ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025

Πῶς ἀναστηλώθηκε τό ἀνάκτορο τοῦ Φιλίππου Β΄ στίς Αἰγές

ΔΕΚΑΕΠΤΑ χρόνια διήρκεσε τὁ ἔργο συντηρήσεως, στερεώσεως, ἀποκαταστάσεως καί ἀναστηλώσεως τοῦ ἀνακτόρου τοῦ Φιλίππου Β΄ στίς Αἰγές, τοῦ «Παρθενῶνος τῆς Μακεδονίας».

Πραγματοποιήθηκε ἀπό τήν ἁρμόδια Ἐφορεία Ἀρχαιοτήτων Ἠμαθίας μέ αὐτεπιστασία, διήρκεσε ἀπό τό 2007 μέχρι τό 2023 ὡς συγχρηματοδοτούμενο ἔργο διαδοχικῶν εὐρωπαϊκῶν προγραμμάτων, μέ συνολικό προϋπολογισμό 20.300.000 εὐρώ.

Τό ἔργο ἐπεκτάθηκε στό σύνολο τῆς ἐκτάσεως τοῦ μνημείου (15.000 τ.μ.) καί στόν περιβάλλοντα χῶρο αὐτοῦ σέ συνολική ἔκταση περίπου 25.000 τ.μ. Ἔγινε ἐκ νέου ἀποκάλυψις τῶν λειψάνων, ἀνασκαφή καί στρωματογραφική τεκμηρίωσις, συντήρησις καί συστηματική καταγραφή ὅλων τῶν κινητῶν εὑρημάτων καί τῶν λίθινων ἀρχιτεκτονικῶν μελῶν (πολλές δεκάδες χιλιάδες), τεκμηρίωσις καί στερέωσις τῶν σωζόμενων στοιχείων στήν θέση τους, συντήρησις καί αἰσθητική ἀποκατάστασις τῶν ψηφιδωτῶν καί τῶν μαρμαροθετημάτων τῶν δαπέδων (περ. 1.400 τ.μ.), στερέωσις, συμπλήρωσις καί ἀποκατάστασις θεμελιώσεων καί ὑποβάσεων, ἀναστήλωσις κιονοστοιχιῶν ἐπί τόπου καί ἀναστήλωσις τμήματος τοῦ ἄνω ὀρόφου τῆς προσόψεως στό αἴθριο τοῦ μουσείου, καθώς καί τό μεγάλο ἔργο ἀντιστηρίξεως τοῦ πρανοῦς ἐπάνω στό ὁποῖο βρίσκεται τό μνημεῖο.

Ἐπιστημονικά καί διοικητικά ὑπεύθυνη τοῦ ἔργου σέ ὅλες τίς φάσεις ἦταν ἡ δρ Ἀγγελική Κοτταρίδη, ἀρχαιολόγος, καί ἐπιβλέποντες τῆς τελικῆς φάσεως ἦταν οἱ Ὀλυμπία Φελεκίδου, πολιτικός μηχανικός-ἀναστηλώτρια, Κική Κυρηττοπούλου, ἀρχιτέκτων, Εὔα Κοντογουλίδου, ἀρχαιολόγος, Κώστας Τζίμπουλας, συντηρητής ἀρχαιοτήτων, Γιῶργος Κωνσταντινόπουλος, ἐργατοτεχνίτης. Ὁ ἀριθμός τῶν ἐργαζομένων ΙΔΟΧ κυμάνθηκε ἀπό 70 ἕως160.

Ἐπίκεντρο τοῦ μεγάλου οἰκοδομικοῦ προγράμματος, μέ τό ὁποῖο ὁ Φίλιππος Β΄ (359-336 π.Χ.) ἐκσυγχρόνισε καί ἀνεβάθμισε τίς Αἰγές, τήν βασιλική μητρόπολη τῶν Μακεδόνων, εἶναι τό ἀνάκτορο, τό «βασίλειον» τῶν Αἰγῶν. Πρόκειται γιά τό μεγαλύτερο οἰκοδόμημα τῆς κλασσικῆς Ἑλλάδος μέ ἔκταση περίπου 15.000 τ.μ.

Κτήριο λιτό καί λειτουργικό καί συγχρόνως μνημειακό καί ἐπιβλητικό, τό ἀρχετυπικό οἰκοδόμημα χαρακτηρίζεται ἀπό τήν πολυτέλεια τῶν ὑλικῶν, τήν ἐφευρετικότητα καί τήν τελειότητα τῆς ἐκτελέσεως, τά ἀπροσδόκητα ἐπιτεύγματα τῆς τεχνολογίας καί, συγχρόνως, τήν γεωμετρική καθαρότητα τῆς φόρμας πού διαμορφώνει ἕνα σύνολο ἀπαράμιλλης ἠρεμίας, κομψότητος καί ἁρμονίας, ὅπου ὅλα ὑποτάσσονται στήν γοητεία τοῦ μέτρου.

Μέ τό μνημειῶδες πρόπυλο, τό ὁποῖο παραπέμπει σέ ἱερό, τίς ἐντυπωσιακές διώροφες στοές τῆς προσόψεως πού ἀνοίγονται στήν πόλη, τό μέγα περιστύλιο, τήν θόλο πού σύμφωνα μέ τίς ἐπιγραφές ἦταν ἱερό τοῦ Πατρώου Ἡρακλέους, τήν βιβλιοθήκη/ἀρχεῖο καί τό μικρότερο δυτικό περιστύλιο πού ἐξυπηρετοῦσε βοηθητικές χρήσεις (παλαίστρα κ.λπ.) τό «βασίλειον» καθίδρυμα τῶν Αἰγῶν στέγαζε ὅλες ἐκεῖνες τίς δομές πού ἦταν ἀπαραίτητες γιά τήν ἄσκηση τῆς πολυεπίπεδης δημόσιας ἐξουσίας.

Ειδήσεις / Άρθρα

«Βόμβα» ἀπό τόν Πρόεδρο Βουλῆς Λιβύης: Δέν ἀναγνωρίζουμε ΑΟΖ στήν Κρήτη!

Εφημερίς Εστία
Δῶρον ἄδωρον ἡ διακήρυξις τοῦ Ἀκίλα Σάλεχ ὅτι εἶναι ἄκυρο τό τουρκολιβυκό μνημόνιο ἐπειδή ἡ κυβέρνηση δέν εἶχε λάβει ψῆφο ἐμπιστοσύνης – Υἱοθετεῖ πλήρως τήν τουρκική θέση ὅτι ἡ μέση γραμμή χαράσσεται ἀπό τήν ἠπειρωτική Ἑλλάδα καί ὄχι τά νησιά

Δέν εἶναι ταινία, εἶναι Ἱστορία γιά νά τήν κρατᾶς φυλακτό!

Μανώλης Κοττάκης
Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή τῆς ταινίας «Καποδίστριας» τοῦ Γιάννη Σμαραγδῆ μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας τοῦ φίλμ Δημήτρη Σταύρου ἀπό τά ὀρεινά τοῦ «Ἑλληνικοῦ Κόσμου».

Μέτρα Μητσοτάκη γιά δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, ἀγρότες καί στεγαστικό

Εφημερίς Εστία
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στήν ὁμιλία του στήν Βουλή, πρό τῆς ἐγκρίσεως τοῦ προϋπολογισμοῦ τοῦ 2026 μέ ὀνομαστική ψηφοφορία (ἐνεκρίθη μέ 159 ψήφους «ναί», ἔναντι 136 «ὄχι» σέ σύνολο 295 ψηφισάντων), ἀνεφέρθη σέ μιά σειρά μέτρων, μεταξύ τῶν ὁποίων μέτρα γιά τούς δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, τόν ΟΠΕΚΕΠΕ, τούς ἀγρότες καί τό στεγαστικό τῶν δημοσίων ὑπαλλήλων.

Μνήμη Μπόστ, μνήμη ἑνός ἄλλου πολιτισμοῦ

Δημήτρης Καπράνος
Πέρασαν τριάντα χρόνια ἀπό τό 1995, ὁπότε μᾶς ἄφησε γιά πάντα ὁ Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ὁ ἄνθρωπος πού ἐπέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ὕφος στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ.

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ