Κόκκινη κάρτα στήν BLS γιά τίς βίζες, ἀξίας 128 ἑκατ. εὐρώ, τοῦ ΥΠΕΞ
Τήν ἀκόμη ἐντονώτερη παρουσία τῆς Ἰνδίας στήν Ἀνατολική Μεσόγειο, στό πλευρό τῆς Ἑλλάδος, προανήγγειλε ὁ Ἰνδός πρέσβυς στήν χώρας μας, κ. Ρουντρέντρα Τάντον, σέ μιά ἀποκλειστική συνέντευξη μέ τήν «ΕτΚ». Παραλλήλως ἀνεφέρθη στήν δύσκολη περίοδο πού διανύουν οἱ ἰνδοτουρκικές σχέσεις, τόν ρόλο-«κλειδί» τῆς Ἑλλάδος στόν διάδρομο IMEC, ἀλλά καί τό πῶς θά βοηθήσει σέ αὐτό ἡ ἐμπορική συμφωνία ΕΕ-Ἰνδίας, πού ἐνδέχεται νά ἐπιτευχθεῖ μέχρι τό τέλος τοῦ ἔτους.
- Συνέντευξις τοῦ Ἰνδοῦ πρέσβεως ΡούντρεντΡα Τάντον στήν Μύρνα Νικολαΐδου
Ἐξαιρετικῶς διαφωτιστικός ὑπῆρξε ὁ κ. Τάντον καί γιά τόν ὕποπτο ρόλο τῆς ἰνδικῆς ἑταιρείας BLS International, ἡ ὁποία ἐνδέχεται νά καταθέσει ὑποψηφιότητα στόν διαγωνισμό τοῦ ἑλληνικοῦ ΥΠΕΞ γιά τήν βίζα ὕψους 128 ἑκατ. εὐρώ. Συμφώνως πρός πληροφορίες τῆς «ΕτΚ», οἱ ὑποψηφιότητες ἀναμένεται νά κατατεθοῦν τήν 11η Δεκεμβρίου, καί ἡ ἰνδική ἑταιρεία εἶναι ἐκ τῶν ἐλαχίστων –ἄν ὄχι ἡ μοναδική– πού πληροῦν τά κριτήρια συμμετοχῆς. Γεγονός πού γεννᾶ πολλά ἐρωτηματικά, δεδομένου ὅτι ἡ BLS International ἔχει ἀποκλεισθεῖ ἀπό κάθε διαγωνισμό βίζας ἀπό τήν ἴδια τήν ἰνδική κυβέρνηση γιά τά ἑπόμενα δύο χρόνια, ἀλλά καί ἀπό τίς Ἀρχές τῆς Κύπρου καί τῆς Ἐσθονίας! «Λοιπόν, ἐπιτρέψτε μου νά τό θέσω ὡς ἑξῆς: ἄν μιά ἑλληνική ἑταιρεία μέ πλησίαζε καί ἤθελε νά τήν συμβουλεύσω, σίγουρα θά τῆς ἔλεγα νά εἶναι πολύ, πολύ προσεκτικοί», ἀπαντᾶ χαρακτηριστικῶς ὁ κ. Τάντον στήν σχετική ἐρώτηση τῆς «ΕτΚ».
Ἄς ξεκινήσουμε μέ τίς συνεχῶς ἐξελισσόμενες ἰνδο-ἑλληνικές σχέσεις. Τήν Τετάρτη 17 καί τήν Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου, διεξήχθη γιά πρώτη φορά διμερής ἄσκησις μεταξύ Ἰνδίας καί Ἑλλάδος στό Μυρτῶο Πέλαγος καί στό κεντρικό Αἰγαῖο, μέ τήν συμμετοχή ναυτικῶν μονάδων καί ἀεροπορικῶν μέσων. Θά δοῦμε στό μέλλον περισσότερες τέτοιου εἴδους ἀσκήσεις; Εἶναι ἡ Ἰνδία πρόθυμη νά ἐνισχύσει σταδιακῶς τήν ναυτική της παρουσία στήν Ἀνατολική Μεσόγειο;
Ναί, φυσικά. Ξέρετε, ὅταν οἱ πρωθυπουργοί ἀντάλλαξαν ἐπισκέψεις τό 2023 καί τό 2024, ἀπεφάσισαν νά δημιουργήσουν μιά στρατηγική σχέση. Ἡ ἰδέα πού προέκυψε ἀπό αὐτό εἶναι ὅτι ἡ στρατηγική σχέσις θά πρέπει νά ἐπικεντρώνεται στήν ἀσφάλεια καί τήν ἄμυνα. Αὐτό πού εἴδατε λοιπόν τόν Ὀκτώβριο καί τόν Σεπτέμβριο, αὐτή ἡ διμερής ἄσκησις ναυτικῶν δυνάμεων εἶναι ἕνα καλό παράδειγμα τοῦ εἴδους τῶν στρατιωτικῶν ἐπαφῶν πού ἐπιθυμοῦμε νά καθιερώσουμε ὡς μέρος τῆς συνολικῆς ἀμυντικῆς συνεργασίας. Σχετικῶς μέ τήν δεύτερη ἐρώτησή σας, ὅσον ἀφορᾶ στήν ἰνδική ναυτική παρουσία στήν Ἀνατολική Μεσόγειο, ὑπάρχει ἕνα στοιχεῖο ἀναπόφευκτου. Ἡ Ἰνδία, ὅπως γνωρίζετε, εἶναι ἕνα ἔθνος τοῦ Ἰνδικοῦ Ὠκεανοῦ, ἑπομένως ὅλες οἱ συνεχόμενες θαλάσσιες ζῶνες εἶναι ζωτικῆς σημασίας γιά ἐμᾶς. Στήν Ἀνατολική Μεσόγειο, ἕνας ἀπό τούς στενώτερους φίλους μας εἶναι ἡ Ἑλλάδα.
Ἡ δύσκολη περίοδος στίς σχέσεις μέ τήν Τουρκία Καί ἡ δεύτερη ἐρώτησις εἶναι σχετική, ἐπειδή ἡ προσέγγισις Ἰνδίας-Ἑλλάδος καί Ἰνδίας-Κύπρου ἔχει ἐνοχλήσει τήν Ἄγκυρα. Καί τά τουρκικά μέσα ἐνημερώσεως ἰσχυρίζονται ὅτι πρόκειται γιά ἀπάντηση ὅσον ἀφορᾶ στήν ὑποστήριξη τῆς Τουρκίας στό Πακιστάν κατά τήν σύντομη ἀλλά ἔντονη στρατιωτική σύγκρουση τόν περασμένο Μάιο. Πῶς εἶναι λοιπόν ἡ σχέσις σας
μέ τήν Τουρκία αὐτήν τήν περίοδο;
Λοιπόν, ἔχετε δίκιο. Διανύουμε μιά δύσκολη φάση στήν σχέση μας μέ τήν Τουρκία. Δέν ὑπάρχει καμμία ἀμφιβολία γι᾿ αὐτό. Λόγῳ τοῦ Πακιστάν. Ἕνα ἀπό τά μυστήρια γιά ἐμᾶς ἦταν τό γεγονός ὅτι ἔχει ὑποστηρίξει τό Πακιστάν μέ τρόπους πού ξεπερνοῦν τό φυσιολογικό. Ἀκόμα καί ὅταν συνεχίζαμε νά ἐπισημαίνουμε ὅτι τό Πακιστάν εἶναι κράτος χορηγός τῆς τρομοκρατίας. Καί αὐτό εἶναι κάτι πού δέν τό ἔχουμε κατανοήσει ποτέ ὀρθῶς.
Ἴσως λοιπόν αὐτός εἶναι ἕνας ἐκ τῶν λόγων πού ἡ Ἰνδία θέλει νά ἔχει παρουσία στήν Ἀνατολική Μεσόγειο;
Θά ἔλεγα ὅτι οἱ σχέσεις μέ τήν Ἑλλάδα, ἀκόμη καί τήν Κύπρο, στέκονται ἀπό μόνες τους. Ἀλλά, ἄν ἔπρεπε νά ἐντοπίσω ἕναν σημαντικό παράγοντα, θά ἔλεγα πώς εἶναι τό γεγονός ὅτι βρίσκεστε στήν Ἀνατολική Μεσόγειο. Καί γιά τήν Ἰνδία, ὡς ἔθνος τοῦ Ἰνδικοῦ Ὠκεανοῦ, ἡ Ἀνατολική Μεσόγειος εἶναι ζωτικῆς σημασίας. Ξέρετε, ὅταν βγαίνετε ἀπό τήν Διώρυγα τοῦ Σουέζ, βγαίνετε στήν Ἀνατολική Μεσόγειο. Καί ἡ Διώρυγα τοῦ Σουέζ εἶναι μία ἀπό τίς πιό σημαντικές θαλάσσιες γραμμές ἐπικοινωνίας γιά τήν Ἰνδία.

Ὁ ρόλος τῆς BLS International στόν διαγωνισμό τοῦ ΥΠΕΞ
Στήν ἐγχώριο εἰδησεογραφία τώρα. Ἔχουν τεθεῖ πολλά ἐρωτήματα σχετικῶς μέ τήν πιθανή συμμετοχή τῆς ἰνδικῆς ἑταιρείας BLS International στόν διαγωνισμό ἐκδόσεως βίζας πού προκήρυξε τό ἑλληνικό Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν, ὕψους 128 ἑκατ. εὐρώ. Τήν Παρασκευή 10 Ὀκτωβρίου, τό ἰνδικό Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν ἀπηγόρευσε στήν BLS International νά συμμετάσχει σέ μελλοντικούς διαγωνισμούς τῆς ἰνδικῆς ἀποστολῆς γιά δύο χρόνια, ἐπηρεάζοντας τίς μετοχές τῆς ἑταιρείας. Μπορεῖτε νά μᾶς πεῖτε περισσότερα γιά αὐτήν τήν σοβαρή ὑπόθεση;
Ἀπό ὅ,τι ἀντιλαμβάνομαι, εἶστε πολύ καλά ἐνημερωμένη γιά τό τί ἔχει κάνει ἡ Ἰνδία γιά τήν BLS. Ἔχετε δίκιο. Ἔχουμε λάβει ὁδηγίες νά μήν ἔχουμε σχέσεις μέ τήν BLS γιά τά ἑπόμενα δύο χρόνια. Τό νά λάβει ἕνα ὑπουργεῖο μιά τέτοια ἀπόφαση καί νά τήν δημοσιοποιήσει εἶναι, πράγματι, ἕνα σοβαρό ζήτημα καί, ἴσως, ὑποδεικνύεται ἀπό τό γεγονός ὅτι δέν μπόρεσε νά παράσχει τήν ἀπαιτούμενη ποιότητα ὑπηρεσιῶν, ὅτι ὁ τρόπος λειτουργίας μέ τίς πρεσβεῖες καί τό Ὑπουργεῖο Ἐξωτερικῶν δέν ἦταν ἀποδεκτός, ἀλλά ἡ ἀνάλυσις τῶν λεπτομερειῶν τῆς λήψεως ἀποφάσεων εἶναι δύσκολη γιά ἐμένα σέ αὐτό τό σημεῖο. Ἀρκεῖ νά πῶ ὅτι βοηθῶ πολλές ἰνδικές ἑταιρεῖες ὅταν ἔρχονται ἐδῶ, βοηθῶ ἑλληνικές ἑταιρεῖες ὅταν ἀναζητοῦν συνεργάτες στήν Ἰνδία, ὁπότε τώρα εἶμαι ὑποχρεωμένος νά ἐπισημάνω ὅτι αὐτός ὁ ἀποκλεισμός ἔχει λάβει χώρα.
Εἶναι, πράγματι, παράδοξο ἐπειδή εἶναι ἰνδική ἑταιρεία, καί ἡ ἰνδική κυβέρνησις ἀπέκλεισε τήν ἑταιρεία, ὁπότε φαίνεται πολύ σοβαρό. Ἐπίσης, ἡ BLS International ἀπεκλείσθη ἀπό τίς Ἀρχές τῆς Κύπρου καί τῆς Ἐσθονίας, γεγονός πού γεννᾶ πολλά ἐρωτηματικά. Μποροῦμε λοιπόν νά ποῦμε ὅτι πρέπει νά εἴμαστε λίγο προσεκτικοί μέ αὐτήν τήν ἑταιρεία.
Λοιπόν, ἐπιτρέψτε μου νά τό θέσω ὡς ἑξῆς: ἄν μιά ἑλληνική ἑταιρεία μέ πλησίαζε καί ἤθελε νά τήν συμβουλεύσω, σίγουρα θά τῆς ἔλεγα νά εἶναι πολύ, πολύ προσεκτικοί.
Ἡ πρόοδος στήν κατασκευή τοῦ IMEC
Τό μήνυμα εἶναι σαφές. Ἄς πᾶμε τώρα σέ ἄλλα μείζονα ζητήματα γεωστρατηγικῆς σημασίας. Ὁ Οἰκονομικός Διάδρομος Ἰνδίας-Μέσης Ἀνατολῆς-Εὐρώπης (IMEC) εἶναι μία ἐκ τῶν πιό φιλόδοξων πρωτοβουλιῶν συνδεσιμότητος παγκοσμίως. Ὑποστηρίζεται ἀπό τίς ΗΠΑ, καί ἡ Ἑλλάς ἀναμένεται νά παίξει σημαντικό ρόλο σέ αὐτό τό ἔργο. Εἶστε ἱκανοποιημένοι μέ τήν πρόοδο; Ποιές εἶναι οἱ προοπτικές καί οἱ προκλήσεις
καί γιά τίς δύο χῶρες, τήν Ἰνδία καί τήν Ἑλλάδα;
Κατ᾿ ἀρχάς, ὅλοι πρέπει νά συνειδητοποιήσουμε ὅτι ἕνας οἰκονομικός διάδρομος εἶναι μιά προσπάθεια πού ἀφορᾶ σέ πολλές γενιές, Δέν δημιουργοῦμε ἕναν οἰκονομικό διάδρομο ἀπό τήν μία ἡμέρα στήν ἄλλη. Αὐτό εἶναι τό πρῶτο. Δεύτερον, ἔχει ἔρθει ἡ ὥρα γιά ἕναν οἰκονομικό διάδρομο πού θά συνδέει τήν ἰνδική οἰκονομία μέ τήν εὐρωπαϊκή. Οἱ γεωπολιτικές καταστάσεις εἶναι τέτοιες πού αὐτή εἶναι μιά ἰδέα ἡ ὁποία ἔχει πολλά πλεονεκτήματα. ἀναφορικῶς μέ τήν πρόοδο στήν κατασκευή τοῦ διαδρόμου, βρισκόμαστε στά ἀρχικά στάδια, δέν ὑπάρχει ἀμφιβολία γι᾿ αὐτό. Γνωρίζω ὅτι ἐπραγματοποιήθη μιά συνάντησις ἀξιωματούχων στήν Ἰνδία πολύ πρόσφατα. Καί νομίζω ὅτι αὐτό θά ἐκκινήσει τήν διαδικασία τοῦ διακυβερνητικοῦ συντονισμοῦ πού ἀπαιτεῖται τώρα γιά τήν κατασκευή ἑνός διαδρόμου. Ἕνας διάδρομος, ὅπως γνωρίζετε, δημιουργεῖ ἕνα οἰκονομικό οἰκοσύστημα, ὅπου οἱ ἑταιρεῖες μποροῦν ἐν συνεχείᾳ νά ἀποσυνδέσουν τίς ἁλυσίδες παραγωγῆς τους καί νά δημιουργηθοῦν ἁλυσίδες ἀξίας, κάτι πού εἶναι πάντα καλό γιά ὅλους ὅσοι συμμετέχουν. Ἡ Ἑλλάδα, λόγῳ τῆς τοποθεσίας της, ὅπως εἶπα καί νωρίτερα, στό ὅρος τῆς Διώρυγος τοῦ Σουέζ, στήν Ἀνατολική Μεσόγειο, ἀποτελεῖ ἕνα πολύ καλό σημεῖο εἰσόδου γιά τήν ἀγορά τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως. Βλέπω, λοιπόν, τήν Ἑλλάδα νά διαδραματίζει πολύ σημαντικό ρόλο στόν διάδρομο στό μέλλον, ἀλλά βρισκόμαστε ἀκόμη σέ πρώιμο στάδιο.
Ἄς ἐλπίσουμε ὅτι σύντομα θά ἀκούσουμε καλά νέα. Ἀλήθεια, πρόκειται γιά μιά ἀπάντηση στήν Πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, Ἕνας Δρόμος» τῆς Κίνας; Ἤ μήπως μποροῦν νά κινηθοῦν παραλλήλως;
Ὄχι, ὅλα θά λειτουργήσουν ἀπό κοινοῦ, ἀλλά σίγουρα ἀποτελεῖ ἀπάντηση γιά τήν οἰκονομική εὐημερία τῆς Ἰνδίας. Εἶναι σίγουρα μιά ἀπάντησις γιά τήν σύνδεση τῆς οἰκονομίας τῆς Εὐρωπαϊκῆς Ἑνώσεως μέ μιά ἀναπτυσσομένη ἰνδική οἰκονομία. Καί σίγουρα ἀποτελεῖ μιά καλή συνταγή γιά ταχύτερη οἰκονομική ἀνάπτυξη στήν Μέση Ἀνατολή.
Ἡ Ἰνδία πιό κοντά στήν Εὐρώπη
Ναί, καταλαβαίνω ὅτι ἡ Ἰνδία ἐπιθυμεῖ νά ἔρθει πιό κοντά στήν Εὐρώπη. Ὑπῆρξε ἐπίσης ἐκεῖνο τό τηλεφώνημα τοῦ κ. Μητσοτάκη τόν περασμένο Σεπτέμβριο στόν κ. Μόντι, στόν ὁποῖο ἐξέφρασε τήν ὑποστήριξη τῆς Ἑλλάδος στήν Συμφωνία Ἐλευθέρων Συναλλαγῶν μεταξύ ΕΕ καί Ἰνδίας. Καί ἔχω κάποιες πληροφορίες ὅτι πλησιάζουν ὅλο καί περισσότερο σέ μιά τελική συμφωνία. Πιθανῶς στό τέλος τοῦ ἔτους;
Ναί, πράγματι. Πρῶτα ἀπό ὅλα, ἡ τηλεφωνική κλῆσις ἐκτιμήθηκε ἰδιαιτέρως. Ἦταν μιά πραγματικά συγκινητική χειρονομία ἐκ μέρους τοῦ Πρωθυπουργοῦ. Αὐτά ἦταν πολύ σημαντικά γενέθλια γιά τόν Πρωθυπουργό Mondi. Ἔκλεισε τά 75. Ὁπότε ἐκτιμήθηκε ἰδιαιτέρως. Ὅσον ἀφορᾶ στήν Συμφωνία Ἐλευθέρων Συναλλαγῶν Ἰνδίας-ΕΕ, ὑπάρχει μιά ἀποφασιστικότης ἀπό τήν ἰνδική πλευρά, ἀλλά καί ἀπό τήν εὐρωπαϊκή, νά ὑπάρξει μιά ἐμπορική συμφωνία ὑψηλῆς ποιότητος μέχρι τό τέλος τοῦ ἔτους. Γνωρίζω ὅτι ὁ Πρωθυπουργός μας, ὁ Πρωθυπουργός Mondi, τό ἔχει πεῖ αὐτό ἀρκετά συχνά δημοσίως. Καί ἡ Πρόεδρος τῆς Ἑνώσεως τό ἔχει πεῖ ἐπίσης δημοσίως. Πρόσφατα, ὁ ὑπουργός Ἐμπορίου μας, ὁ ὁποῖος εἶναι ἕνας ἐκ τῶν ἀνωτέρων ὑπουργῶν στήν κυβέρνησή μας, βρέθηκε στίς Βρυξέλλες. Καί καταλαβαίνω ὅτι εἶχαν μιά πολύ παραγωγική συζήτηση. Καί φαίνεται νά εἶναι σέ καλό δρόμο. Ἄς ἐλπίσουμε ὅτι ὅλα θά πᾶνε καλά. Εἶναι καλύτερο νά ἐπιτευχθεῖ μιά καλή καί ἰσορροπημένη συμφωνία παρά νά βιαστοῦμε καί νά πρέπει νά τήν ἀναθεωρήσουμε στό μέλλον.
Ἄρα ἀναζητεῖται ἡ χρυσῆ τομή.
Ναί, προσπαθοῦν νά βροῦν τήν σωστή φόρμουλα, τήν σωστή ἰσορροπία, ὥστε νά μπορέσουμε νά ξεκινήσουμε τό ἐμπόριο. Κάτι πού εἶναι ἰσορροπημένο, λαμβάνει ὑπ᾿ ὄψιν τήν μοναδικότητα τῆς ἰνδικῆς οἰκονομίας. Ἐν ἀντιθέσει πρός μιά οἰκονομία ἀνεπτυγμένης χώρας, ἡ ἰνδική οἰκονομία ἔχει διαφόρους τομεῖς πού εἶναι εὐαίσθητοι ἀπό κοινωνικῆς ἀπόψεως, ἄν ὄχι οἰκονομικῶς. Ὑπάρχουν ζητήματα πού πρέπει νά ἀντιμετωπισθοῦν πολύ προσεκτικῶς.
Καί ἴσως βοηθήσει καί στό ἔργο τοῦ Διαδρόμου…
Σίγουρα. Θά ἔλεγα ὅτι μιά συμφωνία ἐλευθέρων συναλλαγῶν Ἰνδίας-ΕΕ εἶναι ἕνα ἐκ τῶν δομικῶν στοιχείων ἑνός διαδρόμου. Ἄν κατανοήσετε τήν οἰκονομία ἑνός διαδρόμου, σίγουρα θά δεῖτε ὅτι οἱ ἐμπορικές συμφωνίες ὑψηλῆς ποιότητος εἶναι δομικά στοιχεῖα ἑνός οἰκονομικοῦ διαδρόμου.
Τό νομοσχέδιο γιά τήν κινητικότητα τῶν ἐργαζομένων
Ἄς πᾶμε τώρα στό θέμα τῆς μεταναστεύσεως, ἀλλά καί τῆς κινητικότητος τῶν ἐργαζομένων πού ἀπασχολοῦν τήν Ἑλλάδα καί τήν Εὐρώπη. Ὅπως ἐνημερώθηκα, τό νομοσχέδιο γιά τήν κινητικότητα στό ἐξωτερικό βρίσκεται αὐτήν τήν στιγμή ὑπό δημοσία διαβούλευση στήν Ἰνδία. Περί τίνος πρόκειται;
Αὐτή εἶναι μιά πολύ καλή ἐρώτησις. Γνωρίζουμε ὅτι στήν Εὐρώπη ὑπάρχει ἔντονο ἔλλειμμα ἐργατικοῦ δυναμικοῦ, εἰδικευμένου καί ἀνειδίκευτου, διαφόρων κατηγοριῶν ἐργατικοῦ δυναμικοῦ. Καί στήν Ἰνδία ἔχουμε αὐτήν τήν τεραστία δεξαμενή εἰδικευμένου καί ἀνειδίκευτου ἐργατικοῦ δυναμικοῦ πού ἀναζητεῖ ἐργασία. Πιστεύουμε λοιπόν ὅτι ὑπάρχει ἕνας τρόπος μέ τόν ὁποῖον μπορεῖ κανείς νά ἀξιοποιήσει τήν κατάσταση. Ὁ στόχος αὐτοῦ τοῦ νομοσχεδίου ἦταν νά διασφαλίσει ὅτι αὐτό θά εἶναι καλῶς ρυθμιζόμενο καί δέν θά ὁδηγήσει σέ δυσμενῆ ἀποτελέσματα. Γιά νά τό θέσω μέ πιό ὁρολογία, ὑπάρχει μιά ἀγορά ἐργασίας ὅπου ὑπάρχει ἰσχυρή ζήτησις καί ἰσχυρή προσφορά. Ἀλλά ὁ λόγος πού ἡ ἀγορά δέν λειτουργεῖ εἶναι ἐπειδή ὑπάρχει ἔλλειμμα πληροφορήσεως. Ἡ ἰδέα τοῦ νομοσχεδίου εἶναι νά δημιουργήσει ἕνα πλαίσιο ὅπου αὐτή ἡ ἀγορά θά λειτουργεῖ ἀποτελεσματικῶς.
Ἄρα, μποροῦν νά ἀνοίξουν τίς πόρτες γιά τούς Ἰνδούς εἰδικευμένους ἐργαζομένους, νά πᾶνε σέ εὐρωπαϊκές χῶρες ὅπως ἡ Ἑλλάς.
Ναί, ἀκριβῶς. Ἄρα, ἡ ἰδέα ἐδῶ εἶναι ἡ κινητικότης τοῦ ἐργατικοῦ δυναμικοῦ. Δέν εἶναι μετανάστευσις. Αὐτό εἶναι ἕνα οἰκονομικό φαινόμενο πού βελτιώνει τήν λειτουργία τῆς ἀγορᾶς ἐργασίας. Καί λέω πάντα στούς Ἕλληνες συναδέλφους μου ὅτι πρέπει νά κάνουμε μιά σαφῆ διάκριση μεταξύ τῆς μεταναστεύσεως, ἡ ὁποία εἶναι ἕνα ζήτημα πολύ πιό περίπλοκο, καί τοῦ ζητήματος τῆς κινητικότητος τοῦ ἐργατικοῦ δυναμικοῦ, τό ὁποῖο εἶναι ἕνα οἰκονομικό φαινόμενο καί τό ὁποῖο ἀποφέρει οἰκονομικά ὀφέλη σέ ὅποιον συμμετέχει στήν ἀγορά ἐργασίας.
Ὅσον ἀφορᾶ στήν παράνομη μετανάστευση;
Ἡ Ἰνδία μπορεῖ νά βοηθήσει μέ τήν παράνομη μετανάστευση μέ ἄλλους τρόπους, πιθανῶς ξεχωριστά. Στήν πραγματικότητα, ἔχουμε μιά πολύ αὐστηρή πολιτική γιά τήν πρόληψη τῆς παράνομης μεταναστεύσεως ἐκτός Ἰνδίας. Οἱ ὑπηρεσίες ἐπιβολῆς τοῦ νόμου μας ἐμπλέκονται, οἱ Ἀρχές μεταναστεύσεως ἐμπλέκονται καί ἐργαζόμαστε συνεχῶς γιά νά τό διασφαλίσουμε αὐτό. Ἐπειδή στήν διαδικασία τῆς παράνομης ἤ παράτυπης μεταναστεύσεως ὑπάρχει μεγάλη ἐκμετάλλευσις. Ἀλλά αὐτό τό νομοσχέδιο εἶναι ἕνα οἰκονομικό νομοσχέδιο. Ἡ ἰδέα εἶναι νά ἐπιτραπεῖ στίς ἀγορές ἐργασίας νά λειτουργοῦν ἀποτελεσματικῶς σέ διεθνές ἐπίπεδο, καί αὐτό θά δώσει τήν εὐκαιρία στό ἐξειδικευμένο ἐργατικό δυναμικό στήν Ἰνδία νά βρεῖ εὐκαιρίες ἐργασίας στό ἐξωτερικό.

