ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Οἱ τυραννικοί γραφίστες μεγάλων ἐπιφανειῶν

Ἐκεῖνο πού μέ τρελλαίνει περισσότερο ἀπό κάθε ἄλλη ἀσχήμια πού ξεφυτρώνει καθημερινά δίπλα μας, εἶναι ἡ ρύπανση τῶν τοίχων τῶν κτηρίων.

Ἀφίσες, γκράφφιτι, συνθήματα, ὅ,τι βάλει ὁ νοῦς τοῦ ἀνθρώπου, προστίθενται μέ ταχύτητα ἀστραπῆς στό ἐφιαλτικό πάτσγουορκ (γιά νά μιλήσουμε καί λίγο πολιτικά) πού ἁπλώνεται μέσα στήν γενική γλίτσα τῶν πόλεων πού ἔχουν συμπήξει τό συνονθύλευμα, τό ὁποῖο ἀποκαλοῦμε Λεκανοπέδιο…

Δέν προλαβαίνει νά βαφεῖ ὅποιος τοῖχος, καί τό ἄλλο πρωί θά ἔχει σπεύσει ὁ κάθε διαταραγμένος νά γράψει τήν ἐξυπνάδα ἤ τό ντέρτι του στήν καλοκαθαρισμένη ἐπιφάνεια!

Ἐδῶ, στόν Πειραιᾶ, ὅπου ἡ πόλη μέ τό λιγώτερο πράσινο στόν κόσμο ἐξασφάλισε (λόγῳ τῶν ἔργων τοῦ Μετρό) δύο κατ’ εὐφημισμόν πλατεῖες, στήν διασταύρωση τῶν ὁδῶν Τσαμαδοῦ καί Γρηγορίου Λαμπράκη, διαμορφώθηκε ἕνα κολοβό παρκάκι, ἐμπρός ἀπό τό γραφικό κτήριο τοῦ παλαιοῦ Προμηθέως καί νῦν δημοτικοῦ σχολείου. Τό γέννησαν τά ἔργα τοῦ Μετρό καί παραδόθηκε ‒ἀτροφικό καί ἀναιμικό, μέσα στούς ὄγκους τῶν ἀκαλαίσθητων πολυκατοικιῶν καί κομμένο ἀπό τίς γραμμές τοῦ ἄχρηστου γιά τήν πόλη Τράμ-τραίνου.

Πέρασα ἕνα ἀπόγευμα, καί χάρηκε τό ματάκι μου, ἀπό μιά εὐχάριστη νότα, στήν γκρίζα πόλη. Ἔ, τό ἑπόμενο πρωί ὁ τοῖχος εἶχε φιλοτεχνηθεῖ!

Πάει ὁ κακομοίρης ὁ Πατούλης, στήν περιοχή τοῦ ὀχλογηπέδου Καραϊσκάκη, καί βάφει τοῦ κουτιοῦ ὅλους τούς τοίχους τῶν ἀνισοπέδων καί ὑπογείων διαβάσεων. Σέ δύο νύχτες, γέμισαν μέ γκράφφιτι, κυρίως ἔργα τῶν φιλάθλων, οἱ ὁποῖοι, ὡς συνήθως, εὔχονται κάθε καλό στίς …μανάδες καί τούς πατεράδες τῶν ἐχθρῶν τους!

Φυσικά, κάποιες ὀργανώσεις, συνήθως τῆς μαχόμενης ἀριστερᾶς, βρίσκουν μιά χαρά χῶρο γιά νά κολλήσουν ἀφίσες, μέ τίς ὁποῖες μᾶς καλοῦν σέ διάφορες ἀντιστάσεις κατά τῆς «ἄτιμης κενωνίας». Καί ὅλα αὐτά, εἰς βάρος κάθε ἔννοιας αἰσθητικῆς.

«Καί τί θέλεις νά κάνω; Μπορῶ νά ἔχω κάθε μέρα συνεργεῖα νά βάφουν τοίχους καί νά ξηλώνουν ἀφίσες;» μοῦ εἶπε (σχεδόν ἀπελπισμένος) ἕνας ἀπό τούς ἀντιδημάρχους.

Δέν μπορῶ νά πῶ ὅτι ἔχει ἄδικο, ἀλλά ἀπό τήν ἄλλη μεριά, γιατί πληρώνουμε, κάθε τόσο, δημοτικά τέλη ἄν δέν μποροῦμε νά χαροῦμε οὔτε ἕναν φρεσκοβαμμένο τοῖχο καί ἄν μόλις τόν βάψουμε (στό σπίτι μας, ἐννοεῖται) πρέπει τήν ἑπομένη νά τόν βροῦμε στολισμένο μέ ἕνα «κάτω ἡ ἐργασία» ἤ «Λίτσα μοῦ λείπεις»;

Φίλος καλός, πού ἔχει ὑποφέρει τά πάνδεινα ἀπό τούς γραφίστες μεγάλων ἐπιφανειῶν, μοῦ εἶπε ὅτι σκοπεύει νά στήσει καρτέρι στούς ἐπιδρομεῖς μέ τά σπραίυ καί νά τούς καταβρέχει ὅταν ἐπιχειροῦν νά ρυπάνουν τόν τοῖχο του! «Φοβᾶμαι, ὅμως, μήν βρῶ τό αὐτοκίνητό μου ρημαγμένο» μοῦ εἶπε, καί ἔχει δίκιο…

Ὡστόσο, κάτι θά πρέπει νά γίνει μέ τό συγκεκριμένο θέμα. Κάποια ἐποχή κυκλοφόρησαν στήν ἀγορά χρώματα στά ὁποῖα ἐπάνω -ὑποτίθεται- δέν μπορεῖ νά περάσει ἄλλου εἴδους μπογιά. Φαίνεται, ὡς, ὅτι τό κόλπο δέν ἔπιασε, διότι καί ἡ ἄλλη πλευρά ἔφτιαξε μπογιές-ἀντίδοτο!

Προχθές, οἱ διπλανοί μας ἔβαψαν τούς ἐξωτερικούς τοίχους τοῦ σπιτιοῦ τους. Ἔχουν περάσει δύο ἡμέρες καί ἀκόμη εἶναι καθαροί. Καί χθές σβήσαμε τούρτα μέ δύο κεράκια καί φωνάξαμε «πέρασαν δύο μέρες καί εἶμαι καθαρός!».

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.