ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ πάντα ἐπίκαιρος καί εὔστοχος Σταῦρος Ξαρχάκος

Βρῆκα, πού λέτε, ἕνα παλιό τεῦχος ἀπό τίς «Εἰκόνες»

Τεῦχος τοῦ 1967, πρίν καταλυθεῖ ἡ δημοκρατία καί μέ τήν Ἑλένη Βλάχου «στά πολύ καλά της».

Μέ ἐντυπωσίασε μιά συνέντευξη τοῦ Σταύρου Ξαρχάκου στήν Λένα Δουκίδου. Ἕνας νέος συνθέτης, μόλις 27 ἐτῶν, ἀποκαλεῖται «Ὁ Τρίτος», δηλαδή ἐκεῖνος πού συμπληρώνει τήν τριανδρία «Μίκης-Μᾶνος-Σταῦρος». Καί ξεχώρισα τήν ἄποψη τοῦ συνθέτη γιά μερικούς, πράγματι μεγάλους, καλλιτέχνες καί γιά τήν –τότε– Ἑλλάδα.

Γιά τόν Σταμάτη Κοκότα, πού τραγουδάει στό «Ἕνα μεσημέρι»: «Εἶναι μιά πολύ ἰδιόρρυθμη φωνή, μέ ἐντελῶς δικό της τύπο. Φυσικά, θέλει ἀκόμη πολλή δουλειά, ἀλλά νομίζω ὅτι ὑπόσχεται σπουδαία ἐξέλιξη»… Γιά τήν Βίκυ Μοσχολιοῦ: «Εἶναι λαμπρή στήν ἑρμηνεία τῶν λαϊκῶν τραγουδιῶν καί πιστεύω ὅτι ἔχει δυνατότητες νά ἀνεβεῖ ἀκόμη περισσότερο. Γιά τόν Γρηγόρη Μπιθικώτση: «Ὅποιος μιλήσει γιά λαϊκό τραγούδι, ἀναγκαστικά θά ἀναφερθεῖ καί στόν Μπιθικώτση. Γιατί ἡ φωνή του εἶναι πιά συνυφασμένη μέ τήν ἔννοια “λαϊκό ἑλληνικό τραγούδι”. Κι ὄχι μόνον ἡ φωνή του, ἡ ἴδια ἡ προσωπικότητά του, ἐκεῖνες οἱ λαϊκές σοφίες του, ὁ τρόπος του νά μιλάει μέ παραβολές, ἐξηγώντας στόν ἄλλο μέ τόση ζωντάνια τήν σκέψη του. Ἡ φωνή τοῦ Μπιθικώτση εἶναι ἕνα φαινόμενο. Εἶναι μιά φωνή χωρίς ἡλικία. Ὅσο μεγαλώνει ἡ φωνή του ὡριμάζει περισσότερο, ἀλλά τή νεανικότητά της τήν διατηρεῖ ὅπως ἦταν. Ὅλη αὐτή ἡ δουλειά, πού ἄλλους θά τούς εἶχε σπάσει, δέν τοῦ πῆρε τίποτε ἀπό τήν δροσιά του. Μά, ἐπιπλέον, ἡ γκάμα του ξεπέρασε τά ὅρια τοῦ λαϊκοῦ τραγουδιοῦ ἀπόδειξη οἱ ἑρμηνεῖες του στό “Ἄξιον Ἐστί” καί στήν “Ρωμιοσύνη” τοῦ Θεοδωράκη».

Γιά τήν Νάνα Μούσχουρη: «Εἶναι μιά φωνή μοναδική γιά τό ἑλληνικό ἐλαφρό τραγούδι. Φυσικά, τώρα ἔχει φθάσει σ’ ἕνα ἐπίπεδο πολύ ὑψηλό, ἡ φωνή της ἔχει τεράστια ἐξέλιξη, μπορεῖ νά τραγουδήσει ὁτιδήποτε.»…
«Καί ἐδῶ; Σᾶς ἀρέσει; Ἄν ἦταν στό χέρι σας νά διορθώσετε κάτι, ποιό θά ἦταν αὐτό»;

«Τί νά πρωτοδιορθώσει κανείς; Τά σκεφτόμουν ὅλα αὐτά ξανά, ταξιδεύοντας μέ τό ἀεροπλάνο. Βλέπεις κάτω πεδιάδες, μέ ὄμορφη καταπράσινη γῆ καί, μόλις φθάσεις στήν Ἑλλάδα, ὅλο πέτρες καί χῶμα ξερό. Ὅμως, τί κόσμος ζεῖ ἐδῶ κάτω; Ἀπό τήν μιά οἱ ἄνθρωποι σκάβουν μέ τά νύχια τους, πού λέει ὁ λόγος, νά βγάλουν πατάτες μέσα ἀπό τίς πέτρες καί ἀπό τήν ἄλλη θριαμβεύει ἡ καπατσοσύνη καί ἡ προχειρότης. Κανένας σοβαρός προγραμματισμός, ὀργάνωση ἐργασίας. Ὅ,τι ἔχει γίνει ἐδῶ πέρα, ἔγινε σέ στιγμές ἐνθουσιασμοῦ. Φωνάζαμε, χαλᾶμε τόν κόσμο, καί μετά πάει τελείωσε, ἐπανέρχεται ἡ ἴδια ἀδράνεια. Τώρα, τό ποιός φταίει ἤ τί, εἶναι ἄλλο θέμα μεγάλο. Γεγονός, πάντως εἶναι ὅτι ὅλη αὐτή ἡ ἀτμόσφαιρα ἐπηρεάζει τόν καθένα μας. Κλείνεσαι μέσα στό σπίτι σου νά δουλέψεις, μέ αὐτό τό κλῖμα τῆς ἀποδιοργανώσεως ἔρχεται καί σέ βρίσκει ἀκόμα καί ἐκεῖ μέσα καί σοῦ χαλάει τή σειρά. Κι ὡστόσο οἱ ἄνθρωποι δέν ξέρω ἄν εἶναι πουθενά ἀλλοῦ τόσο ἀξιαγάπητοι. Τελικά, ἡ Ἑλλάδα ἴσως εἶναι πιά καλή μόνο γιά διακοπές…» Αὐτά, τό 1967. Πρίν ἀπό 54 χρόνια! Εὔστοχος ἀπό τότε ὁ Σταῦρος…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.