Παγόβουνο στον ορίζοντα

Το Twitter και γενικώς τα περίφημα κοινωνικά δίκτυα είναι γενικώς δύσκολα πεδία για τα δημόσια πρόσωπα

Εξισώνουν τους από κάτω με τους θεωρητικά από πάνω. Απογυμνώνουν τις ελίτ που στο παρελθόν ήταν αδιαμφισβήτητες και δεν σήκωναν δεύτερη κουβέντα. Δοκιμάζουν τις αντοχές της ηγεσίας στις αποδοκιμασίες του όχλου. Η Γιάννα Αγγελοπούλου δεν άντεξε. Μια αναφορά της για τον Κοραή υπήρξε η αφορμή για να ανακαλύψει την γνώμη που δικαίως ή αδίκως έχουν πολλοί Έλληνες για εκείνην. Για να καταλάβει πως αν διαχειρίζεσαι επιλεκτικώς την σκέψη που σου δανείζουν οι συνεργάτες σου τότε διατρέχεις τον κίνδυνο να ξεχωρίσει κάποιος από το πλήθος και να σου ανεμίσει όλο το κείμενο του Κοραή από το οποίο αποδεικνύεται η διαστρέβλωση: Ναι ο Αδαμάντιος υποστήριξε σε ελεύθερη απόδοση ότι δεν τον νοιάζει αν ο καπετάνιος είναι Τούρκος ή Έλλην αρκεί να κυβερνά καλά το καράβι, αλλά είπε και κάτι άλλο: πως οι Τούρκοι μισούν τους Έλληνες και για να θεωρηθούν άξιοι και να αποκτήσουν δικαιώματα στην Ελεύθερη Ελλάδα πρέπει πρώτα να αποφοιτήσουν από χριστιανικά σχολεία. Αυτό της ”είπε” ένας χρήστης προσκομίζοντας και τα πειστήρια από την έκδοση Βολίδη.

Μετά ταύτα η κυρία Αγγελοπούλου δεν άντεξε την έκθεση της στο Twitter και ύστερα από ορισμένα πράγματι απαράδεκτα προσωπικά σχόλια που γράφτηκαν εναντίον της -ια την προσωπική της ζωή αλλά και για επιχειρηματικές αποφάσεις του συζύγου της, άσχετα με το 2021- αποφάσισε να μπλοκάρει στο Twitter όσους δεν άντεχε να κάνει υποχρεωτικώς παρέα. Με την φράση ”αποκλείεται από τον ψηφιακό μου χώρο όποιος…”. Δικαίωμα της βεβαίως όπως και εκατομμυρίων άλλων χρηστών αν και η έννοια της ιδιοκτησίας σε αυτούς τους χώρους είναι σχετική. Ως άνθρωπος που εργάστηκε δίπλα της και εκτιμά την ντρομπροσύνη της –μας φέρθηκε σπαθί- δεν μπορώ παρά να παρατηρήσω το εξής: Το ”ατύχημα” με τον Κοραή αποκάλυψε το στρατηγικό πρόβλημα που έχει η Γιάννα Αγγελοπούλου όπως εγώ την γνώρισα ιδιωτικώς. Η εκδότης που συνεργάστηκα ήταν και του σαλονιού και του λιμανιού. Και λαός και Κολωνάκι. Και Παπαϊωάννου στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων και τσιφτετέλι στην τελετή λήξης. Και με το ”σεις” και με το ”σας” αλλά και …”γαλλικά”, αν χρειαζόταν. Ελληνίδα! Προσωπικότητα που είχε επαφή με το δημόσιο αίσθημα, την παράδοση και την ελληνική ταυτότητα. Προσωπικότητα που σύμφωνα με την έκθεση μιας ξένης κυβέρνησης, μη δυτικής, προσέλκυε το ενδιαφέρον τότε γιατί όπως ανεγράφετο ”η Αγγελοπούλου παράγει από το μηδέν” (κάποτε θα την αποκαλύψω αυτή την έκθεση). Η επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων την άλλαξε όμως κατά βάθος. Για να τοποθετηθεί στον δημόσιο χώρο θέλησε να απαρνηθεί την ταυτότητα της και να καλλιεργήσει δημοσίως το προφίλ της αμιγώς liberal κοσμοπολίτισσας, κατά βάσιν κεντροαριστερής. Την εποχή εκείνη δεν υπήρχε καν ο Κοραής στην ζωή της για να είναι κάποιος ”Χριστιανός” έστω διαζευκτική επιλογή από τον ”μουσουλμάνο” στις αποφάσεις της.

Οι κυρίαρχες επιλογές που ακολούθησαν σε ηγετικές θέσεις των επιχειρήσεών της δεν έγιναν με το κριτήριο της ικανότητας ανεξαρτήτως του ”Θεού” που πίστευε καθένας αλλά με μόνο κριτήριο πόσο κοντά ήταν στις νέες απόψεις της. Το τι πίστευε το κοινό ήταν ”λεπτομέρεια”. Ας θυμηθεί πόσους ”μουσουλμάνους ” καπετάνιους” (με την έννοια πως διάλεγε αποκλειστικά από μία ιδεολογική πλευρά ) άλλαξε εν πλω κατά την σύντομη πορεία της στα εκδοτικά μας πράγματα. ΄Απαντες liberal και κεντροαριστεροί. Με ορισμένους ” χριστιανούς ” αντιπλοιάρχους για άλλοθι δίπλα οι οποίοι αν και ενίοτε φώναζαν ”παγόβουνο”’ σπανίως εισακούγονταν. Και μετά τις εκδόσεις όμως η άρνηση της Γιάννας να αποδεχθεί τον ιδεολογικό χώρο από τον οποίο προήλθε και ό,τι σημαίνει (η Κεντροδεξιά , ως βουλευτής της ) συνεχίστηκε. Με το εκ μέρους της επιχείρημα πως ούτε και ο μητρικός χώρος την αποδέχθηκε ποτέ (στην πραγματικότητα οι πατριάρχες του). Άλλαξε οριστικά -και εμφατικά- στρατόπεδο. Έτσι είχαμε: Τσίπρας στην Ελλάδα, Χίλλαρυ στις ΗΠΑ. Και Γιώργος Παπανδρέου στο βάθος ως ο μόνος που την τίμησε για την προσφορά της. Αυτές ήταν οι επιλογές της.

To ίδιο ρεύμα του κοσμοπολιτισμού ακολουθεί η κ. Αγγελοπούλου έως σήμερα . Αρκεί να δει στις αναρτήσεις στο Twitter της με ποιους συναντάται και ποιους επαινεί: Λάρρυ Σάμμερς, yπουργός Οικονομικών του Κλίντον. Στάθης Καλύβας. Μάρκ Μαζάουερ. Νίκος Αλιβιζάτος. Γιάννης Στουρνάρας. Τζέφφρυ Πάιατ. Ζαχαρίας Ιμάμ. Από την αντίπερα όχθη ουδείς. Καμμία επαφή με την πραγματική Ελλάδα. Αλλά και κατά βάση καμμία επαφή με αυτό που κρύβει στην ψυχή της η ίδια η Αγγελοπούλου. Στην ανάρτηση που έκανε για την ταινία ”Ευτυχία” βλέπει κανείς ίχνη από την κρυφή λαϊκή της πλευρά. Την αυθεντική. Την επαφή που έχει και με την παράδοση και με την ιστορία και με την ταυτότητα του Ελληνισμού την οποία απαρνείται για να υποστηρίξει πως είναι μία άλλη. Ενώ δεν είναι. Την οποία απαρνείται για να κάνει παρέα με όσους λοιδορούν την φουστανέλλα και την Προεδρική Φρουρά αναζητώντας την αποδοχή τους.

Με τα χρόνια πιστεύω ότι κάποιοι έπεισαν την Γιάννα ότι η ίδια είναι μόνο ”αυτό” και τώρα με αφορμή το 2021 πασχίζουν να την πείσουν ότι είναι και η Ελλάδα ”αυτό”. Έχει η πατρίδα κάτι από ”αυτό” αλλά δεν είναι μόνον ”αυτό”. Η Ελληνικότητα βλέπετε είναι ταυτόσημη με την Οικουμενικότητα. Δεν χρειάζεται να ”ξενιτεύεσαι” για να βρεις την Οικουμένη. Αν ψάξεις στην μέσα Ελλάδα θα βρεις και εκεί στον απλό κόσμο τον κοσμοπολιτισμό που ψάχνεις.

Έτσι ενώ η Γιάννα Αγγελοπούλου με αφορμή το 2021 είχε την ευκαιρία να επανασυστηθεί στο ελληνικό κοινό, να διατρέξει την χώρα, να μιλήσει στην καρδιά των πολιτών, να διαλύσει παρεξηγήσεις και στερεότυπα για το πρόσωπο της επιλέγει εν τέλει να κλειστεί σε μια γκρούπα που της λέει ότι η Ελλάδα πρέπει να γίνει όπως της υποδεικνύει εκείνη. Η γκρούπα. Που της λέει ότι ”για να έχει μέλλον η Ελλάς πρέπει να αλλάξει παρελθόν”. Και την παρασύρει να θέτει ερωτήματα του τύπου ”χριστιανός ή μουσουλμάνος στο τιμόνι” που προοπτικά οδηγούν σε άλλα καυτά ερωτήματα όπως ”και μουσουλμάνος Πρωθυπουργός; Και μουσουλμάνος Πρόεδρος;”. Χωρίς να σκέπτεται ότι δεν είναι έτοιμη να τα απαντήσει. Χωρίς να σκέπτεται ότι οι Έλληνες τα απορρίπτουν αυτά όχι επειδή είναι ρατσιστές ή μισαλλόδοξοι αλλά γιατί όσο συνώνυμος είναι ο Χριστιανισμός με το Τουρκικό Έθνος άλλο τόσο συνώνυμος είναι και ο Ισλαμισμός με το Ελληνικό Έθνος . Η ”ξέρα” είναι και πάλι μπροστά. Το Twitter ήταν το καπάκι σε ένα καζάνι που βράζει: Η κ. Αγγελοπούλου με περιέργεια άνοιξε το καπάκι και αντίκρυσε έκπληκτη τον βρασμό των Ελλήνων στην επιφάνεια. Δεν ένιωσε όμως την θερμοκρασία τους. Κρίμα γιατί από την κοινωνία προέρχεται. Θα ‘πρεπε.

Απόψεις

Βόμβα ἀπό τήν Ἀρχή Προστασίας Δεδομένων: Ἐπί θητείας Κεραμέως διέρρευσαν τά 20.000 mails

Εφημερίς Εστία
Γιατί ὁ πρόεδρός της Κωνσταντῖνος Μενουδάκος ἀρνήθηκε νά λάβει ὑπ’ ὄψιν του τό πόρισμα ἐσωτερικοῦ ἐλέγχου πού συνέταξε τό Ὑπουργεῖο Ἐσωτερικῶν γιά νά ἐπιρριφθεῖ ἡ εὐθύνη στόν Διευθυντή Ἐκλογῶν, μέ παραπομπή σέ χρόνο πρό τῆς ἀναλήψεως καθηκόντων τῆς σημερινῆς ὑπουργοῦ – Καί οἱ 300 προσφυγές συνδέονται μέ τήν ἐπιστολική ψῆφο – Μόνον 45.000 ὁμογενεῖς ἐνεγράφησαν στήν πλατφόρμα

Τό Αἰγαῖο τῶν ψευδαισθήσεων καί ἡ τουρκική «θάλασσα τῶν νησιῶν»

Εφημερίς Εστία
Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ἐπιθετικότης δέν περιορίζεται σέ αὐτά πού λέγει ἤ πράττει σήμερα ὁ Ταγίπ Ἐρντογάν.

Συνδικαλιστές ἔδωσαν ἄδεια γιά περιγραφή ἀγῶνος τοῦ Τσάμπιονς Λήγκ, ἀλλά ἡ ΕΡΤ εἶπε ὄχι στήν Ἐκκλησία γιά τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος

Εφημερίς Εστία
Πρό δυσάρεστης ἐκπλήξεως εὑρέθησαν χιλιάδες πιστοί πού προχθές, Μεγάλη Τετάρτη, ὅταν ἄνοιξαν τούς τηλεοπτικούς δέκτες τους γιά νά παρακολουθήσουν τήν Ἀκολουθία τοῦ Νιπτῆρος, εἶδαν ἐπαναλήψεις τηλεοπτικῶν σειρῶν.

Ἡ λαϊκή ποίηση καί τό Θεῖον Δρᾶμα

Δημήτρης Καπράνος
«Ἀπό τήν καρδιά βγαίνουνε τά στιχάκια» ἔλεγε ἡ κυρία Τάσια Κουράκου, ἡ δασκάλα μας, πού κάθε τόσο μᾶς διάβαζε κάποιους στίχους ἀπό τήν λαϊκή, τήν δημώδη ποίηση.

Σάββατον, 2 Μαΐου 1964

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟ ΕΛΗΣΜΟΝΗΣΕ; Ἀποροῦμεν μέ τήν ἀφέλειαν τοῦ κ. Παπανδρέου, ὁ ὁποῖος ἔσπευσε νά διαψεύσῃ τήν εἴδησιν μιᾶς Ἀγγλικῆς ἐφημερίδος, περί τῆς παραγγελίας εἰδικοῦ ἀεριωθουμένου ἀεροπλάνου, διά τά βασιλικά ταξίδια: «Ἐκφράζω –εἶπε– τήν λύπην μου, διά τήν εἴδησιν, ἡ ὁποία εἶναι ἐντελῶς ἀνυπόστατος». Ἀλλά, πῶς τολμᾷ νά τά λέγῃ αὐτά, ἀφοῦ καί ὁ ἴδιος ὡμολόγησεν ἐπισήμως, κατά τήν πρωθυπουργίαν του τοῦ Δεκεμβρίου, ὅτι ἡ Κυβέρνησις τοῦ παρήγγειλε τό ἀεροπλάνον αὐτό, ἀντί 35 περίπου ἑκατομμυρίων δραχμῶν;… Μέχρι τοιούτου σημείου ἔχει χάσει τήν μνήμην του, διά τά πρόσφατα γεγονότα; ΤΑ ΣΗΜΕΡΙΝΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑ ΤΟΥ ΕΘΝ. ΣΥΜΒ. ΕΛΛΗΝΙΔΩΝ ΑΙ ΔΙΩΞΕΙΣ ΕΙΣ ΤΟΥΡΚΙΑΝ Τό Ἐθνικόν Συμβούλιον Ἑλληνίδων ἀπηύθυνεν εἰς τό Διεθνές Συμβούλιον Γυναίκων καί τά ἀνά τόν κόσμον ἐθνικά συμβούλια γυναικῶν ἔντονον διαμαρτυρίαν διά τάς διώξεις τῶν Ἑλλήνων τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τόν ἀνήκουστον κατατρεγμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας καί τοῦ Πατριαρχείου. Καταγγέλλει τάς πράξεις αὐτάς ὡς καταφώρους παραβιάσεις τῶν ἀρχῶν τοῦ ΟΗΕ καί τῆς παγκοσμίου διακηρύξεως τῶν δικαιωμάτων τοῦ ἀνθρώπου καί ζητεῖ δικαίαν καί ἀνθρωπιστικήν μεταχείρισιν τοῦ Ἑλληνικοῦ πληθυσμοῦ τῆς Τουρκίας καί ἀπόλυτον σεβασμόν τῆς Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. * Ἐπειδή ἡ 3η Μαΐου 1964 ἦταν Κυριακή καί ἡ «Ἑστία» δέν εἶχε κυκλοφορήσει, σταχυολογοῦμε κείμενα ἀπό τό φύλλο τῆς προηγουμένης ἡμέρας, 2ας Μαΐου 1964.