ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Τό σινεμά δέν πρόκειται νά σβήσει ποτέ

Ὅποτε βρίσκω ἐλεύθερο χρόνο, ἀπολαμβάνω τίς παλιές ἑλληνικές ταινίες. Κυρίως τίς ἀσπρόμαυρες, διότι οἱ περισσότερες «ἔγχρωμες» εἶναι «μιούζικαλ», τοῦ Δαλιανίδη, πού δέν ἔχουν τόσο γέλιο ὅσο οἱ ἄλλες, τῶν ἀπίθανων διαλόγων.

Δέν εἶναι, φυσικά, τυχαῖο ὅτι οἱ παλιές αὐτές ταινές, ὅταν προβάλλονται ἀπό τά «κανάλια» τῆς τηλεοράσεως, σημειώνουν μεγάλη τηλεθέαση. Ἀπό ποῦ νά ἀρχίσεις;

Ἀπό τόν Λογοθετίδη, τόν Βέγγο, τόν Σταυρίδη, τόν Γκιωνάκη, τόν Αὐλωνίτη, τόν Φωτόπουλο, τήν Βλαχοπούλου, τόν Κωνσταντάρα, τόν Κωνσταντίνου, τήν Λάσκαρη, τόν Γεωργίτση, τούς Γιάννη καί Γιάννη Βογιατζῆ, τήν Καραγιάννη, τόν Παράβα, τήν Μαρούδα, τήν Λιβυκοῦ, τόν Μουστάκα, τήν Βουγιουκλάκη, τόν Παπαμιχαήλ, τόν Μαλλοῦχο, τόν Νικολαΐδη, τόν Εὐθυμίου, τόν Λειβαδίτη, τήν Βασιλειάδου, τόν Ἠλιόπουλο, τόν Μπάρκουλη, τόν Παπαγιαννόπουλο, τήν Καρέζη, τόν Ρίζο, τόν Μανέλη, τήν Στυλιανοπούλου καί ἄλλους, πολλούς, ὧν οὐκ ἔστιν ἀριθμός, ὡς τόν Ξανθόπουλο, τήν Βούρτση, τήν Κουράκου, τόν Κακκαβᾶ, τόν Κατράκη, τόν Κούρκουλο, τήν Μαυροπούλου καί ἄλλους, πού διακρίθηκαν κυρίως στίς δραματικές ταινίες, ὅλοι τους ἦταν ὑπέροχοι!

«Μά, πῶς σκεφτόσασταν ὅλους αὐτούς τούς καταπληκτικούς διαλόγους;» εἶχα ρωτήσει τόν Ἀλέκο Σακελλάριο, ὁ ὁποῖος ἔκανε, στά τέλη τοῦ ΄80, ἐκπομπή στό «Κανάλι Ἕνα» τοῦ Πειραιᾶ καί γινόταν κάθε Κυριακή «λαϊκό προσκύνημα».

«Μά, οἱ περισσότεροι διάλογοι ἦταν δικοί τους. Δηλαδή τί νά ἔλεγες στόν Σταυρίδη πού δέν πιανόταν στό “λακριντί”; Τί νά ἔλεγες στόν Αὐλωνίτη καί τόν Φωτόπουλο πού πάνω στήν κουβέντα τους ἔβγαζαν λαυράκια; Δηλαδή πῶς νά δίδασκες στόν Κωνσταντίνου ἐκείνη τήν ἱστορική περιγραφή τοῦ “προφιτερόλ” ἀπό ἕναν πεινασμένο μπατίρη; Τότε, ἀγαπητέ, μιλοῦσαν οἱ ἠθοποιοί ἀπό τήν καρδιά τους!» μοῦ εἶχε πεῖ.

Οἱ παλιές ἑλληνικές ταινίες εἶναι σάν τό παλιό ποδόσφαιρο. Τότε πού οἱ παῖκτες ἔπαιζαν γιά τήν φανέλα καί γιά τόν κόσμο. Σήμερα, τό ποδόσφαιρο ἔχει μπεῖ σέ «καλούπια», οἱ ποδοσφαιριστές εἶναι «πιόνια» καί τά «συστήματα», σέ συνδυασμό μέ τήν πλήρη ἐξαγορά τοῦ ἀθλήματος ἀπό τίς «στοιχηματικές» καί τούς οἰκονομικά ἰσχυρούς, ἔχουν ἀπονευρώσει τό λαϊκότερο ἄθλημα.

Σήμερα, ὁ σκηνοθέτης καί οἱ «χορηγοί» εἶναι ὁ βασικός καμβᾶς τῆς ταινίας. Ὑπάρχουν κανόνες αὐστηροί, οἱ ἠθοποιοί «ἔχουν πολλά στό κεφάλι τους», εἶναι κι ἐκεῖνοι δέσμιοι «χορηγῶν», «καναλιῶν», «διαφημιστικῶν» καί ἴσως γι’ αὐτό ἔχει ἐκλείψει τό «πηγαῖο», τό «αὐθόρμητο».

Σήμερα, ὁ κόσμος ἔχει κλειστεῖ στό σπίτι, ἔχει «home cinema» καί «κατεβάζει ταινίες» ἀπό τίς «πλατφόρμες». Εὐτυχῶς, ὑπάρχουν μερικές ὀάσεις ἀκόμη στήν Ἀθήνα (καί ἐλάχιστες στήν περιφέρεια), δηλαδή κινηματογράφοι, πού μαζεύουν κόσμο στίς προβολές τους. Πήγαμε ἐσχάτως στό «Cinobo Πατησίων», τό πρώην «Αλεξάνδρα», καί είδαμε ὅτι ὑπάρχει ἕνα καλομελετημένο πρόγραμμα προβολῆς ταινιῶν «πού πρέπει νά τίς δεῖ» ὁ κάθε κινηματογραφόφιλος. Ὑπάρχουν ἐπίσης «Κινηματογραφικές Λέσχες», ὅπως τό «Midnight Express», πού προβάλλει ταινίες «cult» σέ μεταμεσονύκτιες σαββατιάτικες προβολές καί γεμίζει τήν αἴθουσα τοῦ «Cinobo» ὅπως καί κάποιες φορές ἐκείνη τοῦ «Σινεάκ», στόν Πειραιᾶ.

Τελευταῖα προβλήθηκε τό «The Rocky Horror Picture Show» καί κατέληξε σέ ἕνα «πάρτυ» τῶν θεατῶν, πολλοί ἐκ τῶν ὁποίων φοροῦσαν κοστούμια ὅμοια μέ ἐκεῖνα τῶν ἠθοποιῶν τῆς ταινίας! Τό σινεμά δέν θά σβήσει ποτέ. Ὅσο κι ἄν οἱ «πλατφόρμες» προσπαθοῦν νά ἐξαφανίσουν τίς αἴθουσες.

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!