Μία ἀλησμόνητη βραδυά στήν δημόσια τηλεόραση

Ἡ ΕΡΤ μπορεῖ νά σεμνύνεται γιά τό «Μουσικό κουτί»

Ἡ ἐκπομπή τοῦ Νίκου Πορτοκάλογλου εἶναι ἐξαιρετική. Προσεγμένη, μελετημένη, σοβαρή καί ἀποφασιστική. Ἀνοίγει τό σπίτι σου καί εἰσέρχεται χωρίς νά μπορεῖ κανείς νά τήν ἐμποδίσει. Προχθές, μέ τήν παρουσία τοῦ μεγαλύτερου λευκοῦ ἑρμηνευτῆ τῶν “blues” καί τοῦ “rythm and blues” Ἔρικ Μπάρντον, τόν «Τζόρντι» ἀπό τά μέρη τῶν ἀνθρακωρύχων τοῦ Νιουκάστλ, ὁ Πορτοκάλογλου μᾶς ἔφερε κοντά σέ μιάν ἀνεπανάληπτη σέ δύναμη, πάθος καί ὁρμή ἐποχή, στίς δεκαετίες τοῦ ’60 καί τοῦ ’70. Πατημένα πιά τά ὀγδόντα καί μόνιμος κάτοικος πλέον Ἀθηνῶν, παντρεμένος μέ τήν Ἑλληνίδα Μαριάννα Προεστοῦ, ὁ Μπάρντον ἐμφανίστηκε στό «Μουσικό κουτί», καί μᾶς καθήλωσε!

Πολλοί θά ποῦν: «Μά, γιατί δέν κάθεται σπίτι του; Γιατί δέν πάει στή Σέριφο, ἀφοῦ ἡ φωνή του δέν εἶναι πιά ἐκείνη πού ἦταν;». Ἡ ἀπάντηση εἶναι πολύ ἁπλή. Γιά τόν ἴδιο λόγο πού «δέν κάθονται σπίτι τους» ὁ Μίκ Τζάγκερ, ὁ Κήθ Ρίτσαρντς, ὁ Πώλ Μακάρντεϋ, ὁ Βάν Μόρρισον, ὁ Ἴαν Γκίλλαν, ὁ Ἴαν Ἄντερσον, ὁ Μπόμπ Ντίλαν, ὁ Μπρούς Σπρίνγκστιν. Ἔχουν ἀνάγκη ἀπό χρήματα ὅλοι αὐτοί; Γιατί ἀνεβαίνουν στήν σκηνή, κάπως κουρασμένοι, καί ἐκεῖ ἐπάνω γίνονται πάλι παιδιά; Νά μέ συμπαθᾶνε οἱ «πολιτικορθάκηδες», ὅπως σωστά τούς ἀποκαλοῦν οἱ νέοι, ἀλλά ἄν δέν ἔχεις αἰσθανθεῖ τή δύναμη τοῦ πάλκου, ἄν δέν ἔχεις ἀντιληφθεῖ τήν ἀξία τοῦ χειροκροτήματος, ἄν δέν ἔχεις νοιώσει τί σημαίνει, μετά τήν συναυλία, νά σοῦ σφίγγουν τό χέρι, δέν μπορεῖς καί δέν πρέπει νά «κρίνεις» τόσο εὔκολα…

Ὁ Ἔρικ Μπάρντον εἶναι ὁ ἐκπρόσωπος μίας γενιᾶς καλλιτεχνῶν πού ἦταν καί παραμένουν ἀληθινοί, ταπεινοί καί ἄμεσοι. Ἀνεβαίνουν στή σκηνή καί δέν κοροϊδεύουν, ἀλλά τραγουδοῦν! Μέ ὅση φωνή καί δύναμη τούς μένει! Τέλος!

Ὁ Ἔρικ Μπάρντον, λοιπόν, μέ τήν καθοδήγηση τοῦ Πορτοκάλογλου καί τῶν ἄξιων συνεργατῶν του (Μόρφη, Τσακιράκης, Τσουράπης, Φραγκούς, Καζάνης, Δίσκος, Κουντουρόγιαννης, Κωνσταντίνου, Μπακάλης), ἑρμήνευσε τραγούδια πού παραμένουν καί σήμερα προσφιλῆ σέ ὅλο τόν κόσμο. Μάλιστα, ὁ Πορτοκάλογλου «ἔδεσε» τά ἐν λόγῳ τραγούδια μέ ἄλλα, ἑλληνικά, καί προέκυψε ἕνα ὑπέροχο σύνολο! Μήπως δέν εἶναι «μπλούζ» ὁ Τσιτσάνης καί ὁ Μᾶρκος; Μείναμε ἐπίσης ἔκπληκτοι μέ τήν ὑπέροχη Σεμέλη, μοναδική φωνή, πού ἑρμήνευσε τέλεια ἀπό νησιώτικο καί Ζαμπέτα μέχρι «τζάζ-μπλούζ» τῆς Μπίλλι Χολινταίυ!

Χθές, στήν ΕΡΤ, στήν ὁποία προεδρεύει ἕνας ἄνθρωπος μέ γνώση καί αἴσθηση τῆς μουσικῆς καί τοῦ πάλκου, ὁ δημοσιογράφος Κωνσταντῖνος Ζούλας, ἔδειξε ὅτι βρίσκεται πολύ μπροστά, σέ ὅ,τι ἀφορᾶ τίς μουσικές ἐκπομπές. Μακρυά ἀπό τά «γκλίτερ» καί τόν σαματᾶ, μακρυά ἀπό κάθε εἴδους «βαρβαρισμό», μᾶς πρόσφερε ἀκούσματα πού θέλγουν, ἠρεμοῦν, συνεγείρουν, θυμίζουν καί καθοδηγοῦν. Τό «Μουσικό κουτί» προχθές δίδαξε ποιότητα καί ἔφερε στά σπίτια μας τό ἄρωμα πού λείπει.

«Ἡ Ἑλλάδα εἶναι ἡ χώρα τήν ὁποία ὅλοι οἱ ἄνθρωποι στόν κόσμο θεωροῦν ἀπαρχή τοῦ πολιτισμοῦ τους» μᾶς εἶπε ὁ Ἔρικ. «Ἡ Ἑλλάδα εἶναι γιά τούς ἄλλους λαούς τό καλό φαγητό πού δέν ἔχουν ἀκόμη δοκιμάσει καί πού θά ἤθελαν ὅλοι νά δοκιμάσουν» συμπλήρωσε.

Παρακολουθήσαμε τήν ἐκπομπή μέ τήν φιλόμουση ἐγγονή μας. Στό τέλος, καθώς ὁ μέγας καί μοναδικός Ἔρικ μᾶς ἀποχαιρετοῦσε μέ ἕνα μοναδικό σέ ἐκτέλεση “paint it black”, ἡ μικρή μέ ρώτησε «γιατί ἔχω βουρκώσει».

Ἡ ἀλήθεια εἶναι ὅτι δέν μποροῦσα κι ἐγώ νά καταλάβω γιατί. Ἴσως γιά ὅσα μοῦ θύμισε ὁ Μπάρντον, ἴσως γιά ὅσα ἄκουσα, ἴσως ἐπειδή τραγούδησε καί τόν ὕμνο τῆς ἀγαπημένης μας ὁμάδας, τῆς “Newcaste United”.

Εὐχαριστοῦμε, κύριε Μπάρντον καί …“Up the Magpies”!

Απόψεις

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.

Τό βρήκαμε τώρα: Γιά τά λάθη τῶν θεσμῶν φταίει ὁ «μηδενιστικός λαϊκισμός»!

Μανώλης Κοττάκης
Οἱ δικαστές κατηγοροῦν τούς πολῖτες ὅταν ἐκεῖνοι δέν καταλαβαίνουν τίς ἀποφάσεις τους – Τά κόμματα κατηγοροῦν τούς ἀντιπάλους τους ὅταν ἐκπίπτουν οἱ προσδοκίες πού καλλιεργοῦν