ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

«Μοντερνιές» καί στήν ἁφή τῆς Ὀλυμπιακῆς Φλόγας…

Στήν ἀρχή τό πέρασα γιά (ἕνα ἀκόμη) κρύο ἀστεῖο. Ὕστερα, εἶδα ὅτι ἐπρόκειτο γιά τίς ἐνδυμασίες τῆς πρωθιέρειας, τῶν ἱερειῶν καί τῶν κούρων, οἱ ὁποῖες θά φορεθοῦν κατά τήν τελετή τῆς ἁφῆς τῆς Ὀλυμπιακῆς Φλόγας!

Κάτι περίεργα μαυρόασπρα ριγέ, πού θυμίζουν μᾶλλον «Ρόμποκοπ» ἤ κάτι τέτοιο, πού θυμίζουν πολλά, ἐκτός ἀπό τήν ἀρχαία λιτότητα καί τό κάλλος τῆς ἁπλότητας.

Καί διερωτᾶται ὁ πολίτης. «Μά, εἶναι δυνατόν νά παίζουμε μέ τά “ἅγια τῶν ἁγίων”; Δέν φτάνει ἡ κακοποίηση τοῦ ἀρχαίου δράματος καί τῆς ἀρχαίας κωμωδίας, τήν ὁποία χρυσοπληρώνουν οἱ φορολογούμενοι Ἕλληνες γιά νά “κάνει τό κομμάτι του” ὁ κάθε σαλταρισμένος νεωτεριστής;

»Πρέπει τώρα νά βάλουμε χέρι στόν χιτῶνα καί τήν χλαμύδα, νά τήν κάνουμε “haute couture” καί νά λανσάρουμε στολές πού προσομοιάζουν μέ φιαλίδια ἀρωμάτων; Γιά ποιό λόγο;»

Μά, δέν εἶναι, δέν πρόκειται γιά στολές κάποιας ἀεροπορικῆς ἑταιρείας, ἀλλά γιά τίς ἐνδυμασίες τῆς πρωθιέρειας, τῶν ἱερειῶν καί τῶν κούρων, πού θά φορεθοῦν στήν Ἀρχαία Ὀλυμπία! Ἀπό τό 1896, πού καθιερώθηκαν οἱ σύγχρονοι Ὀλυμπιακοί ἀγῶνες χάρη στήν ἔμπνευση τοῦ βαρώνου Πιέρ ντέ Κουμπερτέν καί τήν θέληση τοῦ Δημητρίου Βικέλα, ἡ λευκή χλαμύδα καί ὁ λευκός χιτῶνας, εἶναι τό «ἐπίσημον ἔνδυμα» τῶν πρωθιερειῶν καί τῆς ἀκολουθίας τους. Τί μᾶς ἦλθε τώρα καί θά ντύσουμε αὐτή τήν ἐξαιρετική πομπή μέ trendy φορεσιές, πού μοιάζουν περισσότερο μέ κοστούμια ἀπό τόν «πόλεμο τῶν ἄστρων» ἤ ἀπό τό «Mad Max»; Δέν γνωρίζουμε πῶς καί γιατί προέκυψε τό ἀποτέλεσμα πού ὅλοι εἴδαμε, ἐνῷ ἤδη «ἔπεσε γραμμή» νά στηριχθεῖ ἡ ἐπιλογή τῆς συγκεκριμένης σχεδιάστριας καί τῆς ἐμπνεύσεώς της. Ἀλλά γιατί τόση ἐπιμονή στόν παροπλισμό τῶν παραδόσεων;

Ἄχ, καί νά βλέπουν ἀπό κάπου ὅλο αὐτό τό πανηγύρι ἡ Κούλα Πράτσικα, ἡ Μαρία Χόρς καί ἡ Ἀλέκα Κατσέλη! Θά πεῖτε τώρα «μά, γιατί μένουμε στά παλιά;». Μά, τί πιό ὑγιές ἀπό τοῦ νά μένουμε κοντά στήν παράδοση, ἀπό τήν στιγμή πού ἀναβιώνει ἡ ἀρχαία τελετή, τῆς ἁφῆς τῆς Ὀλυμπιακῆς Φλόγας μέ τό κάτοπτρο, στήν Ἱερά Ἅλτη τῆς Ὀλυμπίας; Ἄν εἶναι νά κάνουμε «μοντερνιές», τότε μποροῦμε νά στέλνουμε τήν φλόγα μέ μιά ἀκτῖνα λαίηζερ καί νά τελειώνει τό πανηγύρι. Μποροῦμε ἐπίσης νά τήν στείλουμε μέ ἕνα drone ἤ μέ ὁποιονδήποτε ἄλλο τρόπο, μέσῳ τῆς πληροφορικῆς, ἡ ὁποία κάνει θαύματα.

Ἀφοῦ, ὅμως, ἐπιμένουμε στήν ἀρχαία βερσιόν, καλόν εἶναι νά κρατήσουμε τά κεκτημένα. Μονόχρωμη χλαμύδα ἤ χιτῶνας, λευκή κατά προτίμηση (μιά φορά, νομίζουμε, εἴχαμε γαλάζιες φορεσιές) μέ ὅλη της τήν μεγαλοπρέπεια, ταιριαστή μέ τήν ὑπέροχη δέηση πρός τούς Θεούς, τήν ὁποία ἀναπέμπει ἡ πρωθιέρεια: «Ἱερά σιωπή. Νά ἠχήσει ὅλος ὁ αἰθέρας, ἡ γῆ, οἱ θάλασσες καί οἱ πνοές τῶν ἀνέμων… Ὄρη καί Τέμπη σιγῆστε. Ἦχοι καί φωνές τῶν πουλιῶν παύσατε, γιατί μέλλει νά μᾶς συντροφεύσει ὁ Φοῖβος, ὁ Φωσφόρος Βασιλεύς!». Αὐτή, ἡ πανάρχαια προσευχή, πού ἀνεβαίνει στόν οὐρανό τῆς Ἀρχαίας Ὀλυμπίας, περνᾶ στόν Ὄλυμπο καί εὐλογεῖ τήν ἀθλούμενη νεολαία τῆς ὑδρογείου.

Ἄς τήν σεβαστοῦμε. Προλαβαίνουμε!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.