροῦσες νά ἐξεγερθεῖς καί νά ὑψώνεις τήν γροθιά, ἀκούγοντας τόν «Σκληρό Ἀπρίλη τοῦ ’45», ἀπολαμβάνοντας τήν μελωδία τοῦ «Μάγκας βγῆκε γιά σεγιάνι» μέσα ἀπό τά πλῆκτρα καί τίς χορδές ἑνός τσέμπαλου…

Ἀρκεῖ ἕνας περίπατος στό καταπληκτικό «Χαμόγελο τῆς Τζοκόντας» γιά νά ταξιδέψεις σέ ἄλλους κόσμους, νά δεῖς τά πράγματα μέ ἄλλο μάτι. Ἕνας δίσκος-ὁρόσημο, σέ παραγωγή τοῦ μεγάλου Κουίνσι Τζόουνς, στήν Νέα Ὑόρκη. Νά πετάξεις ἀκούγοντας τό «Ὅταν ἔρχονται τά σύννεφα» καί νά νιώσεις ἀπέραντη τρυφερότητα μέ τήν «Παρθένα τῆς γειτονιᾶς μου». Κι ὕστερα, νά περάσεις στό «Reflections» καί νά μάθεις τήν ἱστορία τοῦ «Κεμάλ», μέσα ἀπό ἤχους ρόκ νά κυλήσεις πλάι στό περίφημο «The day», πού ἀργότερα ἔγινε «Ποῦ τό πᾶνε τό παιδί» καί τήν «Noble Dame», τήν ὁποία ὁ Νῖκος Γκάτσος μετέτρεψε σέ «Περιμπανού». Ἀκοῦτε καί μνημονεύετε Μᾶνο Χατζηδάκι. Μόνο κερδισμένοι θά βγαίνετε…

Απόψεις

Σέ συμπληγάδες ἡ Ἑλλάς

Εφημερίς Εστία
Ὁ Πρωθυπουργός κατά τοῦ σχεδίου Τράμπ – Θεωρεῖ προβληματικό τό σχέδιο ΗΠΑ γιά τήν Οὐκρανία – Ἐπικίνδυνη ὄξυνσις στίς σχέσεις μέ Ρωσσία λόγῳ τῆς συμπαραγωγῆς θαλασσίων drones μέ τό Κίεβο- Σέ τεντωμένο σχοινί οἱ σχέσεις μέ τήν Κίνα λόγῳ τοῦ νέου λιμένος Ἐλευσίνας

Ἡ γερμανική ψύχωσις καί ἡ «λυπητερή» τῶν ἐθνῶν

Εφημερίς Εστία
Μέ τόν Ελεγχο τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἐπιτροπῆς ἀπό τήν Γερμανίδα πρώην ὑπουργό Ἄμυνας κ. φόν ντέρ Λάυεν, ἡ ὁποία σέ συνεννόηση μέ τό Βερολῖνο προωθεῖ ὑπέρογκα κονδύλια γιά ἐξοπλιστικά προγράμματα τῆς ΕΕ ἐνῷ ψάχνει γιά πόρους νά χρηματοδοτήσει τήν συνέχιση τοῦ πολέμου στήν Οὐκρανία, μέ τίς ἀπίθανες δηλώσεις τοῦ ὑπουργοῦ Ἄμυνας τῆς Γερμανίας ὅτι τό καλοκαίρι πού πέρασε ἦταν τό τελευταῖο εἰρηνικό καλοκαίρι, δημιουργεῖται ἡ ἐντύπωση στούς Εὐρωπαίους πολῖτες ὅτι πλησιάζει ὅπου νά ’ναι ἡ τελική πολεμική ἀναμέτρηση μεταξύ Δύσης καί Ρωσσίας.

Καταιγίδα 50.000 προσλήψεων τό 2026!

Εφημερίς Εστία
Ετος μαζικῶν προσλήψεων προμηνύεται τό 2026, καθώς ὁ νέος κρατικός προϋπολογισμός ἀποκαλύπτει συνολικῶς 49.300 νέες θέσεις ἐργασίας στόν στενό καί εὐρύτερο δημόσιο τομέα.

Ἀπό τόν ὀγκώδη τόμο στό μικροσκοπικό στικάκι

Δημήτρης Καπράνος
Ἀνέβαινε, πού λέτε, ὁ ὑπουργός τῶν Οἰκονομικῶν ἕνα–ἕνα τά σκαλιά γιά νά φθάσει στόν Πρόεδρο τῆς Βουλῆς, κρατῶντας στά χέρια του τό ὀγκῶδες σύνολο τοῦ προϋπολογισμοῦ, πού ἦταν τυπωμένος στό χαρτί.

Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΠΟΥ ΓΕΛΑ

Παύλος Νιρβάνας
Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 22 Νοεμβρίου 1925