«Μοντερνιές» καί στήν ἁφή τῆς Ὀλυμπιακῆς Φλόγας…

Στήν ἀρχή τό πέρασα γιά (ἕνα ἀκόμη) κρύο ἀστεῖο. Ὕστερα, εἶδα ὅτι ἐπρόκειτο γιά τίς ἐνδυμασίες τῆς πρωθιέρειας, τῶν ἱερειῶν καί τῶν κούρων, οἱ ὁποῖες θά φορεθοῦν κατά τήν τελετή τῆς ἁφῆς τῆς Ὀλυμπιακῆς Φλόγας!

Κάτι περίεργα μαυρόασπρα ριγέ, πού θυμίζουν μᾶλλον «Ρόμποκοπ» ἤ κάτι τέτοιο, πού θυμίζουν πολλά, ἐκτός ἀπό τήν ἀρχαία λιτότητα καί τό κάλλος τῆς ἁπλότητας.

Καί διερωτᾶται ὁ πολίτης. «Μά, εἶναι δυνατόν νά παίζουμε μέ τά “ἅγια τῶν ἁγίων”; Δέν φτάνει ἡ κακοποίηση τοῦ ἀρχαίου δράματος καί τῆς ἀρχαίας κωμωδίας, τήν ὁποία χρυσοπληρώνουν οἱ φορολογούμενοι Ἕλληνες γιά νά “κάνει τό κομμάτι του” ὁ κάθε σαλταρισμένος νεωτεριστής;

»Πρέπει τώρα νά βάλουμε χέρι στόν χιτῶνα καί τήν χλαμύδα, νά τήν κάνουμε “haute couture” καί νά λανσάρουμε στολές πού προσομοιάζουν μέ φιαλίδια ἀρωμάτων; Γιά ποιό λόγο;»

Μά, δέν εἶναι, δέν πρόκειται γιά στολές κάποιας ἀεροπορικῆς ἑταιρείας, ἀλλά γιά τίς ἐνδυμασίες τῆς πρωθιέρειας, τῶν ἱερειῶν καί τῶν κούρων, πού θά φορεθοῦν στήν Ἀρχαία Ὀλυμπία! Ἀπό τό 1896, πού καθιερώθηκαν οἱ σύγχρονοι Ὀλυμπιακοί ἀγῶνες χάρη στήν ἔμπνευση τοῦ βαρώνου Πιέρ ντέ Κουμπερτέν καί τήν θέληση τοῦ Δημητρίου Βικέλα, ἡ λευκή χλαμύδα καί ὁ λευκός χιτῶνας, εἶναι τό «ἐπίσημον ἔνδυμα» τῶν πρωθιερειῶν καί τῆς ἀκολουθίας τους. Τί μᾶς ἦλθε τώρα καί θά ντύσουμε αὐτή τήν ἐξαιρετική πομπή μέ trendy φορεσιές, πού μοιάζουν περισσότερο μέ κοστούμια ἀπό τόν «πόλεμο τῶν ἄστρων» ἤ ἀπό τό «Mad Max»; Δέν γνωρίζουμε πῶς καί γιατί προέκυψε τό ἀποτέλεσμα πού ὅλοι εἴδαμε, ἐνῷ ἤδη «ἔπεσε γραμμή» νά στηριχθεῖ ἡ ἐπιλογή τῆς συγκεκριμένης σχεδιάστριας καί τῆς ἐμπνεύσεώς της. Ἀλλά γιατί τόση ἐπιμονή στόν παροπλισμό τῶν παραδόσεων;

Ἄχ, καί νά βλέπουν ἀπό κάπου ὅλο αὐτό τό πανηγύρι ἡ Κούλα Πράτσικα, ἡ Μαρία Χόρς καί ἡ Ἀλέκα Κατσέλη! Θά πεῖτε τώρα «μά, γιατί μένουμε στά παλιά;». Μά, τί πιό ὑγιές ἀπό τοῦ νά μένουμε κοντά στήν παράδοση, ἀπό τήν στιγμή πού ἀναβιώνει ἡ ἀρχαία τελετή, τῆς ἁφῆς τῆς Ὀλυμπιακῆς Φλόγας μέ τό κάτοπτρο, στήν Ἱερά Ἅλτη τῆς Ὀλυμπίας; Ἄν εἶναι νά κάνουμε «μοντερνιές», τότε μποροῦμε νά στέλνουμε τήν φλόγα μέ μιά ἀκτῖνα λαίηζερ καί νά τελειώνει τό πανηγύρι. Μποροῦμε ἐπίσης νά τήν στείλουμε μέ ἕνα drone ἤ μέ ὁποιονδήποτε ἄλλο τρόπο, μέσῳ τῆς πληροφορικῆς, ἡ ὁποία κάνει θαύματα.

Ἀφοῦ, ὅμως, ἐπιμένουμε στήν ἀρχαία βερσιόν, καλόν εἶναι νά κρατήσουμε τά κεκτημένα. Μονόχρωμη χλαμύδα ἤ χιτῶνας, λευκή κατά προτίμηση (μιά φορά, νομίζουμε, εἴχαμε γαλάζιες φορεσιές) μέ ὅλη της τήν μεγαλοπρέπεια, ταιριαστή μέ τήν ὑπέροχη δέηση πρός τούς Θεούς, τήν ὁποία ἀναπέμπει ἡ πρωθιέρεια: «Ἱερά σιωπή. Νά ἠχήσει ὅλος ὁ αἰθέρας, ἡ γῆ, οἱ θάλασσες καί οἱ πνοές τῶν ἀνέμων… Ὄρη καί Τέμπη σιγῆστε. Ἦχοι καί φωνές τῶν πουλιῶν παύσατε, γιατί μέλλει νά μᾶς συντροφεύσει ὁ Φοῖβος, ὁ Φωσφόρος Βασιλεύς!». Αὐτή, ἡ πανάρχαια προσευχή, πού ἀνεβαίνει στόν οὐρανό τῆς Ἀρχαίας Ὀλυμπίας, περνᾶ στόν Ὄλυμπο καί εὐλογεῖ τήν ἀθλούμενη νεολαία τῆς ὑδρογείου.

Ἄς τήν σεβαστοῦμε. Προλαβαίνουμε!

Απόψεις

«Χρῖσμα» Κίμπερλυ στόν Νῖκο Δένδια

Εφημερίς Εστία
Ὁ πρῶτος Ἕλλην ὑπουργός πού φωτογραφίζεται μέ τήν Ἀμερικανίδα πρέσβυ – Καί ὁ Β. Κικίλιας στό πλευρό της – Ἀνοίγει θέμα γιά τό λιμάνι τοῦ Πειραιᾶ καί τήν COSCO – «Κεραυνοβόλος» ἐπικοινωνιακή προέλασις τῆς κ. Γκίλφοϋλ

Ἐκρηκτικό κλῖμα

Μανώλης Κοττάκης
Εδῶ καί καιρό εἶναι σαφές, εἰδικῶς μετά τήν ὀπισθοχώρησή της στήν ὑπόθεση τῆς ἐκταφῇς τῶν θυμάτων τῶν Τεμπῶν, ὅτι ἡ Κυβέρνηση ἔχει χάσει τήν πρωτοβουλία τῶν κινήσεων.

Ὄπισθεν ὁλοταχῶς τῆς Κυβερνήσεως λόγῳ τῶν ἐντόνων ἀντιδράσεων γιά τά ΕΛΤΑ

Εφημερίς Εστία
Υπό τό βάρος τῶν σφοδρῶν ἀντιδράσεων ἀπό πολῖτες, τοπικούς φορεῖς, ἀκόμα καί στελέχη τῆς Νέας Δημοκρατίας, τά ΕΛΤΑ ἔκαναν ἕνα βῆμα πίσω, ἀναθεωρῶντας τό σχέδιο μαζικῶν ἀναστολῶν λειτουργίας.

Νά τήν βράσω ἐγώ τέτοια πρόοδο

Δημήτρης Καπράνος
«Βγῆκα λίγο ἔξω νά περπατήσω στό Πασαλιμάνι, ἀκουγόταν ἀπό ἕνα διαμέρισμα στόν πρῶτο ἡ τηλεόραση, ἔπαιζε εἰδήσεις, περνάω ἀπό δίπλα, ἀκούω τή φωνή μιᾶς ἡλικιωμένης γυναίκας νά λέει: “Σᾶς παρακαλῶ πάρα πολύ, μήν κλείνετε τό ταχυδρομεῖο μας, ποῦ θά πηγαίνω ἐγώ τώρα νά πληρώνω τά τηλέφωνά μου, τά ἠλεκτρικά μου, τά νερά μου;”.

Τετάρτη, 3 Νοεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΔΑΙΜΟΝΙΟΝ!