ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Ψάξε νά βρεῖς πόσο πῆγε ὁ καφές

Τό πρωτάκουσα στό σπίτι μας, σέ κάποιο γλέντι.

Ὁ θεῖος Λουκᾶς πῆρε τήν κιθάρα καί ἡ ὁμήγυρις τραγουδοῦσε: «Μοῦ ᾽πες πώς τώρα δέ θέλεις γιά δῶρα
βραχιόλια χρυσά καί μπιζού/ ἄχ καί δέν ξέρω τί νά σοῦ προσφέρω/ γιά νά μ’ ἀγαπήσεις, ναζοῦ./ Κι ὅμως τοῦ κάκου παντοῦ ἔψαξα νά βρῶ/ δέν μπόρεσα χθές νά σοῦ βρῶ κάτι τσαχπίνα,/ πού ὁλόκληρη ἡ Ἀθήνα, τό γύρευε γιά θησαυρό./ Βρές ἄν μπορεῖς, τί σοῦ ἔφερα ἀπόψε,/ τά ναζάκια σου κόψε, νά σοῦ δώσω αὐτό πού κρατῶ. Καφέ!»…

Ἦταν ἕνα ἀπό τά «Τραγούδια τῆς Κατοχῆς», τότε πού ὁ καφές ἦταν εἶδος σπάνιο, τότε πού στά καφενεῖα σερβίριζαν καφέ ἀπό …ρεβύθια καί ἀρακᾶ ἀποξηραμένο καί οἱ «θεριακλῆδες» ρουφοῦσαν μέ …μεράκι, προσποιούμενοι ὅτι ἀπολάμβαναν ἕναν «καϊμακλήδικο γλυκύ βραστό»… Τά σκεπτόμουν αὐτά καθώς ἄκουγα ὅτι ἡ τιμή τοῦ καφέ σχεδόν διπλασιάστηκε, λόγῳ, ὅπως λέγεται, τῆς «κλιματικῆς ἀλλαγῆς», καί τά ρεπορτάζ δίνουν καί παίρνουν!

Φυσικά, οἱ Ἕλληνες, τά τελευταῖα χρόνια, ἔχουμε γίνει καφεϊνομανεῖς, καθώς κάθε δρόμος ἔχει τοὐλάχιστον δέκα καφετέριες, καί πλέον ζητᾶμε νά ἀπολαύσουμε ρομποῦστο, ἀράμπικα, ἄφρικα καί ἄλλες ποικιλίες καφέ, τίς ὁποῖες οὐδέποτε κατόρθωσα νά διακρίνω, παρ’ ὅτι ὁ οὐρανίσκος μου δέν εἶναι καί γιά πέταμα! Ἀλλά, ἐκεῖ πού πίναμε τόν τούρκικο τόν ὁποῖο εὐτυχῶς μετονομάσαμε σέ ἑλληνικό (φυσικά ὁ βρασμένος καφές ἔχει ἀραβική προέλευση), περάσαμε βαθμηδόν στόν ἐσπρέσσο, τόν λοῦνγκο, τόν μακιάτο, τόν στρέτο, τόν ριστρέτο, τόν καπουτσῖνο, τόν φρέντο καπουτσῖνο, φρέντο ἐσπρέσσο, ἐνῷ ἔχουμε σχεδόν λησμονήσει τόν μοναδικό, πραγματικά ἑλληνικό καφέ, τόν φραπέ, ὁ ὁποῖος ἀποτελεῖ ἐπινόηση ἑνός Ἕλληνα μπάρμαν στήν Διεθνῆ Ἔκθεση Θεσσαλονίκης, στήν δεκαετία τοῦ ’60.

Ἀκριβαίνει, λοιπόν καί φθάνει σέ ἐπίπεδα τσουχτερά ὁ καφές καί οἱ ἁπανταχοῦ καφεπότες –δηλαδή ἡ μεγάλη πλειονότης τῶν Ἑλλήνων– τά ἔχει βάψει μαῦρα! Μεταξύ μας, πάντως, τά πράγματα δέν εἶναι καί τόσο δύσκολα, ὑποθέτω, ὅσο τά παρουσιάζουν οἱ ἐπιχειρηματίες, οἱ ὁποῖοι μᾶς μαύρισαν τήν καρδιά ἀπό τά πρωινάδικα. Πόσο στοιχίζει μιά κουταλιά καφέ, τόν ὁποῖο (καπουτσῖνο) πληρώνουμε πέντε σχεδόν εὐρώ; Πόσο κοστίζει ὁ ἑλληνικός στόν καταστηματάρχη; Εἶναι βέβαιο –ἀπολύτως– ὅτι ἡ καφετέρια εἶναι ἐπικερδής ἐπιχείρηση. Ἀλλοιῶς γιατί ἀποτελεῖ σήμερα τήν δημοφιλέστερη ἐπένδυση; Καθημερινῶς ξεφυτρώνουν καφετέριες ἁπανταχοῦ τῆς ἐπικρατείας! Καί τό ντελίβερυ μέ καφέ-τυρόπιτα ἤ καφέ-τόστ ἔχει ἀποδειχθεῖ χρυσοφόρο! Ἀκόμη καί στά σπίτια, τό πρωί, ἀντί νά βάλουν τό μπρικάκι στό καμινέτο, παίρνουν τόν ντελιβερά ἀπό τό κινητό, ἐνῷ βρίσκονται ἀκόμη στό κρεβάτι! Δέν εἶναι, λοιπόν, τραγωδία ἡ αὔξηση τῆς τιμῆς τοῦ καφέ στήν ἀγορά.

Μποροῦν, μιά χαρά, νά τήν ἀπορροφήσουν ἤ νά τήν μειώσουν δραστικά.

Δέν εἴμαστε στήν Κατοχή, γιά νά τραγουδᾶμε «Ψάξε νά βρεῖς», ἀλλά σέ μιά χώρα πού κοντεύει νά γίνει φανατικότερη τοῦ «ἐσπρέσσο» ἀπ’ ὅ,τι ἡ Ἰταλία! Καί, στό κάτω-κάτω, γιατί κάποιος δέν δοκιμάζει νά πουλήσει καφέ ἀπό ρεβύθια καί μπιζέλια; Μέ τήν τρέλλα πού μᾶς ἔχει ἐπιβληθεῖ, ἴσως ὁ «πειραγμένος» καφές νά ἀποδειχθεῖ «σπεσιαλιτέ», ὅπως εἶναι σήμερα «γκουρμέ» τό …λαχανόρυζο, πού τό βλέπαμε παιδιά καί βάζαμε τά κλάματα!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.