ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Στό καφενεῖο τοῦ ράφτη, ἡ παράδοση ψιλοβελονιά…

«Θά σᾶς περιμένω στό Σπήλι, στό καφενεῖο τοῦ Ράφτη» μοῦ εἶπε στό τηλέφωνο ὁ Μανώλης Ἀνυφαντάκης, συμμαθητής ἀπό τήν Ἰωνίδειο.

Μέ τόν Μανώλη εἴχαμε νά ἀνταμώσουμε πολλά χρόνια. Ἐκεῖνος σπούδασε Οἰκονομικά καί ἐντάχθηκε στήν Ὑπηρεσία Πολιτικῆς Ἀεροπορίας, ἐγώ σέ θεωρητικούς δρόμους καί στήν δημοσιογραφία, ξαναβρεθήκαμε χάρη στήν μεγάλη μας ἀγάπη, τόν Ἐθνικό Πειραιῶς. Κι ἔτσι, νά ’μαστε καί οἱ δύο στήν Κρήτη, ἀκολουθῶντας τήν ἀγαπημένη μας ὁμάδα.

Αὐτά τά ταξίδια, τά παρεΐστικα, σέ ἀνανεώνουν, σοῦ δημιουργοῦν ἕνα συναίσθημα ἀνακυκλώσεως καταβολῶν καί συναισθημάτων. Ἔτσι, ὁ Μανώλης εἶχε μία ἀκόμη εὐκαιρία νά ἐπισκεφθεῖ τό χωριό τῆς μητέρας του καί ἐγώ νά συναντηθῶ μέ φίλους καλούς καί παλιούς στήν Κρήτη, ἀπό Χανιά, Ρέθυμνο, μέχρι Ἡράκλειο.

Ξεκινήσαμε, λοιπόν, ἀπόγευμα ἀπό τό Ρέθυμνο γιά τό Σπήλι, μιά ὄχι καί τόσο καλή ἡμέρα, μέ κάμποσο κρύο καί μέ ὁμίχλη, ὅσο ἀνέβαινε τό αὐτοκίνητό μας σέ ὑψόμετρο. Δέν εἶναι τόσο εὔκολο νά ὁδηγεῖς βράδυ, μέ ἐλάχιστο φωτισμό, σέ ἕναν ἐπαρχιακό δρόμο τῆς Κρήτης. Ἀλλά ὅταν ὁδηγεῖς ἀργά, γιά νά ἀπολαύσεις καί τήν ὅλη μαγεία τοῦ ταξιδιοῦ, οἱ κίνδυνοι λιγοστεύουν.

Τό Σπήλι εἶναι ἕνα κεφαλοχώρι τῆς περιοχῆς τοῦ Ρεθύμνου. Ἔχει περίπου 400 μονίμους κατοίκους, ἀλλά τό καλοκαίρι …αὐξάνονται καί πληθύνονται.

Στό χωριό αὐτό ὑπάρχει τό Γυμνάσιο καί τό Λύκειο, ἀλλά καί κάποιες ἄλλες ὑπηρεσίες, πού μαζεύουν καθημερινά κόσμο ἀπό τά γύρω χωριά. Γιά νά εἶμαι εἰλικρινής, σέ παλιότερα ταξίδια μου στό Ρέθυμνο, εἶχα ἀκούσει ἀπό τήν ἀξέχαστη φίλη μου, καθηγήτρια Βυζαντινῆς Ἱστορίας στό Πανεπιστήμιο τοῦ Ρεθύμνου Στέλλα Παπαδάκη, γιά «τό καφενεῖο τοῦ Ράφτη» σέ κάποιο χωριό. Καί νά, τώρα, πού μοῦ δινόταν ἡ εὐκαιρία νά τό γνωρίσω…

Ὁ Μανώλης μᾶς περίμενε, μέ ἕναν ἡλικιωμένο φίλο. «Καφενεῖον ὁ Ράφτης» ἔγραφε ἡ ἁπλή πινακίδα. Τέσσερεις τοῖχοι, μιά καλή ξυλόσομπα καταμεσίς, στόν τοῖχο παλιές φωτογραφίες ἀπό διαφημίσεις ποτῶν καί σιγαρέττων ἄλλων ἐποχῶν, καί φωτογραφίες, ἑκατοντάδες φωτογραφίες, ἀπό τήν κατά καιρούς δραστηριότητα καί ζωή τῶν κατοίκων. Καί ἀκόμη, κρεμασμένα τά παλιά όργανα τοῦ ράφτη καί στήν γωνιά ἡ παλιά ραπτομηχανή, μέ τήν ὁποία ὁ ἰδιόκτητης μεγάλωσε τά παιδιά του…

Πέντε-ἕξι τραπέζια, γεμᾶτα ὅλα ἀπό παρέες, μιά ὑποτυπώδης μπάρα μέ τρία σκαμπώ, κι αὐτό εἶναι ὅλο! Γιά ὅποιον περιμένει μεγαλεῖα καί χλιδή, ἡ εἰκόνα εἶναι ἀπογοητευτική. Γιά ὅποιον, ὅμως, ἐπιζητεῖ τήν ἀτμόσφαιρα, τήν μυρωδιά τοῦ καμένου ξύλου, τήν ἀνάσα τοῦ παλιοῦ, ὀρεινοῦ καφενείου, ἡ αἴσθηση εἶναι μοναδική. Μέ τό πού μπῆκα μέσα, ἔφερα στό μυαλό τά καφενεῖα πού συναντούσαμε ὅταν πηγαίναμε τά Σαββατοκύριακα (πολύ νεότεροι) γιά ὀρειβασία καί σταματούσαμε σέ κάποια χωριά τῶν Ἀγράφων, τοῦ Βελουχιοῦ, τοῦ Κισσάβου καί τῆς Γκιώνας. Ἔρχεται ἡ ρακή καί τά σχετικά. Ἀνθόγαλο, γραβιέρες, πατάτες ὀφτές στά κάρβουνα (πλυμμένες καλά, τρώγονται μέ τήν φλύδα) ἐλιές, ἀγγουράκι, τομάτα, ἀρνάκι τσιγαριστό, ψημένο μέ μέλι καί κρασί, ἀπάκι, κάποια ντόπια λουκάνικα. Καί λίγο-λίγο, μέ τήν ρέγουλα, γιά νά ’χει νοστιμάδα ἡ ἱεροτελεστία… Τό μεγαλεῖο τῆς λιτότητας, ἡ ὀμορφιά τοῦ ἁπλοῦ. Κι ἔξω, νά ἀκοῦς νά κελαρίζουν τά τρεχούμενα νερά, ἀπό τίς βρύσες -λεοντοκεφαλές μαρμάρινες- κι ἕνας μικρός καταρράκτης, νά σπάζει τήν ἡσυχία τῆς νύχτας.

Δέν πά’ νά μοῦ φέρεις τό Κολωνάκι, τό Τουρκολίμανο, τά Λαδάδικα, τοῦ Ψυρρῆ καί τό Γκάζι σέ συσκευασία τοῦ ἑνός! Ἡ ἀπόλαυση στό καφενεῖο «Τοῦ Ράφτη» μέ τόν ράφτη ἐκεῖ, παρόντα, στά 93 του, δέν μπορεῖ νά περιγραφεῖ.

Μέ τίς ρακές νά ἔρχονται βροχηδόν καί τά κεράσματα ἀπ’ ἐδῶ κι ἀπ’ ἐκεῖ, πέρασεν ἡ ὥρα. Καί δέν εἶχα κἄν ζαλιστεῖ. «Δέν μεθάει ἡ ρακή ἡ δικιά μας, ὅσους μᾶς ἀγαποῦνε» λέει ὁ ράφτης καί ἀποχαιρετᾶμε, ἐπιστρέφοντας στήν βάση μας. Ἕνα βραδάκι, στά ἑξακόσια μέτρα, μέ καλή παρέα καί καλή ρακή, δέν θέλει καί πολλά γιά νά μείνει ἀξέχαστη…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.