ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ Κυριακή πρίν ἀπό τά Χριστούγεννα…

Οὔτε πού τό κατάλαβα ὅτι χθές ἦταν ἡ τελευταία Κυριακή πρίν ἀπό τά Χριστούγεννα!

Τέτοιες μέρες ἤμασταν ὅλοι «σέ ἀναμμένα κάρβουνα». Νά τρέξουμε ἀπό ’δῶ κι ἀπό ’κεῖ, νά κανονίσουμε τίς δουλειές μας ὥστε νά ἔχουμε καιρό νά βγοῦμε «στά μαγαζιά». Ὄχι τόσο γιά τά ψώνια, ἀλλά γιά τήν ἱεροτελεστία.

Νά πάρουμε τήν κυρά καί τόν μικρό καί νά ἀνέβουμε στήν Ἀθήνα, νά δοῦμε τίς βιτρίνες, νά βροῦμε κανά σωστό Ἅγιο-Βασίλη καί νά φωτογραφηθεῖ τό παιδί, νά πᾶμε στόν «Δραγώνα» καί στό «Μινιόν», νά ψωνίσει κάτι ἡ κυρία καί ὁ μικρός, νά πάω κι ἐγώ (νέος πατέρας καί μοδέρνος) στοῦ «Ναούμ» νά πάρω κανένα ἀμερικάνικο πανταλόνι καί «κανά πουκάμισο χαβανέζικο!».

Ἦταν ἕνα πανηγύρι τά ψώνια. Χωρίς «φίρμες» καθώς εἴχαμε τά δικά μας, καλά προϊόντα. Τά πλεκτά ἦταν ἑλληνικά, τά παπούτσια ἑλληνικότατα, τά κασμήρια «Τρία Ἄλφα» καί «Τρία Δέλτα», ὑπῆρχε καί ὁ «Κάπα Μαρούσης» πού εἶχε τό «μισοέτοιμο» κοστούμι. Καί γιά παιγνίδια, ἑλληνικά, ἑλληνικότατα. Ἡ «Ἐλ Γκρέκο» ἀλλά καί ἄλλα, μικρά ἀλλά καλά στεκούμενα ἐργοστάσια κατασκευῆς παιγνιδιῶν. Καί χωρίς «κάρτες». Σέ ἐλάχιστα μαγαζιά ὑπῆρχε τό σῆμα τῆς «Ντάινερς», κι ἐγώ, ὅταν ἤμουν παιδί καί μάθαινα ἐγγλέζικα, νόμιζα ὅτι ἦταν κανένα κλειστό κλάμπ γιά γεύματα (ἐκ τοῦ dinner). Καί στόν Πειραιᾶ εἴχαμε καλά μαγαζιά καί γέμιζαν οἱ δρόμοι κόσμο. Πιένες ἔκανε ἕνα κατάστημα ἐνδυμάτων, ὁ «Σάκης», ὁ ὁποῖος εἶχε βρεῖ ἕνα σπουδαῖο κόλπο. Πλήρωνε ἕναν πλανόδιο λαχειοπώλη, ὁ ὁποῖος μποροῦσε νά κάνει τόν «ζωντανό κοῦκλο» στήν βιτρίνα. Ἔτσι, ὁ κόσμος χάζευε στήν βιτρίνα τοῦ «Σάκη» κι ἔβλεπε ἕναν ἄνδρα, ντυμένο μέ μαῦρο κοστούμι καί παπιγιόν, νά κουνάει τά χέρια καί τά πόδια του ἔτσι πού νά μοιάζει μέ κουρδισμένη κούκλα, Δέν ξέρω τί τοῦ ἔδινε ὁ «Σάκης», ἀλλά ὁ λαχειοπώλης εἶχε ἀποδειχθεῖ «λαχεῖο» γιά τόν καταστηματάρχη… Λίγο πιό παλιά, ὁ Πειραιᾶς ἦταν ἐκεῖνος πού συγκέντρωνε τό ἐνδιαφέρον τῶν Ἀθηναίων. Ὁ δήμαρχος Ἀριστείδης Σκυλίτσης στόλιζε τήν πόλη φαντασμαγορικά, τήν διατηροῦσε πεντακάθαρη καί μάλιστα ἔστηνε στό Πασαλιμάνι μία ἐξαιρετικά ὄμορφη «Φάτνη», ἡ ὁποία εἶχε πάντα κρατημένη τήν πρώτη σελίδα τῶν ἐφημερίδων, ἀλλά καί τά ρεπορτάζ τῆς ἀσπρόμαυρης τηλοψίας, τά ὁποῖα κρατοῦσαν πάντα χρόνο γιά νά ἐπαινέσουν τήν εὑρηματικότητα καί τό γοῦστο τοῦ διαφημιστῆ δημάρχου (δική του ἦταν ἡ μεγάλη διαφημιστική ἑταιρεία [«Γκρέκα»]. Ἀργότερα, ὅταν «ἄλλαξαν τά πράγματα», οἱ ἴδιες φωνές, τά ἴδια πρόσωπα, στήν ἴδια τηλοψία, ἦταν ἐκεῖνα πού ἀποδομοῦσαν «τόν χουντικό δήμαρχο μέ τίς “κίτς” ἰδέες!»…

Χθές, λοιπόν, εἴχαμε κλείσει ραντεβού μέ τόν υἱό, νά πᾶμε γιά κούρεμα! Ὁ κουρέας εἶχε «πελάτη» καί περιμέναμε ἀπ’ ἔξω, στόν δρόμο, ἀφοῦ δέν ἐπιτρέπεται στό κουρεῖο νά ὑπάρχει ἄλλος πλήν τοῦ κουρέα καί τοῦ πελάτη! «Τό φανταζόσουν ὅτι θά περιμέναμε στόν δρόμο γιά νά κόψουμε τά μαλλιά μας;» τόν ρώτησα. Ἡ ἀπάντηση ἦταν ὅτι «καλό εἶναι. Ἀφοῦ κάνουμε τόν προαυλισμό μας νά διαρκέσει περισσότερο»! Πόσο δίκιο εἶχε! Μπῆκε ἐκεῖνος πρῶτος γιά κούρεμα καί καθώς τόν παρακολουθοῦσα καθισμένος σέ μιά καρέκλα, στό πεζοδρόμιο, σκέφτηκα πόσα Χριστούγεννα πέρασαν ἀπό τότε πού τόν πήγαινα μέ τήν μαμά του στόν κουρέα…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.