ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ κραυγή καί ἡ ἀμείλικτη καθημερινή πραγματικότης

Ἄς μᾶς ἐπιτραπεῖ νά ἐκφράσουμε ἱκανοποίηση γιά τήν μέχρι στιγμῆς κατάσταση πού…

… ἔχει ἐπικρατήσει μεταξύ κυβερνήσεως καί ἀξιωματικῆς ἀντιπολιτεύσεως, σχετικῶς μέ τό θέμα τῶν καταστροφικῶν πυρκαγιῶν. Ἀλλιῶς μᾶς εἶχαν συνηθίσει σέ ἀνάλογες περιπτώσεις μέχρι σήμερα. Ἀκούγαμε κατηγορίες, μέχρι καί ὕβρεις καί φυσικά οὐδείς λόγος ὑπῆρχε νά συζητήσουμε περί πολιτικοῦ πολιτισμοῦ. Εἶναι βέβαιο ὅτι ἡ φονική τραγωδία πού ἔπληξε τή χώρα στό Μάτι, ἔχει ἐπιδράσει θετικά στόν συγκεκριμένο τομέα.

Ἄς μᾶς ἐπιτραπεῖ ἐπίσης νά χαιρετίσουμε μέ ἱκανοποίηση τήν ἐπιλογή τοῦ Σταύρου Μπένου, ἑνός ἀνθρώπου μετριοπαθοῦς καί συγχρόνως ἰδιαιτέρως ἀποτελεσματικοῦ, τόν ὁποῖον ἐπέλεξε ἡ κυβέρνηση προκειμένου νά ἀναλάβει τόν συντονισμό τοῦ ἔργου γιά τήν ἀποκατάσταση τῶν ζημιῶν πού προκάλεσε ἡ φρικαλεώδης ἁλυσίδα τῶν πυρκαγιῶν, ἡ ὁποία σχεδόν ἀποψίλωσε μεγάλο μέρος τῆς χώρας.

Ἐπειδή ἔχουμε προσωπικά συνεργαστεῖ μέ τόν Σταῦρο Μπένο σέ θέματα πού ἀφοροῦν στόν εὐαίσθητο χῶρο τοῦ πολιτισμοῦ, μποροῦμε νά βεβαιώσουμε ὅτι εἶναι αὐτό πού στή διεθνῆ ὁρολογία ἀποδίδεται μέ τήν ἀγγλική λέξη «effective». Δηλαδή, ἀποτελεσματικός. Καί δέν εἶναι μόνο ἡ περίπτωση τῆς ἀναμορφώσεως τῆς Καλαμάτας, στήν ὁποία παρέλαβε ἐρείπια ἀπό τούς σεισμούς καί παρέδωσε μιά σύγχρονη πόλη. Ἄς θυμηθοῦμε ποιός ἐμπνεύστηκε καί ἵδρυσε τά περίφημα «Κέντρα Ἐξυπηρέτησης Πολιτῶν» (ΚΕΠ), τά ὁποῖα τόσο βοήθησαν καί βοηθοῦν ἀκόμη στήν ἐξάλειψη τῆς ταλαιπωρίας τῶν πολιτῶν ἀπό τήν γραφειοκρατία, ἐπιτυχία ἡ ὁποία εἶχε προκαλέσει «δυσαρέσκεια» σέ κύκλους τοῦ τότε πρωθυπουργοῦ Σημίτη, ὁ ὁποῖος ἔκανε ἀνασχηματισμό καί «ἔφαγε» μόνον τόν Μπένο. Ἄς τοῦ εὐχηθοῦμε καλή ἐπιτυχία καί ἄς σταθοῦμε ὅλοι δίπλα του, προκειμένου νά δοῦμε ἐπιτέλους σέ αὐτή τή χώρα, ἡ ὁποία τά τελευταῖα χρόνια ἀντί νά λατρεύει τήν Ἀθηνᾶ, Θεά τῆς σοφίας, ἐπιδίδεται μέ ζῆλο στή λατρεία τοῦ Ἡφαίστου, τοῦ Θεοῦ τῆς φωτιᾶς.

Εἶναι βέβαιο ὅτι ἡ χώρα μετά τήν περιπέτεια μέ τίς πυρκαγιές, ἡ ὁποία κάποια στιγμή θά τελειώσει, θά εἶναι «ἄλλη Ἑλλάδα». Δέν εἶναι ὅμως βέβαιο ὅτι ἡ πατρίδα μας θά ἐπιδείξει τήν ἀπαιτούμενη σοβαρότητα καί ἀποτελεσματικότητα προκειμένου νά ἀναγεννηθεῖ ἀπό τήν τέφρα της, ὅπως ὁ μυθικός φοίνιξ. Καί νά μιά ἰδέα γιά τόν Σταῦρο Μπένο. Ἄς ὀνομασθεῖ ἡ ὅλη προσπάθεια ἀνασυγκροτήσεως καί ἀποκαταστάσεως τῆς «τσουρουφλισμένης» πατρίδας μας «Ἐπιχείρηση Φοίνιξ».

Τέλος, ἄς θυμηθοῦμε τήν φωτογραφία τῆς γυναίκας ἀπό τήν Εὔβοια ἡ ὁποία δημοσιεύθηκε στίς πρῶτες σελίδες ὅλων σχεδόν τῶν ΜΜΕ ἀνά τήν ὑφήλιο καί τήν ὁποία πολλοί, ὀρθῶς, ἀντιπαρέβαλαν μέ τόν περίφημο πίνακα «Ἡ κραυγή» τοῦ σπουδαίου Σκανδιναβοῦ ζωγράφου Μούνκ. Ἦταν πράγματι ἡ κραυγή τῆς ἑλληνικῆς γῆς, τῆς ἑλληνικῆς Περιφέρειας, τῆς μέχρι πρό ἡμερῶν καταπράσινης Βορείου Εὐβοίας, ἡ κραυγή ἑνός ἁπλοῦ καθημερινοῦ ἀνθρώπου, ἡ κραυγή μιᾶς ὥριμης γυναίκας ἡ ὁποία μᾶς προσγείωσε ὅλους καί μᾶς ἔδωσε νά καταλάβουμε ὅτι «τά μεγάλα γίνονται ἀπό τούς ἁπλούς καί μικρούς». Τί εἶπε αὐτή ἡ γυναίκα ὅταν οἱ δημοσιογράφοι τῆς ὑπέβαλλαν τήν ἐρώτηση «Πῶς αἰσθάνεστε πού ἡ φωτογραφία σας φιλοξενήθηκε στά μεγαλύτερα καί ἐγκυρότερα πρωτοσέλιδα τοῦ κόσμου;».

Ἰδού ἡ ἀπάντηση-δίδαγμα: «Ἐγώ θά ἤθελα νά ξυπνήσω αὔριο καί νά εἶναι ὅλα ὅπως ἦταν πρίν».

Απόψεις

«Βόμβα» ἀπό τόν Πρόεδρο Βουλῆς Λιβύης: Δέν ἀναγνωρίζουμε ΑΟΖ στήν Κρήτη!

Εφημερίς Εστία
Δῶρον ἄδωρον ἡ διακήρυξις τοῦ Ἀκίλα Σάλεχ ὅτι εἶναι ἄκυρο τό τουρκολιβυκό μνημόνιο ἐπειδή ἡ κυβέρνηση δέν εἶχε λάβει ψῆφο ἐμπιστοσύνης – Υἱοθετεῖ πλήρως τήν τουρκική θέση ὅτι ἡ μέση γραμμή χαράσσεται ἀπό τήν ἠπειρωτική Ἑλλάδα καί ὄχι τά νησιά

Δέν εἶναι ταινία, εἶναι Ἱστορία γιά νά τήν κρατᾶς φυλακτό!

Μανώλης Κοττάκης
Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή τῆς ταινίας «Καποδίστριας» τοῦ Γιάννη Σμαραγδῆ μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας τοῦ φίλμ Δημήτρη Σταύρου ἀπό τά ὀρεινά τοῦ «Ἑλληνικοῦ Κόσμου».

Μέτρα Μητσοτάκη γιά δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, ἀγρότες καί στεγαστικό

Εφημερίς Εστία
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στήν ὁμιλία του στήν Βουλή, πρό τῆς ἐγκρίσεως τοῦ προϋπολογισμοῦ τοῦ 2026 μέ ὀνομαστική ψηφοφορία (ἐνεκρίθη μέ 159 ψήφους «ναί», ἔναντι 136 «ὄχι» σέ σύνολο 295 ψηφισάντων), ἀνεφέρθη σέ μιά σειρά μέτρων, μεταξύ τῶν ὁποίων μέτρα γιά τούς δανειολῆπτες σέ ἑλβετικό φράγκο, τόν ΟΠΕΚΕΠΕ, τούς ἀγρότες καί τό στεγαστικό τῶν δημοσίων ὑπαλλήλων.

Μνήμη Μπόστ, μνήμη ἑνός ἄλλου πολιτισμοῦ

Δημήτρης Καπράνος
Πέρασαν τριάντα χρόνια ἀπό τό 1995, ὁπότε μᾶς ἄφησε γιά πάντα ὁ Μέντης Μποσταντζόγλου (Μπόστ), ὁ ἄνθρωπος πού ἐπέβαλε τό δικό του, μοναδικό, ὕφος στόν χῶρο τοῦ Πολιτισμοῦ.

Παρασκευή 17 Δεκεμβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ Η ΚΙΝΕΖΙΚΗ ΑΠΕΙΛΗ