Δέκα πέντε Ἕλληνες στούς «100 τῆς Ναυτιλίας»

«Νά σοῦ πῶ, ἐγώ καί ἕνα βαπόρι νά ἔχω, ἕνα μπιφτέκι θά φάω τό μεσημέρι. Τό ἴδιο θά κάνω καί μέ πενῆντα βαπόρια» μοῦ ἔλεγε ὁ Σταῦρος Νταϊφᾶς, ἐκεῖνα τά μεσημέρια, πού περνούσαμε στίς «χρυσές ἐποχές» τῆς Ναυτιλιακῆς Λέσχης στόν Πειραιᾶ.

Συνομιλώντας μέ ἀνθρώπους σάν τόν Νταϊφᾶ, τόν Α. Ποταμιᾶνο, τόν Γ. Π. Λιβανό, τόν Π. Τσάκο, τόν Σ. Παληό, τόν Βασ. Κωνσταντακόπουλο, τόν Γ. Δαλακούρα, ἔκανα κτῆμα μου τήν πεποίθηση ὅτι ἡ παλαιά λαϊκή ρήση «μεγάλα καράβια-μεγάλες φουρτοῦνες» ἦταν πέρα γιά πέρα ἀληθινή. Τούς ἔβλεπα νά περνοῦν τόν περισσότερο χρόνο τῆς ζωῆς τους στό γραφεῖο, νά ἀγωνιοῦν γιά τά ναῦλα, γιά τίς ναυλώσεις, γιά τά βαπόρια, παρακολουθώντας κάθε τόσο τήν πορεία καί τά πεπραγμένα τους καί νά ἀνασαίνουν γιά λίγο στήν Λέσχη, μέ ἕνα ποτό, ἕναν καφέ καί κουβέντα… Δέν μποροῦσα νά τούς φανταστῶ μέ «βερμούδα» καί ἕνα ἐξωτικό ποτό στό χέρι, σέ κάποια μακρινά νησιά, παρέα μέ αἰθέριες ὑπάρξεις, νά γλεντοκοποῦν καί νά μετροῦν λίρες στά σεντούκια τους!

«Πῶς αἰσθάνεσαι τώρα πού εἶσαι πλούσιος;» ρωτοῦσα τόν ἀπό πολλῶν ἐτῶν φίλο καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλο. «Ἐσύ μέ βλέπεις διαφορετικό; Ποιός δουλεύει παραπάνω; Ἐσύ ἤ ἐγώ;» μέ ρωτοῦσε καί γελοῦσε…

Γι’ αὐτό καί «δέν τρελαίνομαι» μέ τά ρεπορτάζ πού διαβάζω γιά «τούς Ἕλληνες ἐφοπλιστές πού περιλαμβάνονται στήν λίστα μέ τούς πλουσιότερους πλοιοκτῆτες στόν κόσμο». Γιατί ξέρω ὅτι πολλές φορές δέν θά φᾶνε οὔτε ἐκεῖνο τό μπιφτέκι πού μνημόνευε κάθε τόσο ὁ Νταϊφᾶς. Εἴτε γιατί θά τρέχουν νά μαζέψουν ἐπενδυτές, εἴτε γιατί θά ταξιδεύουν γιά νά παραλάβουν ἕνα βαπόρι, εἴτε γιατί θά τούς κόβει κρύος ἱδρώτας ὅταν θά βλέπουν τήν μετοχή τους νά πέφτει στά διεθνῆ χρηματιστήρια…

Ἄς τά ἀφήσουμε ὅμως αὐτά καί ἄς θυμηθοῦμε ὅτι καί ἐφέτος, στήν σχετική κατάσταση πού συντάσσει ἡ διεθνής ναυτιλιακή ἐπιθεώρηση Lloyd’s List γιά τά 100 πρόσωπα μέ τήν μεγαλύτερη ἀπήχηση στήν διεθνῆ Ναυτιλία, περιλαμβάνονται 15 Ἕλληνες, πού ἀποτελοῦν τήν πολυπληθέστερη «ἐθνική ὁμάδα» στόν κατάλογο, μέ τήν Κίνα τῶν δύο δισεκατομμυρίων νά ἀκολουθεῖ μέ 12 πρόσωπα (τῆς κρατικῆς κινέζικης ναυτιλίας φυσικά). Εἶναι (κατά σειράν) οἱ: Γιάννης Ἀγγελικούσης (στήν 6η θέση), Γιῶργος Προκοπίου (στή 12η θέση), ἡ Ἀγγελική Φράγκου (στήν 22η), ὁ Πέτρος Παππᾶς (24ος), ὁ Γιῶργος Οἰκονόμου (24ος), ὁ Παναγιώτης Γ. Λιβανός (25ος), ὁ Θεόδ. Βενιάμης (43ος) , ὁ Κωστῆς Β. Κωνσταντακόπουλος (51ος), ὁ Εὐάγγελος Μαρινάκης (59ος), ὁ Ἀναστάσιος Παπαγιαννόπουλος (74ος), ὁ Νικόλαος Π. Τσάκος (77ος), ὁ Δημήτριος Φαφαλιός (78ος), ὁ Πάνος Λασκαρίδης (95ος) καί ἡ Δέσποινα Θεοδοσίου (96η).

Στήν πρώτη θέση βρίσκεται ὁ Νοτιοκορεάτης γενικός γραμματέας τοῦ Διεθνοῦς Ναυτιλιακοῦ Ὀργανισμοῦ (ΙΜΟ) Kitack Lim. Δέν εἶναι ἐφοπλιστής, ἀλλά κατέχει νευραλγική θέση στόν ΟΗΕ τῆς Ναυτιλίας. Στή δεύτερη θέση βρίσκονται ἀπό κοινοῦ δύο Δανοί, ὁ διευθύνων σύμβουλος τῆς AP Moller Holding Robert Uggla καί ὁ διευθύνων σύμβουλος τῆς AP Moller-Mærsk Søren Skou, ἐνῶ στήν τρίτη οἱ Xu Lirong (China Cosco Shipping Group) καί Li Jianhong (China Merchants Group).

Απόψεις

Στό «κάδρο» τοῦ σκανδάλου καί ὁ Γιάννης Κεφαλογιάννης

Εφημερίς Εστία
Ὁ διάλογος πού ἐμπλέκει τόν ὑπουργό Πολιτικῆς Προστασίας στήν ὑπόθεση τῶν ἐπιδοτήσεων τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ  – «Ἤ σταματᾶς τούς ἐλέγχους ἤ χάνεις 400 ψήφους ἀπό τά Ζωνιανά»

Ἡ συνείδησις τοῦ βουλευτῆ

Μανώλης Κοττάκης
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΩ δεκαετίες τόν τρόπο πού συμπεριφέρονται οἱ πρωθυπουργοί στίς κοινοβουλευτικές τους ὁμάδες.

Ἐργασία ἕως καί 13 ὧρες στόν ἴδιο ἐργοδότη

Εφημερίς Εστία
ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ στίς ἐργασιακές σχέσεις μέ δυνατότητα ἐργασίας ἕως 13 ὧρες ἡμερησίως στόν ἴδιο ἐργοδότη, μεγαλύτερη ἐλευθερία στήν «σπαστή» ἄδεια (ὄχι ὅμως λιγώτερη ἀπό 5 ἡμέρες), καί διευθέτηση τοῦ χρόνου ἐργασίας ἀκόμη καί ἐντός ἑβδομάδος, προβλέπει τό νέο ἐργασιακό νομοσχέδιο, τό ὁποῖο παρουσίασε χθές ἡ ὑπουργός Ἐργασίας κ. Νίκη Κεραμέως.

Ἡ Ἀντιγόνη, ὁ Φιλοκτήτης καί ἡ Ἐπίδαυρος

Δημήτρης Καπράνος
Ἄς μοῦ ἐπιτραπεῖ νά χαιρετήσω τήν ἀπόφαση τῆς ὑπουργοῦ Πολιτισμοῦ γιά τήν διακοπή τῆς λειτουργίας τοῦ «Ἡρωδείου», προκειμένου νά ἐπισκευασθοῦν ὅλες οἱ «ἀβαρίες» πού ἔχουν τραυματίσει τό Ὠδεῖο.

Πέμπτη, 1 Ἰουλίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
O ΚΟΣΜΟΣ ΔΙΠΛΟΥΝ ΠΑΘΗΜΑ