ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Καραμανλῆς, Χατζιδάκις, Γκάτσος, χρυσῆ ἐποχή…

Συζητούσαμε χθές στό τραπέζι γιά τόν Μάνο Χατζιδάκι…

… καθώς ἀκούγαμε τόν δίσκο ἀπό τήν παράσταση «Ἀπόψε αὐτοσχεδιάζουμε», τοῦ Πιραντέλο. Τότε, ξέρετε, τά τραγούδια καθιερώνονταν μέσα ἀπό ταινίες ἤ θεατρικά ἔργα. Τά τραγούδια τῆς συγκεκριμένης παραστάσεως πρωτοακούστηκαν στήν ἐκπομπή «Τό θέατρο στό μικρόφωνο», τήν ὁποία παρουσίαζε στό κρατικό ραδιόφωνο κάθε μεσημέρι Κυριακῆς ὁ Ἀχιλλέας Μαμάκης.
Θυμᾶμαι ὅτι ὅλη ἡ οἰκογένεια, καθισμένοι στό κυριακάτικο τραπέζι, περιμέναμε, ἀπολαμβάνοντας τό φαγητό μας, νά ἀκούσουμε τήν ἐκπομπή, ἡ ὁποία ἀποτελοῦσε τόν καλύτερο τρόπο προβολῆς τῶν θεατρικῶν δρωμένων, πού δέν ἦταν –καί τότε– λίγα…

Ἐκεῖ πρωτοακούσαμε τό «Φέρτε μου ἕνα μαντολῖνο» καί «Ὁ ταχυδρόμος πέθανε», μέ τήν ἐξαιρετική ἠθοποιό καί τραγουδίστρια Ζωή Φυτούση. Τραγούδια σέ στίχους τοῦ Μάνου Χατζιδάκι καί ὄχι τοῦ Νίκου Γκάτσου, ὅπως διάβασα κάπου…

Καί ἀνέτρεξα στό βιβλίο τῆς Ἀγαθῆς Δημητρούκα, τῆς συντρόφου τοῦ ἀξεπέραστου δημιουργοῦ τῆς «Ἀμοργοῦ», μέ τίτλο «Πουλᾶμε τήν ζωή, χρεώνουμε στόν θάνατο» (ἐκδόσεις Πατάκη), πού ἀναφέρεται στή σχέση Χατζιδάκι – Γκάτσου.

«Ὁ Μάνος Χατζιδάκις –ἕνας ἀπό τούς τρεῖς τοῦ καλλιτεχνικοῦ χώρου, μαζί μέ τόν Ἀλέξη Μινωτῆ καί τόν Τάκη Χόρν– ἦταν τακτικός συνδαιτυμόνας στά κυριακάτικα γεύματα πού συνήθιζε νά ὀργανώνει ὁ Κωνσταντῖνος Καραμανλῆς μέ φίλους του, πολιτικούς καί δημοσιογράφους.

«Κι ἐσύ ποῦ ἤσουνα; Γιατί ἄργησες;» ρωτοῦσε ὁ Γκάτσος τόν Χατζιδάκι.

«Μέ εἶχε καλέσει ὁ πρόεδρος» ἀπαντοῦσε ὁ Χατζιδάκις, προφέροντας τήν τελευταία λέξη χαμηλόφωνα, σάν μυστικό. Κι ὁ Γκάτσος ἄρχιζε τό πείραγμα.

«Ποιός σέ εἶχε καλέσει;» ρωτοῦσε. «Ὁ πρόεδρος!» ἀπαντοῦσε ὁ Χατζιδάκις, ἐλάχιστα πιό δυνατά.

Κι ὁ Γκάτσος πάλι: «Δέν ἄκουσα. Ποιός εἶπες;». «Ὁ πρόεδρος!» ἐπαναλάμβανε ὁ Χατζιδάκις, ἐλαφρῶς πιό δυνατά καί κοιτάζοντας μήν τυχόν τόν ἄκουσε κανείς ἄλλος.

«Ἄ, ὁ πρόεδρος!» ἔλεγε ὁ Γκάτσος τότε, δυνατά σάν τόν κουφό πού ἐπιτέλους ἄκουσε.

«Σιγά! Μή φωνάζεις ἔτσι» τοῦ ζητοῦσε ὁ Χατζιδάκις. Κι ὁ Γκάτσος, πού δέν εἶχε τόν Θεό του, συνέχιζε: «Ποιός πρόεδρος;».

«Ὁ Καραμανλῆς» ἀπαντοῦσε ὁ Χατζιδάκις πάλι χαμηλόφωνα καί ἐμπιστευτικά. Κι ὁ Γκάτσος: «Ποιός εἶπες;». «Ὁ Καραμανλῆς!» ἀπαντοῦσε ὁ Χατζιδάκις, ἐλάχιστα πιό δυνατά. «Μίλα, παιδί μου, νά σ’ ἀκούσουμε: ποιός πρόεδρος;»…

«Ὁ Καραμανλῆς!» ἐπαναλάμβανε ὁ Χατζιδάκις, ἐλαφρῶς πιό δυνατά καί κοιτάζοντας πάλι μήν τυχόν τόν ἄκουσε καί κάποιος ἄλλος, ἀλλά ποιός νά τόν ἀκούσει; Τίς Κυριακές, τέτοια ὥρα, οἱ θαμῶνες ἦταν ἐλάχιστοι κι ἔπιαναν τήν ἄλλη ἄκρη τοῦ ἑστιατορίου.

Κι ὁ Γκάτσος, δῆθεν μέ ἀγανάκτηση: «πές το, βρέ παιδί μου, τόση ὥρα: Ὁ Καραμανλῆς! Τί φοβᾶσαι νά τό πεῖς; πές το δυνατά νά σ’ ἀκούσουμε: Μέ εἶχε καλέσει ὁ Καραμανλῆς! Κακό εἶναι;».

Ὁ Χατζιδάκις ἔφριττε, ἐγώ σπαρταροῦσα ἀπό τά γέλια, κι ὅταν ἐρχόταν ὁ σερβιτόρος γιά τήν καινούρια παραγγελία, ὁ Χατζιδάκις ἔλεγε ὅτι εἶχε φάει κι ὅτι ἤθελε μόνο ἕναν καφέ, ἐνῶ ὁ Γκάτσος ἔβρισκε τήν εὐκαιρία νά τό τραβήξει κι ἄλλο: «Τί καφέ θέλεις, Μάνο;».

«Ἕναν ἐσπρέσσο!» Κι ὁ Γκάτσος πρός τόν σερβιτόρο: «Θά θελήσει κι ἄλλον ἀργότερα: σήμερα ἔφαγε μέ τόν πρόεδρο!». Ἡ στιχομυθία ἔκλεινε μέ τόν Χατζιδάκι νά λέει στόν Γκάτσο μόλις ὁ σερβιτόρος ἔφευγε: «Μά, δέν ὑποφέρεσαι πιά!».

Ὑπέροχοι ἄνθρωποι, ὑπέροχες ἐποχές, ὑπέροχα τά ἔργα τους…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.