ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ κινηματογράφος ζεῖ, καί ἡ «Μόστρα» τό ἀπέδειξε

Μέ ἰδιαίτερη ἱκανοποίηση εἴδαμε ὅτι ἄρχισε –ἐν μέσω πανδημίας– τό Φεστιβάλ Κινηματογράφου τῆς Βενετίας, ἡ περίφημη καί γνωστή γιά τήν προσήλωση στήν ποιότητα «Μόστρα»…

Ἐπιτρέψτε μας νά ὀμολογήσουμε ὅτι αὐτή ἡ ὑπό διαμόρφωση –μέ προοπτική νά παγιωθεῖ– κατάσταση γύρω ἀπό τήν «Ἑβδόμη Τέχνη» μᾶς εἶχε θορυβήσει.

Φίλοι πιστοί τοῦ κινηματογράφου, μέ ἀρκετές χιλιάδες «χιλιόμετρα» στό κινηματογραφικό μας «κοντέρ», ἀκοῦμε τόν τελευταῖο καιρό πολλές ἀπόψεις, οἱ ὁποῖες κάθε ἄλλο παρά αἰσιόδοξες εἶναι γιά τό μέλλον τῶν σκοτεινῶν αἰθουσῶν, στίς ὁποῖες περάσαμε ἕνα μεγάλο μέρος τῶν νεανικῶν καί φοιτητικῶν μας χρόνων, ἀλλά καί ἀργότερα, μέχρι σήμερα, ἀφοῦ τό σινεμά παραμένει στήν κορυφή –μαζί μέ τήν μουσική– τῶν προτιμήσεών μας…

«Τό σινεμά πεθαίνει, ἴσως καί τό θέατρο, ἀπό τόν κορωνοϊό» μᾶς λένε φίλοι, ἐπαΐοντες, ἐπισημαίνοντες ὅτι «ἔχει κλειδώσει ἡ ἀγορά στίς ΗΠΑ καί τήν Κίνα», ἀναφέροντας ὡς χαρακτηριστικό παράδειγμα τήν τοποθέτηση (μέχρι πότε;) στό «ψυγεῖο» τῆς νέας (;) ταινίας τοῦ Τζέιμς Μπόντ, ἀλλά καί τήν κινηματογράφηση τοῦ μιούζικαλ «Νταϊάνα», τό ὁποῖο ἐπρόκειτο νά ἀνέβει στό Μπρόντγουεϊ τόν περασμένο Μάρτιο, προκειμένου νά «μοιραστεῖ» στά σπίτια μέσω τοῦ Netflix! Ἀλλοίμονο ἄν τό θέατρο καί τό σινεμά, οἱ πανέμορφες, μεγάλες καί μικρές, σκοτεινές αἴθουσες, δώσουν τήν θέση τους στά ἀνάκλιντρα καί τά «πούφ» τῶν σπιτιῶν μας… Ἀλλοίμονο ἄν ἡ μαγεία, μέ τήν δέσμη φωτός, ἡ ὁποία στέλνει ἀπό τήν «καμπίνα» τοῦ μηχανικοῦ τόν κόσμο ὁλόκληρο στήν μεγάλη ὀθόνη, πάψει νά φωτίζει ἐκεῖνες τίς μοναδικές ὧρες… Ἀλλοίμονο ἄν τά πρόσωπα τῶν ἠθοποιῶν, φωτισμένα μαεστρικά ἀπό τόν ὑπεύθυνο φωτιστή, πάψουν νά μᾶς κοιτάζουν ἀπό τό «σανίδι» τῆς σκηνῆς τῶν θεάτρων…

Παλιότερα, πού δέν ὑπῆρχε στήν χώρα μας ἡ τηλεόραση, τό σινεμά καί τό θέατρο ἦταν ἡ μοναδική μας ποιοτική ψυχαγωγία. Οὐρές ἔξω ἀπό τούς κινηματογράφους γιά τήν «Ὀδύσσεια» μέ τόν Κέρκ Ντάγκλας, τόν «Μπέν Χούρ» μέ τόν Τσάρλτον Ἔστον, τό «Κβό Βάντις», μέ τόν Βίκτορ Ματσιούρ στά παιδικά μας χρόνια. Κι ἀργότερα συνωστισμός στά «Σινέ Τέχνης», ὅπου ἡ νεολαία τῆς ἐποχῆς ἀνακάλυπτε τόν Ἀϊζενστάιν, τόν Μίκλος Γιάντσο, τόν Ταρκόσφκσι, ἀλλά καί τόν σύγχρονο γαλλικό, ἀγγλικό ἀλλά καί ἀμερικανικό κινηματογράφο… Τό λατρέψαμε τό σινεμά καί τό ἀκολουθοῦμε πιστά σέ κάθε του βῆμα. Τό ἑλληνικό, ἀπό τόν Κούνδουρο, τόν Κακογιάννη, τόν Ἀγγελόπουλο, τόν Δαμιανό, τόν Βούλγαρη, μέχρι τούς σημερινούς ἄξιους δημιουργούς (νά συγχαροῦμε τόν σπουδαῖο ἠθοποιό Βαγγέλη Μουρίκη γιά τήν διάκρισή του στό φεστιβάλ τοῦ Σεράγιεβο) καί τό παγκόσμιο, ἀπό τίς δημιουργίες τοῦ Τσάπλιν, τῆς «νουβέλ βάγκ», τοῦ ἀνατολικοευρωπαϊκοῦ (σοσιαλιστικοῦ), τοῦ νοτιοαμερικανικοῦ, τοῦ ἰταλικοῦ, τοῦ ἀγγλικοῦ καί τοῦ ἀμερικανικοῦ, μέχρι τίς σημερινές (ὄχι τόσο συχνές) σπουδαῖες παραγωγές.

Μακάρι νά ἀντέξει ὁ κινηματογράφος στήν δοκιμασία τῆς πανδημίας καί νά βροῦν οἱ φίλοι του τό θάρρος καί τήν δύναμη νά ξαναγεμίσουν τίς αἴθουσες ὅταν, μέ τό καλό, νικηθεῖ ὁ ἐχθρός-ἰός. Ἐμεῖς, πιστοί στίς ἐντολές τῶν εἰδικῶν, ἀλλά καί στήν ἀγάπη μας γιά τό σινεμά, θά συνεχίσουμε νά ἀπολαμβάνουμε ταινίες στά θερινά. Μέ τήν μασκούλα μας, τίς ἀποστάσεις μας, ἀλλά μέ ὅλες μας τίς αἰσθήσεις!

Απόψεις

«Βόμβα» ἀπό τόν Πρόεδρο Βουλῆς Λιβύης: Δέν ἀναγνωρίζουμε ΑΟΖ στήν Κρήτη!

Εφημερίς Εστία
Δῶρον ἄδωρον ἡ διακήρυξις τοῦ Ἀκίλα Σάλεχ ὅτι εἶναι ἄκυρο τό τουρκολιβυκό μνημόνιο ἐπειδή ἡ κυβέρνηση δέν εἶχε λάβει ψῆφο ἐμπιστοσύνης – Υἱοθετεῖ πλήρως τήν τουρκική θέση ὅτι ἡ μέση γραμμή χαράσσεται ἀπό τήν ἠπειρωτική Ἑλλάδα καί ὄχι τά νησιά

Δέν εἶναι ταινία, εἶναι Ἱστορία γιά νά τήν κρατᾶς φυλακτό!

Μανώλης Κοττάκης
Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή τῆς ταινίας «Καποδίστριας» τοῦ Γιάννη Σμαραγδῆ μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας τοῦ φίλμ Δημήτρη Σταύρου ἀπό τά ὀρεινά τοῦ «Ἑλληνικοῦ Κόσμου».

Μέτρα Μητσοτάκη γιά δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, ἀγρότες καί στεγαστικό

Εφημερίς Εστία
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στήν ὁμιλία του στήν Βουλή, πρό τῆς ἐγκρίσεως τοῦ προϋπολογισμοῦ τοῦ 2026 μέ ὀνομαστική ψηφοφορία (ἐνεκρίθη μέ 159 ψήφους «ναί», ἔναντι 136 «ὄχι» σέ σύνολο 295 ψηφισάντων), ἀνεφέρθη σέ μιά σειρά μέτρων, μεταξύ τῶν ὁποίων μέτρα γιά τούς δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, τόν ΟΠΕΚΕΠΕ, τούς ἀγρότες καί τό στεγαστικό τῶν δημοσίων ὑπαλλήλων.

Μνήμη Μπόστ, μνήμη ἑνός ἄλλου πολιτισμοῦ

Δημήτρης Καπράνος
Πέρασαν τριάντα χρόνια ἀπό τό 1995, ὁπότε μᾶς ἄφησε γιά πάντα ὁ Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ὁ ἄνθρωπος πού ἐπέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ὕφος στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ.

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ