ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Λουκᾶ, μωρό μου, ἀνεβαίνει ἐπάνω ὁ Σόλων

Δέν ἀγαπῶ τίς «σειρές» στήν τηλεόραση. Δέν ἔχω παρακολουθήσει καμμία ἀπό αὐτές τίς καινούργιες.

Εἶμαι ἀπό τούς ἐλάχιστους τῆς γενιᾶς μου, πού δέν παρακολούθησε Ἄγνωστο Πόλεμο, Λούνα Πάρκ, Ἡ γειτονιά μας, τό Πέιτον Πλέις καί ὅλες τίς (καλές, μέτριες ἤ κακές) σειρές πού ἔχει προβάλει ἡ ἑλληνική τηλεόραση. Δέν ἔχασα, ὅμως, οὔτε ἕνα ἐπεισόδιο ἀπό τήν σειρά Ἐκεῖνος κι Ἐκεῖνος, μέ τούς καταιγιστικούς καί χειμαρρώδεις ἐκείνους, ἀργούς ἀλλά τόσο γεμάτους νοήματα, τοῦ Λουκᾶ καί τοῦ Σόλωνος, τήν σειρά Ἐκεῖνος κι Ἐκεῖνος, σέ κείμενα τοῦ Κώστα Μουρσελᾶ. Ἐκεῖ, στήν μαυρόσαπρη ὀθόνη, στήν διετία 1972-74, ὁ Βασίλης Διαμαντόπουλος καί ὁ μόλις προχθές ἐκδημήσας Γιῶργος Μιχαλακόπουλος, ἐνσάρκωναν τούς δύο «ἀπροσάρμοστους» καί «περιθωριακούς» τύπους, τόν Λουκᾶ (Διαμαντόπουλος) καί τόν Σόλωνα (Μιχαλακόπουλος), δύο θυμόσοφους, οἱ ὁποῖοι διέσχιζαν τήν πόλη καί συνομιλοῦσαν, ἐκπέμποντας ριπές μηνυμάτων, τά ὁποῖα ἡ αὐταρχική καί δυσλεκτική ἐξουσία ἐκείνης τῆς ἐποχῆς ἀδυνατοῦσε νά συλλάβει!

Καί γιά τόν λόγο αὐτό, ἐπειδή τά κοφτερά σάν λαιμητόμος λόγια πού σκαρφιζόταν ὁ Μουρσελᾶς παινίσσονταν τά πάντα ἀλλά «στά φανερά», δέν ἔλεγαν τίποτε πού νά «πρέπει νά κοπεῖ», ὅπως συνήθιζαν ,τότε, οἱ ἐπιτροπές λογοκρισίας τῆς σκληρῆς ἐξουσίας.

Θαύμαζα τούς διαλόγους, ζήλευα τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο ὁ συγγραφέας φτερούγιζε μεταξύ ἀλληγορίας καί πραγματικότητας, ἀλλά ἐκεῖνο πού μέ συνήρπαζε, ἦταν ἡ ἑρμηνεία τῶν δύο ἐξαίρετων ἠθοποιῶν.

Τύποι σχεδόν «κλοσάρ», μέ μακριά, ἀπεριποίητα μαλλιά, ρακένδυτοι, ἀλλά μέ γλῶσσα ξυράφι καί μέ κουβέντες «σφαῖρες» κατά τοῦ τότε κρατοῦντος καθεστῶτος.

Κι ἐμεῖς, νέα παιδιά τότε, μέ τό αἷμα νά βράζει, ἐρχόμενοι ἀπό τό «καμίνι» τῶν πανεπιστημιακῶν σχολῶν, διψούσαμε γιά μηνύματα!

«Λουκᾶ, μωρό μου, δέν θά μπεῖς στό αὐγό;» ρωτοῦσε ὁ Σόλων. Κι ὕστερα ἐξηγοῦσε ὅτι τό «αὐγό» εἶναι τό «κατεστημένο».

Κι ὁ Σόλων ἤθελε νά βλέπει λουλούδια καί θά μποροῦσε νά τά βλέπει καί μέσα στό αὐγό, «ἀληθινά ἤ ψεύτικα, δέν ἔχει σημασία», κατά τόν Σόλωνα.

Τέτοια κείμενα. Κοφτά καί γεμᾶτα δύναμη. «Σφηνάκια ἀμφισβητήσεως» θά τά λέγαμε σήμερα. Καί περιμέναμε νά τελειώσει ἡ –σύντομη– ἐκπομπή, γιά νά πᾶμε ἀργότερα στήν «Φοντάνα» καί νά σχολιάσουμε τά λεχθέντα ὑπό Σόλωνος καί Λουκᾶ, νά τά ἀναλύσουμε καί νά συμπεράνουμε «τί ἀκριβῶς ἤθελαν νά ποῦν.»

Ἔφυγε, λοιπόν καί ὁ Γιῶργος Μιχαλακόπουλος, ὁ «Σόλων» τοῦ διδύμου. Ἀνέβηκε στό Φῶς, γιά νά συναντήσει τόν Βασίλη Διαμαντόπουλο (Λουκᾶς) ἀλλά καί τόν συγγραφέα, τόν Κώστα Μουρσελᾶ, πού μᾶς ἔφυγε τό 2017.

Πειραιῶτες ὁ «Λουκᾶς» καί ὁ συγγραφέας, ὁ ὁποῖος ἀργότερα γνώρισε μία ἀκόμη τηλεοπτική ἐπιτυχία, μέ τήν μεταφορά τοῦ ἔργου του «Βαμμένα κόκκινα μαλλιά».

Ἔφυγε καί ὁ Μιχαλακόπουλος, πού ἐνσάρκωσε στό σανίδι ρόλους μοναδικούς. Ἀλήθεια, ἔχουμε σήμερα ἠθοποιούς καί συγγραφεῖς αὐτοῦ τοῦ διαμετρήματος; Διαμαντόπουλο, Μιχαλακόπουλο, Μουρσελᾶ;

Ποιά νοήματα ἐκπέμπει ὁ «Σασμός», ἡ «Γῆ τῆς ἐλιᾶς», ἡ «Μάγισσα» καί τά ἄλλα «σήριαλ» πού προβάλλονται σήμερα; Ἐρωτῶ, διότι δέν ἔχω δεῖ κανένα!

Τί νά δεῖς ὅταν ἔχεις ἀπολαύσει τόν Λουκᾶ καί τόν Σόλωνα; Ὅπως δέν πῆγα νά δῶ τούς Ρόλλινγκ Στόουνς ὅταν ἔπαιξαν στό Ὀλυμπιακό Στάδιο.

Τί νά δεῖς ὅταν ἔχεις ζήσει, τό 1967, τήν ἡμιτελῆ συναυλία –διά ροπάλου– τῆς λεωφόρου Ἀλεξάνδρας; Στό καλό, Σόλων, μωρό μου…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.