ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ ματαίωση τῆς ΔΕΘ ὡς καλό πρῶτο βῆμα

Ἄς μᾶς ἐπιτραπεῖ σήμερα νά ἐπανέλθουμε σέ μιά παλαιότερη πρόταση-θέση μας, σχετικῶς μέ τήν Διεθνῆ Ἔκθεση τῆς Θεσσαλονίκης, ἡ ὁποία ὅπως ἐπισήμως ἀνακοινώθηκε, δέν πρόκειται ἐφέτος νά πραγματοποιηθεῖ.

Ἄποψή μας εἶναι ὅτι ἡ ΔΕΘ πρέπει νά πάψει νά ὑφίσταται ὡς θεσμός, γιά πολύ ἁπλούς λόγους. Κατ’ ἀρχάς, δέν εἶναι «Διεθνής». Ἡ ἐποχή κατά τήν ὁποία στήν ΔΕΘ μετεῖχαν πολλά κράτη, προκειμένου νά ἐπιδείξουν τά προϊόντα τους, ἔχει παρέλθει ἀνεπιστρεπτί. Δέν ἔρχονται πλέον οἱ πρώην ἀνατολικές χῶρες, γιά νά ἐκθέσουν τά προϊόντα τους, ὅπως συνέβαινε μέχρι τήν δεκαετία τοῦ ’90. Ὁ «Διεθνής» χαρακτήρας τῆς ΔΕΘ ἀπαντᾶται πλέον μόνο στίς παλιές ἑλληνικές ταινίες, μέ τόν Ντῖνο Ἠλιόπουλο, τόν Κώστα Βουτσᾶ, τήν Μάρθα Καραγιάννη καί τόν Γιάννη Βογιατζῆ. Τότε, πού βλέπαμε στά περίπτερα τά ἀνατολικογερμανικά αὐτοκινητάκια Τράμαντ, τά Γιουγκοσλαβικά «Ζαστάβα» καί «Γιοῦγκο», κάποια ἰταλικά, τά βουλγαρικά τρακτέρ καί τά ρουμανικά σχεδόν τζίπ «Aro», ἀργότερα τά πρῶτα «Ντάτσια», πού κατασκεύαζε στήν Ρουμανία τοῦ Τσαουσέσκου ἡ «Ρενώ».

Σήμερα, τό μόνο «διεθνές προϊόν» πού παρήγαγε καί ἐπέβαλε ἡ ΔΕΘ εἶναι ὁ καφές «φραπέ», ἐφεύρημα ἑνός Θεσσαλονικέως μπάρμαν, ὁ ὁποῖος σκέφτηκε ὅτι ἕνας «χτυπητός» νεσκαφέ μέ παγάκια θά μποροῦσε νά ἐκληφθεῖ ὡς ἕνα δροσιστικό καί συνάμα ἀναζωογονητικό ρόφημα. Καί τό πέτυχε!

Κατά τά λοιπά, τά τελευταῖα χρόνια ἡ «Διεθνής Ἔκθεση» ἀναλώνεται σέ κάποια περίπτερα ἑνός «τιμωμένου κράτους», συνήθως ἐκείνου τό ὁποῖο κάνει ἤ προτίθεται, ἐμφανῶς, νά προχωρήσει σέ συνεργασίες μέ τό ἑλληνικό δημόσιο. Ἀπό ἐκεῖ καί πέρα, ἔχουμε περίπτερα ἑλληνικῶν κρατικῶν ὀργανισμῶν, περίπτερα τῶν… ὑπουργείων, τῶν Περιφερειῶν, τῶν Δήμων, τῶν Προσκόπων, τοῦ Ἐρυθροῦ Σταυροῦ καί τοῦ Σώματος Ἑλληνίδων Ὁδηγῶν!

Ἐπιτρέψτε μας νά γνωρίζουμε ὅτι καί οἱ Θεσσαλονικεῖς, οἱ κάτοικοι αὐτῆς τῆς ὡραιότατης καί ἱστορικῆς πόλεως, ἔχουν πάψει νά ἐνδιαφέρονται γιά τήν ΔΕΘ. Πολλοί μάλιστα –καί μᾶς τό ἔχουν πεῖ εὐθέως– τίς ἡμέρες τῆς Ἐκθέσεως φροντίζουν νά λείπουν ἀπό τήν πόλη, ἡ ὁποία «καταλαμβάνεται» ἀπό στίφη παρατρεχάμενων καί κολαούζων, ἀπό καραβάνια καναλιῶν καί ρεπόρτερ, οἱ ὁποῖοι ἀκολουθοῦν τούς πολιτικούς, πού καί ἐκεῖνοι, μέ βαρειά καρδιά ἐπιτελοῦν ἕνα βαρύ «καθῆκον»…

Καθ’ ὅτι, ἀγαπητοί, παλαιότερα, μέχρι καί τό 1990, εἶχε κάποιο νόημα νά πηγαίνει ὁ πρωθυπουργός στήν ΔΘ καί νά ἐξαγγέλλει τό Οἰκονομικό του πρόγραμμα! Δηλαδή καί τότε ἦταν λάθος νά ἐξαγγέλλεται πρόγραμμα γιά τό ἐρχόμενο ἔτος ἀπό τόν Σεπτέμβριο (!), ἀλλά ἦταν τό «ἔθιμο».

Τώρα τί νά ἐξαγγείλει ἕνας πρωθυπουργός ὅταν τά πράγματα ἀλλάζουν ἀπό ἡμέρα σέ ἡμέρα; Τί νά πεῖς ὅταν οἱ διεθνεῖς συνθῆκες ἔχουν ἀλλάξει, ὅταν ἀνήκεις στήν ΕΕ, ὅταν τελεῖς ὑπό κηδεμονία; Τό λιγώτερο πού μπορεῖς νά πάθεις εἶναι νά ἐκτεθεῖς! Θυμηθεῖτε ἁπλῶς τό «Πρόγραμμα τῆς Θεσσαλονίκης» τοῦ τέως πρωθυπουργοῦ. Βατερλώ!

Ἄς πάει ὁ πρωθυπουργός γιά μία σύντομη –ἐθιμοτυπική– ὁμιλία καί ἄς ἀναγγείλει ὅτι ἡ ΔΕΘ «κόβεται»! Κι ἄν πρέπει (καί μᾶλλον πρέπει) νά ἔχει ἡ Θεσσαλονίκη κάποιους διεθνεῖς θεσμούς, ἄς ἀναβαθμισθεῖ τό Φεστιβάλ Κινηματογράφου (ὑπάρχει πάντα ἡ Δέσποινα Μουζάκη) καί ἄς ἐπανέλθει –ὡς διεθνές– τό Φεστιβάλ Τραγουδιοῦ. Θά εἶναι, χωρίς ἀμφιβολία, καλύτερο ἀπό τήν «Γιουροβίζιον»!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.