ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Τά σινεμά εἶναι πολιτισμός, ὄχι βάρος

Λατρεύω τό σινεμά

Ἀπό παιδί μέ μάγευσε ἡ σκοτεινή αἴθουσα, ἐκείνη ἡ δέσμη φωτός πού ἐκτόξευε στό πανί μορφές καί μουσικές, ἐκεῖνα τά μικρά φωτάκια πού ἄναβαν δεξιά κι ἀριστερά στήν αἴθουσα. Ὅλα τά ἀγαποῦσα καί τά ἀγαπῶ στό σινεμά. Ἐκεῖνα τά ὑπέροχα τραγούδια στά διαλείμματα τῶν καλοκαιρινῶν συνοικιακῶν κινηματογράφων, πού ἦταν συνήθως ξένα, τά ὁποῖα δέν ἀκούγαμε συχνά στό σπίτι. Ἀπό τά θερινά σινεμά ἀγαπήσαμε τόν Πώλ Ἄνκα, τόν Κρίς Μοντέζ, τούς Πλάτερς! Θυμᾶμαι ἀκόμη τήν γιαγιά μου νά μέ κρατάει ἀπό τό χέρι καί νά περιμένουμε στήν οὐρά γιά νά δοῦμε τήν «Ὀδύσεεια» μέ τόν Κέρκ Ντάγκλας, τόν «Χιτῶνα» μέ τόν Ρίτσαρντ Μπάρτον καί τόν Βίκτορ Ματσιούρ, ἤ τούς «Ἄθλους τοῦ Ἡρακλέους» μέ τόν Στήβ Ρήβς. Κι ἀργότερα, μέ τούς φίλους ἤ μόνος, νά μήν χάνω ταινία! Ἀπό τά φίλμ τῶν «Μπήτλς» μέχρι τόν «Πρωτάρη», τόν «Μπέκετ», τόν «Ἄνθρωπο γιά ὅλες τίς ἐποχές» κι ὕστερα στά «σινέ τέχνης», στά ξυπνήματα τῆς πολιτικῆς μας συνειδήσεως, νά χειροκροτοῦμε στό «Σάκκο καί Βαντσέτι», νά μᾶς βγάζει ἔξω ἡ Ἀστυνομία ἀπό τό «Γοῦντστοκ». Κι ἀργότερα, μέ τόν γιό μου, νά ἀπολαμβάνω, κρατώντας του τό χέρι, τόν «Ε.Τ» καί τά «Γκρέμλινς». Μαγεία! Εἶναι ἡ μόνη λέξη πού μέ ἐκφράζει ὅταν ἀναφέρομαι στόν κινηματογράφο. Καί αἰσθάνομαι τυχερός πού ἔζησα τήν ἄνθηση τοῦ ἑλληνικοῦ σινεμά. Ἀπό τίς ταινίες μέ τόν Λογοθετίδη, πού γέμιζαν τίς αἴθουσες ἀσφυκτικά, μέχρι τά μιούζικαλ τοῦ Δαλιανίδη καί ἀργότερα τίς δημιουργίες τοῦ Ἀγγελόπουλου, τοῦ Κούνδουρου, τοῦ Βούλγαρη. Κάποια στιγμή, βρέθηκα καί στόν χῶρο τῆς δημιουργίας, μέ μία ταινία μικροῦ μήκους, πού μάλιστα κέρδισε καί διάκριση. Ἀλλά τό σινεμά εἶναι δαπανηρό χόμπι καί παρέμεινα πιστός θεατής καί ὀπαδός. Τώρα, τό σινεμά βρίσκεται σέ μεγάλο κίνδυνο. Καί παραθέτω δημοσίευμα τοῦ καλοῦ περιοδικοῦ «Σινεματέκ», μέ τήν ἐλπίδα νά τό δοῦν οἱ «καθ’ ὕλην ἁρμόδιοι». Κρατῆστε ζωντανούς τούς κινηματογράφους! Δέν εἶναι λύση γιά ὅλα πιά ὁ καναπές!

«Κατά τή διάρκεια τῆς καραντίνας οἱ αἰθουσάρχες τῶν χειμερινῶν κινηματογράφων ὑποχρεώθηκαν σέ ἀπόδοση τοῦ μισοῦ καί πλέον ἐνοικίου, ἐκτός τῶν ἄλλων παγίων, ἐνῶ βρίσκονταν ἐκτός λειτουργίας, σέ μιά ξεκάθαρη κατάσταση ἀνωτέρας βίας. Τήν ἴδια στιγμή, οἱ ψηφιακές πλατφόρμες πίεσαν καί πιέζουν νά ἀφαιρέσουν ἀπό τίς αἴθουσες τό κεκτημένο τῆς Α΄ Προβολῆς. Τώρα, ἤδη ὀκτώ μῆνες κλειστές καί στό παρά πέντε τῆς ἔναρξης τῆς χειμερινῆς σεζόν, οἱ αἴθουσες ὑποχρεώνονται νά παραμείνουν κλειστές. Χωρίς καμιά πρόβλεψη, κανένα σχεδιασμό, χωρίς καμιά ἀποζημίωση, καί τό χειρότερο, χωρίς καμιά ἀντίληψη τῶν συνεπειῶν γιά τό πολιτιστικό οἰκοσύστημα πού τίς περιβάλλει. Τά σύγχρονα μνημεῖα τοῦ πολιτισμοῦ μας, ὅπως εἶναι οἱ αἴθουσες, πρέπει νά προστατευθοῦν. Τό πολιτιστικό κεφάλαιο ποτέ δέν μᾶς περίσσευε. Ἡ στήριξη τῶν αἰθουσῶν καί τῶν αἰθουσαρχῶν, ἐκτός ἀπό ἠθική, πρέπει νά εἶναι καί ἔμπρακτη. Κάθε κλειστό σινεμά εἶναι καί μιά ἀνοιχτή πληγή στήν πόλη. Ὅσοι θολώνουν τίς ἀποστάσεις ἀνάμεσα στό σινεμά καί τό home entertainment, στίς αἴθουσες καί τά ψηφιακά βιντεοκλάμπ, εἶναι ὑπέρ “μιᾶς καραντίνας γιά πάντα”». Προσυπογράφω!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.