ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Στό πανέμορφο Ρέθυμνο, τριήμερο διαφυγῆς…

Σᾶς γράφω ἀπό ἕνα ὀρεινό χωριό τοῦ Ρεθύμνου, τό Σπήλι. Καλεσμένος τοῦ παλιοῦ μου συμμαθητῆ Μανώλη Ἀνυφαντάκη, ξεκίνησα ἀπόγευμα ἀπό τό κέντρο τοῦ Ρεθύμνου.

Ἐκεῖ, στήν πόλη τοῦ Ρεθύμνου, συναντήθηκα μέ ἄλλους παλαιούς φίλους, ἀπό τόν Πειραιᾶ. Τόν Γιῶργο καί τόν Νῖκο Μολδοβανίδη, πού ζοῦν ἀπό χρόνια στό Ρέθυμνο καί ἀσχολοῦνται –μέ ἐπιτυχία– μέ τίς ξενοδοχειακές ἐπιχειρήσεις. Ἤρεμοι, μέ ἐντελῶς διαφορετικούς ρυθμούς καί ἄποψη γιά τήν ζωή, θυμήθηκαν μαζί μου τά παιδικά μας χρόνια. Τόν φοῦρνο τοῦ πατέρα τους, τοῦ Θανάση, ὁ ὁποῖος μετεῖχε στό διοικητικό συμβούλιο τῆς θρυλικῆς «Δόξας» Πειραιῶς, μιᾶς ὁμάδας ἡ ὁποία ἱδρύθηκε τό 1922, δηλαδή ἕναν χρόνο νωρίτερα ἀπό τόν μεγάλο Ἐθνικό καί τόν σπουδαῖο Ὀλυμπιακό, ἀλλά δέν εὐτύχησε νά γιγαντωθεῖ ὅσο οἱ «μεγάλοι» τοῦ πειραϊκοῦ ποδοσφαίρου. Θυμήθηκα τότε, τό 1981, ὁ πατέρας τοῦ Νίκου, μοῦ εἶχε τηλεφωνήσει καί μοῦ εἶχε πεῖ «κοίταξε νά βάλουμε τόν Νῖκο σέ καμμιά δουλειά στό δημόσιο γιατί ἔχει πάει νά σπουδάσει τουριστικά στό Παρίσι. Ἀκοῦς ἐκεῖ, τουριστικό ἐπάγγελμα εἶναι αὐτό;». Ἡ δέ μητέρα του, ἡ Εὐδοξία, ἔλεγε στήν μητέρα μου –καί φίλη της– στενοχωρημένη. «Μά, κυρία Σοφία μου, τί νά λέω στόν κόσμο; Ὅτι ὁ γυιός μου σπουδάζει καί μαθαίνει πῶς νά κουβαλάει τίς βαλίτσες τῶν τουριστῶν;»…

Αὐτή ἦταν ἡ εἰκόνα πού εἶχε τότε μιά μέση οἰκογένεια γιά τόν «Τουρισμό». Ἀλλά ὁ Νῖκος συνέχισε ἀπτόητος, σπούδασε καί σήμερα εἶναι «μεγαλοξενοδόχος» στό Ρέθυμνο, ἀλλά καί ὡς ἐνεργός πολίτης, ἔχει δική του ἐκπομπή στό τοπικό ραδιόφωνο (πολιτικός ἀναλυτής) καί ἀρθρογραφεῖ καθημερινά σέ τοπική ἐφημερίδα. Στήν περιφέρεια, οἱ ἐφημερίδες ἔχουν –ἀκόμη– κυκλοφορία καί ἐπιρροή… Τόν ρωτῶ γιά τήν τουριστική σαιζόν καί τά τοιαῦτα. «Δέν βρίσκουμε κόσμο νά ἐργασθεῖ στόν τουρισμό.» Ὁ Γιῶργος, ὁ μεγάλος ἀδελφός, μοῦ ἐξηγεῖ: «Οὔτε καμαριέρες δέν μποροῦμε νά βροῦμε, ὄχι νά ἐπιλέξουμε, ἀλλά νά βροῦμε. Ἐκεῖνες μᾶς ἐπιλέγουν. Εἶναι τόσο δυσεύρετες, ὥστε ἐπιλέγουν τό ξενοδοχεῖο ὅπου θά ἐργασθοῦν καί θέτουν ὅρους. Αὐτή εἶναι σήμερα ἡ εἰκόνα τῆς ἀγορᾶς. Σχεδόν ὀκτώ μῆνες ἡ σαιζόν, ἀλλά οἱ ἐργαζόμενοι λείπουν.» «Ναί, ἀλλά ἀκούγονται πολλά καί λέγεται ὅτι ὁ κλάδος τῶν ἐργαζομένων στόν τουρισμό ἔχει ἀνεργία καί ὅτι οἱ ὅροι ἐργασίας καί διαβιώσεως τῶν ἐργαζομένων δέν εἶναι καί οἱ καλύτεροι.» «Μπορεῖ αὐτά νά γίνονται ἀλλοῦ, ἐμᾶς δέν μᾶς ἀφορᾶ, ἀλλά σοῦ λέω ὅτι ὑπάρχει πρόβλημα, δέν βρίσκουμε κόσμο» ἀπαντᾶ ὁ παλιός φίλος.

Τό ἀπόγευμα, πηγαίνουμε στό γήπεδο, νά δοῦμε τόν ἀγῶνα μεταξύ Δόξας καί Ἄρη Ρεθύμνου. Ὁ γαμπρός τοῦ Νίκου παίζει στήν (σέ ποιά ἄλλη;) Δόξα. Ἕνα γήπεδο πολύ καλό, γιά τήν κατηγορία (Α΄ Τοπικό), κόσμος πολύς, οἰκογένειες, «ντέρμπυ» κανονικό, ὁ Ἄρης κερδίζει 2-1 καί ἀρχίζει ἡ «καζούρα» μεταξύ τῶν ὀπαδῶν.

«Φτηνά τήν γλυτώσατε καί παίζαμε μέ δέκα» λέει ὁ Γιῶργος.» «Ἔλα νά σέ κεράσουμε περγαμόντο» τοῦ ἀπαντᾶ ὁ φίλος του. Ἔξω ἀπό τά ἀποδυτήρια, τά παιδιά περιμένουν τούς πατεράδες τους, πού «παίζουν μπάλλα». Ἤρεμη καί πολιτισμένη ἀτμόσφαιρα, πειράγματα. «Πάμε τώρα καί μιά ρακή» τό ἐπιστέγασμα… Αὔριο, θά μιλήσουμε γιά τό Σπήλι…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.