ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ἐπέστρεψαν οἱ καλές ἡμέρες στήν Ναυπηγοεπισκευή

Ὁ φίλος διαχειρίζεται πολυτελῆ σκάφη ἀναψυχῆς. Θά τά ἔλεγα καί θαλαμηγούς

Προχθές, λοιπόν, εἴχαμε ραντεβού στό γραφεῖο του, στόν Πειραιᾶ, γιά κουβέντα καί κουτσομπολιό.

Πλησιάζοντας πρός τήν Σκουζέ, χτυπᾶ τό τηλέφωνο. Χρειάστηκε νά φύγω γιά Πέραμα, στό σκάφος. Ἔλα ἀπό ἐδῶ ἄν ἔχεις ὥρα, νά δεῖς καί τί γίνεται ἐδῶ κάτω, μοῦ λέει ὁ φίλος.

Δέν ἤθελα καί πολύ γιά περιπέτεια, σήκωσα τό χέρι καθώς ἐρχόταν –στήν γωνία τῆς Ἐθνικῆς, ἀπέναντι ἀπό τό Λιμεναρχεῖο– καί σταμάτησα τό λεωφορεῖο Πειραιᾶς-Πέραμα. Βρῆκα θέση, κάθισα κι ἔβγαλα ἀπό τήν τσάντα μου τό βιβλίο μου (πάντα παίρνω μαζί μου ἕνα βιβλίο, μήπως καί μπῶ σέ κάποιο συρμό ἤ λεωφορεῖο) καί ἔπειτα ἀπό ἀρκετές σελίδες περπατοῦσα στόν κεντρικό δρόμο τοῦ Περάματος, γιά νά φθάσω στό Ναυπηγεῖο, δηλαδή σέ ἕνα ἀπό τά πολλά Ναυπηγεῖα, πού ἐπί δεκαετίες κρατοῦν στήν ζωή τήν ναυπηγική τέχνη, τήν ὁποία οἱ Ἕλληνες γνωρίζουν ἐξ ἁπαλῶν ὀνύχων!

Εἶπα τό ὄνομά μου στήν πύλη (εἶχε ἐπικοινωνήσει ὁ φίλος) καί πέρασα στόν περίβολο. Ὀργασμός! Πολλά σκάφη, πολλές ἐργασίες, γερανοί, ἐργάτες, θόρυβοι. Αὐτοί οἱ δημιουργικοί θόρυβοι, πού πιστοποιοῦν τήν ὕπαρξη σφυγμοῦ, ἑνός σφυγμοῦ πού εἶχε κατά πολύ ἐξασθενήσει τά τελευταῖα χρόνια.

Δέν ὑπάρχει θέση σέ ὅλα τά Ναυπηγεῖα! Ἔπειτα ἀπό πολλά χρόνια, δουλεύουν ὅλοι πυρετωδῶς! Ἐμεῖς μόνο θά ἀφήσουμε στό Ναυπηγεῖο περισσότερα ἀπό δύο ἑκατομμύρια εὐρώ! Κάποιοι, πού δέν ἔχουν περιθώρια χρόνου, πᾶνε σέ Κροατία, Ρουμανία ἤ Τουρκία. Ἀλλά πουθενά δέν θά βροῦν τήν δουλειά πού γίνεται ἐδῶ, μοῦ λέει… Στό σκάφος ἐργάζονται δύο συνεργεῖα. Μοκέττες καί κλιματισμός! Κάθομαι γιά λίγο καί τούς παρακολουθῶ.

Ἐργάζονται συστηματικά, οἱ ἐντολές δίνονται ἅπαξ καί τό σκάφος ἀλλάζει μορφή. Μέτρο-μέτρο οἱ μοκέττες ἁπλώνονται στά σαλόνια ὅπου ἔχουν ἤδη τελειώσει οἱ ἐγκαταστάσεις τῶν κλιματιστικῶν, τῶν ὁποίων τό συνεργεῖο ἔχει ἤδη ἀρχίσει νά ἐργάζεται στήν γέφυρα καί στίς καμπίνες. Δύο χρόνια πρίν εἴχαμε προγραμματίσει αὐτές τίς ἐργασίες. Ὁ κορωνοϊός μᾶς βρῆκε στήν Κροατία. Ἀλλά ἀποφασίσαμε ὅτι θά ἦταν καλύτερα νά περιμένουμε νά τελειώσει ἡ κρίση καί νά ἔλθουμε ἐδῶ, στό Πέραμα, γιά τίς ἀλλαγές πού θέλαμε νά πραγματοποιήσουμε. Δέν μπορεῖς νά φαντασθεῖς τήν διαφορά τῆς ποιότητας στίς ἐργασίες! Τό Πέραμα εἶναι ἀξεπέραστο! μοῦ λέει ὁ φίλος, ἀλλά δέν χάνει εὐκαιρία νά μοῦ πεῖ ὅτι καί στό θέμα τῶν ἐπισκευῶν στά μικρά φορτηγά πλοῖα, ἡ ναυπηγοεπισκευαστική βάση εἶναι γεμάτη! Ἀκούω παράπονα, ἐπειδή δέν ὑπάρχουν θέσεις. Καί σκέψου ὅτι τό ὡρομίθιο τῶν ἐργατῶν τῶν συνεργείων εἶναι 42 εὐρώ, τά ὁποῖα πληρώνει ὁ πλοιοκτήτης καί ὄχι τό Ναυπηγεῖο! Βλέπεις, τώρα ὅλα συνηγοροῦν ὥστε νά ὑπάρχει δουλειά. Ὁ κορωνοϊός στήν Κίνα, ὁ πόλεμος στήν Οὐκρανία, τά γεμᾶτα Ναυπηγεῖα στήν Τουρκία. Κάτι, ὅμως, πρέπει νά γίνει, ὥστε νά μήν ξαναγυρίσουμε στήν ἐποχή πού ἡ Βάση ἦταν σχεδόν ἄδεια! Τά παράπονα καί ἡ γκρίνια ποτέ δέν φέρνουν καλό ἀποτέλεσμα, μοῦ λέει ὁ φίλος, στήν φλάιν μπρίτζ τῆς θαλαμηγοῦ, κι ἐγώ ἀπολαμβάνω ἀπέναντι τά στενά τῆς Σαλαμίνας, ὡς νέος Ξέρξης…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.