Ταλαιπωρίας της γλώσσης το ανάγνωσμα…

Η αναγνώστις μας Χρυσούλα Πετίνη-Πηνιώτη, δικηγόρος και ομοιοπαθής…

… (υποφέρει και εκείνη από την συνεχή και βάρβαρη κακοποίηση της ελληνικής γλώσσης) μας έστειλε ένα άρθρο της, που είχε δημοσιευθεί στο νομικό περιοδικό «Δελτίον Εργατικής Νομοθεσίας» και στο οποίο γινόταν εκτενής αναφορά στον ορθό χειρισμό της ελληνικής εν γένει και ιδιαιτέρως στην νομική επιστήμη.

Αφήστε, κυρία μου! Ως έχων εμπλακεί σε υπόθεση πολιτικής φύσεως και έχων -για πρώτη φορά στην ζωή μου- ευρεθεί επί μακρόν σε αίθουσες δικαστηρίων, έχω φρίξει με την κακοποίηση που υφίσταται η γλώσσα στους «Ναούς της Θέμιδος», από τους λειτουργούς της δικαιοσύνης, τους δικηγόρους και τους διαδίκους! Αλλά αυτό είναι ένα άλλο θέμα, ας έλθουμε στην επιστολή… «Για να καταλάβη κάποιος (η νεώτερη γενιά) ότι στην λέξη ”επιδόρπιο” κρύβεται η λέξη ”δόρπος” της αρχαίας ελληνικής, θα πρέπει να έχει διδαχθη ως πρόθεση και την λέξη ”επί”… Ο πλούτος της ελληνικής γλώσσης οφείλεται και στις μικρές το δέμας ”προθέσεις” οι οποίες προ-τίθενται στις διαφορες σύνθετες λέξεις  και σχηματίζουν νέες λέξεις με διαφορετική σημασία. Οι προθέσεις αυτές, όπως ακριβώς απαντώνται στις διάφορες σύνθετες λέξεις της ελληνικής και όπως εμείς, οι παλαιότεροι και πλέον τυχεροί, τις έχουμε διδαχθει, είναι οι εξής. Μονοσύλλαβες: Εν, εις, εκ, συν, προς, προ. Δισύλλαβες: Ανά, κατά, διά, μετά, παρά, αντί, αμφί, περί, επί, από, υπό, υπέρ. Υπάρχουν και λεγόμενες ”καταχρηστικέςπου δεν προ-τίθενται  σε άλλες λέξεις: ένεκα, ένεκεν, άνευ, άχρι, μέχρι, πλην, χωρίς, χάριν, έως. Αντί των λέξεων αυτών, ως ”προθέσεις” στην ”Νεοελληνική γραμματική” παρατίθενται οι εξής:

Μονοσύλλαβες: με, σε, για, ως, προς. Δισύλλαβες: κατά, μετά, παρά, αντί, από, δίχως, χωρίς. Τρισύλλαβη: ίσαμε.

”Γνωρίζετε μήπως λέξεις ελληνικές με πρώτο συνθετικό το με, σε, για, ως;”» διερωτάται η αναγώστις. “Σκέφτηκα πολύ και βρήκα μια: ”Με-γιεμελέ!” Είναι τίτλος παλαιού λαϊκού τραγουδιού!»

Τί να σας πω, αγαπητή; Το πρόβλημα είναι ότι και οι δάσκαλοι που διδάσκουν τα εγγόνια μας, αυτά τα «ελληνικά» έχουν διδαχθεί. Και πολύ σωστά παρατηρείτε ότι με την «Νέα γραμματική» διαστρεβλώνονται πραγματικές προθέσεις και παραλείπονται (έτσι, απλώς)  άλλες, των οποίων η χρήση είναι πολύ συχνή σε ονόματα και ρήματα.

Παραλείπεται η πρόθεση «συν» ,που απαντάται στις συνήθεις λέξεις: συμμαθητής, συνάθροιση, συναγωγή καθώς και η πολύ, πλέον, της μόδας «συνωστισμός»…

Η πρόθεση «εις» επίσης διδάσκεται ως «σε». Αλλά τα παιδιά λένε τις λέξεις: εισ-ιτήριο και εισ-αγωγή. Επίσης η πρόθεση «δια» έχει γίνει «για». Λέμε, όμως, διά-λειμμα και όχι για-λειμμα, δια-κοπή και όχι για-κοπή.

Το πόσες λέξεις με διαφορετική κάθε φορά σημασία, σχηματίζονται με τις προθέσεις, φαίνεται από το ρήμα «βάλλω», το οποίο συντίθεται με όλες τις προθέσεις, μονοσύλλαβες και δισύλλαβες, της αληθινής ελληνικής γλώσσης: εισ-βάλλω, εκ-βάλλω, συν-βάλλω (συμβάλλω), προ-βάλλω, προσ-βάλλω, ανα-βάλλω, αμφι-βάλλω, περι-βάλλω, επι-βάλλω, απο-βάλλω, υπερ-βάλλω.

Η φίλη μας καλεί το Υπουργείο Παιδείας «να επανασυνδέσει τα παιδιά με την πραγματική ελληνική γλώσσα, η οποία είναι ίδια και σήμερα με εκείνη των Ομηρικών χρόνων». Συμφωνώ και προσυπογράφω, αγαπητή, αλλά με την υποχωρητική ατολμία η οποία χαρακτηρίζει την παράταξη η οποία (θα έπρεπε να) υπερασπίζεται την σωστή ελληνική γλώσσα, θεωρώ πιθανώτερο να δούμε την υπουργό μας να αλλάζει το επίθετό της σε «Κεραμέα» αντί Κεραμέ-ως», που είναι… αναχρονιστικό!

 

Απόψεις

Τo Σάββατο 20.12 με την Εστία: Κλασσικά παραμύθια

Εφημερίς Εστία
Μη χάσετε το Σάββατο 20.12 και κάθε Σάββατο με την Εστία: ΤΑ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΛΑΣΣΙΚΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑ

Την Κυριακή 21.12 με την Εστία της Κυριακής: Συλλεκτικό ημερολόγιο 2026

Εφημερίς Εστία
Την Κυριακή 21.12 η Εστία γιορτάζει 150 χρόνια κυκλοφορίας και σας προσφέρει το επετειακό επιτοίχιο ημερολόγιο της Εστίας 2026

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!