ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

ΣΕΛΗΝΗΣ ΤΥΧΑΙ

Ἀπό τό ἀρχεῖο τῆς «Ἑστίας», 5 Ἰουλίου 1918

Οἱ ποιηταί ἠμποροῦν νά θρηνήσουν. Ἡ Σελήνη ἔφυγε πλέον ἀπό τήν δικαιοδοσίαν των. Εἰσῆλθεν ὁριστικῶς εἰς τήν ὑπηρεσίαν τοῦ Δήμου. Ἔγεινεν ἠλεκτρικός φανός τοῦ δρόμου, λάμπα τοῦ πετρελαίου, κλεφτοφάναρον, σπερματσέτο, ἔγεινεν ὅ,τι θέλετε. Καί μόνον ἡ Σελήνη ποῦ ἐγνωρίζαμεν ἕως τώρα δέν εἶνε πλέον. Αἱ ρωμαντικαί δεσποινίδες καί αἱ περιπαθεῖς χῆραι ἀρχίζουν ἤδη νά τήν κυττάζουν μέ περιφρόνησιν.

Καί ἔχουν δίκαιον. Μήπως ἀνατέλλει πλέον διά νά εἰσακούσῃ τούς ὅρκους τῶν ἐραστῶν καί νά σταλάξῃ τά φίλτρα της εἰς τάς πληγωμένας καρδίας; Ἀνατέλλει πεζότατα, ὅπως ἀνάπτονται οἱ φανοί τῆς πόλεως ἀπό τούς φανοκόρους. […] Ἐν κοντολογίᾳ, ἡ τέως τρίμορφος Ἑκάτη ὑπολογίζεται πλέον ὡς παράγων τῆς πρακτικῆς ζωῆς. Καί ἐπί τῶν φάσεών της καταρτίζεται τό νυκτερινόν πρόγραμμα παντός πεζοῦ, ἀπροσδιονύσου καί ἀμούσου συμπολίτου. Δύο ἐπιχειρηματίαι χθές εἰς τό καφενεῖον, προκειμένου νά συναντηθοῦν διά κάποιαν ἀγοραπωλησίαν, ἔπλεξαν τήν ἑξῆς στιχομυθίαν:

– Πότε θά σέ ἰδῶ λοιπόν νά κανονίσουμε ἐκείνη τήν ὑπόθεσι; Θέλεις τήν Παρασκευή;

– Εὐχαρίστως. Τί ὥρα;…

– Μά, ἀργά πάντοτε, τήν νύκτα. Τήν ἡμέρα δέν μοῦ μένει οὔτε δευτερόλεπτο διαθέσιμο. Ἔλα τό βράδυ στό σπίτι μου, νά τά ποῦμε, μέ τήν ἡσυχία μας.

– Τό βράδυ εἶνε ἕνας λόγος, φίλε μου. Ἀλλά ποῦ νά ξεμυτίσω ἀπ’ τό σπίτι μου μ’ αὐτό τό σκοτάδι. Ἄν δέν τσακίσω τή μύτη μου ἐπάνω σέ κανένα στῦλο τοῦ Ἠλεκτρικοῦ, θά τσακίσω τήν τσέπη μου ἀπάνω σέ κανέναν λωποδύτη.

– Τί θέλεις νά γείνῃ λοιπόν;

Ἐπιτέλους εὑρέθη ἡ λύσις.

– Νά περιμένουμε τήν Πανσέληνο. Πότε ἔχουμε Πανσέληνο; Καί οἱ δύο ἐπιχειρηματίαι συνεβουλεύθησαν ἐπειγόντως ἕνα ἡμερολόγιον τῆς τσέπης διά νά κανονίσουν τήν ἐμπορικήν των συνέντευξιν μέ τήν Πανσέληνον. Καί τήν ἐκανόνισαν. Ἐξ ἄλλου, εἰς τόν γειτονικόν αὐλόγυρον ἡ κυρά Θωμαή, πρό πολλοῦ κάμψασα τό ἀκρωτήριον τοῦ γυναικείου ρωμαντισμοῦ καί ἀπολέσασα πᾶν ἐνδιαφέρον διά τά μετέωρα, ἐσχεδίαζε μετά τῆς ἀνδραδέλφης της Μαριγοῦς, προσχωρησάσης καί ταύτης ἀπό μακροῦ εἰς τά δόγματα τῆς θετικῆς Φιλοσοφίας, μίαν νυκτερινήν ἐκδρομήν εἰς τό ἀρχοντικόν τῆς πρωτεξαδέλφης των πρός διακανονισμόν κάποιας κληρονομικῆς ὑποθέσεως, κοινοῦ συμφέροντος.

– Νά πᾶμε, Μαριγώ μου, νά πᾶμε. Ἡ δουλειά πῆγε σέ μάκρος. Μά πῶς νά πᾶμε, παιδί μου, μέσ’ στά σκοτάδια μοναχές γυναῖκες; Θέλεις νά μᾶς πάρουνε οἱ ἄντροι ἀπό πίσω; Ἄσε νά γεμίσῃ λιγάκι τό φεγγάρι!

Καί κατέληξαν νά ἀναμείνουν καί αὐτές τήν Πανσέληνον, ἀναθέτουσαι πεζότατα εἰς αὐτήν τήν προστασίαν τῆς ἀθωότητός των κατά τοῦ ἀναιδεστάτου γένους τῶν ἀνδρῶν. Ἀλλοίμονον! Ἡ Σελήνη εὑρίσκετο εἰς τό πρῶτόν της τέταρτον καί κανείς δέν ἀνέμενε τήν Πανσέληνον διά μίαν ὡραίαν καί ποιητικήν ὑπόθεσιν, ὅπως ἄλλοτε. Καί κανείς ποιητής δέν κατεδέχετο νά ὑψώσῃ πρός αὐτήν τά ἐκστατικά του βλέμματα ἤ ν’ ἀνοίξῃ τήν παλάμην του διά νά δεχθῇ τά δάκρυά της, ὅπως ὁ ποιητής ἐκεῖνος τοῦ καλοῦ παλαιοῦ καιροῦ. Εἶμαι δέ βέβαιος ὅτι καί αὐτός ὁ Ἐνδυμιών θά ἔπαυσε πλέον νά ἐνδιαφέρεται διά τήν οὐρανίαν φίλην του κατόπιν ἀπό ἕνα τέτοιον ἐξευτελισμόν. Ὁ μόνος, ποῦ θά ἐνδιαφέρεται εἰλικρινῶς δι’ αὐτήν ἐν τῇ μερίμνῃ του ὑπέρ τῶν συμφερόντων τῆς πόλεως, θά εἶνε ὁ κ. Πάτσης. Ἀλλά ὁ κ. Πάτσης εἶνε ἕνας λαμπρός δήμαρχος. Δέν εἶνε ποιητής.

[…] Ὁ ρωμαντισμός εἶνε μία νέα ἐφεύρεσις, τήν ὁποίαν δέν ἐγνώριζαν οἱ ἔνδοξοι πρόγονοί μας. Καί εἶνε βέβαιον ὅτι κ’ ἐκεῖνοι, μέ ὅλον τόν σεβασμόν τους πρός τήν Ἑκάτην, τήν μετεχειρίζοντο περίπου, ὅπως τήν μεταχειριζόμεθα κ’ ἐμεῖς ἐπί τῶν τελευταίων αὐτῶν ἡμερῶν. […]

Τί ἄλλο κάμνομεν κ’ ἐμεῖς παρά νά κανονίζωμεν τήν ζωήν μας «μέ τήν τάξιν τῆς Σελήνης»; Αὐτό, ποῦ κάμνομεν, ἠμπορεῖ νά μήν εἶνε ἀρκετά ρωμαντικόν. Ὁπωσδήποτε ὅμως εἶνε ἀρκετά Ἑλληνοπρεπές. Καί ὁ Ἀριστοφάνης δέν ἔχει καμμίαν ἀντίρρησιν.

ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΡΒΑΝΑΣ

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.