ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Δευτέρα 15 Δεκεμβρίου 2025

Εἰς τάξιν Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου

Μία εΙδησις πέρασε σχεδόν στά «ψιλά» τῆς εἰδησεογραφίας. Οἱ Ρῶσσοι σκάβουν χαρακώματα στήν Οὐκρανία.

Τό μέτωπο διαμορφώνεται περίπου ὅπως αὐτό τοῦ Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου στήν Γαλλία. Ἕναν αἰῶνα μετά, ἡ μορφή τοῦ πολέμου ἐπανέρχεται σέ μία μορφή τόσο παραδοσιακή πού διαψεύδει ὅσους, ἐκστασιασμένοι ἀπό τίς νέες τεχνολογίες, προέβλεπαν πολέμους μέ μόνα χαρακτηριστικά τούς ἑλιγμούς καί τήν ταχύτητα.

  • Τοῦ Εὐθ. Π. Πέτρου

Ἤδη, διανύοντας τόν 14ο μῆνα τοῦ πολέμου, εἶχε γίνει φανερό ὅτι ὁ πόλεμος τῆς Οὐκρανίας θά κρατήσει. Ἀπό τόν Νοέμβριο, οἱ Ρῶσσοι, ἀναδιπλούμενοι στό φυσικό ἐμπόδιο τοῦ ποταμοῦ Δνειπέρου, εἶχαν δείξει ὅτι προετοιμάζονται γιά πόλεμο φθορᾶς μακρᾶς διαρκείας. Ἡ ἀντοχή ἦταν, ἄλλως τε, ἕνα στοιχεῖο πού πάντα τούς χαρακτήριζε. Τά τεράστια μεγέθη τῆς χώρας τους καί οἱ ἀνεξάντλητες πηγές φυσικοῦ πλούτου (τό 30% τῶν φυσικῶν πόρων τοῦ πλανήτου εὑρίσκεται ἐπί ρωσσικοῦ ἐδάφους) ἔχουν συμβάλει στήν διαμόρφωση ἀνάλογης νοοτροπίας, ἡ ὁποία ἐπέτρεψε στήν Ρωσσία νά ἀντιμετωπίσει εἰσβολές. Μόνο πού τώρα ἡ Ρωσσία εἶναι ὁ ἐπιτιθέμενος καί τό πεδίο εἶναι μία ἐπίσης ἀχανής χώρα.

Ἐπιπροσθέτως, ἡ στρατιωτική παιδεία τόσο τῶν Ρώσσων ὅσο καί τῶν Οὐκρανῶν εἶναι κοινή, ὅπως εἶναι καί τά ὁπλικά συστήματα πού διαθέτουν. Ἕνα ἔτος πολέμου, πού ἐσήμανε μεταφορά βαρέων ὅπλων δυτικοῦ τύπου στήν Οὐκρανία καί ἄφιξη δυτικῶν (κυρίως Ἄγγλων) ἐκπαιδευτῶν, εἶναι ἐλάχιστος χρόνος γιά νά ἀλλάξουν νοοτροπίες δεκαετιῶν. Ἔτσι, ἀπό τόν τρίτο μῆνα τοῦ πολέμου, οἱ ψύχραιμοι στρατιωτικοί παρατηρητές εἶχαν καταλήξει στό συμπέρασμα ὅτι αὐτός ὁ πόλεμος θά κρατήσει γιά χρόνια. Κάποιοι μιλοῦσαν γιά ἐλαστικές γραμμές ἀντιπαραθέσεως, ἐπισημαίνοντας ὅτι τό ἔδαφος τῆς Οὐκρανίας εἶναι πολύ διαφορετικό ἀπό αὐτό τῆς βορείου Γαλλίας καί, ὡς ἐκ τούτου, δέν ἀπαιτοῦνται χαρακώματα γιά νά καταστεῖ τό μέτωπο στατικό. Ἐπειδή ἡ διαπίστωσις αὐτή εἶναι σωστή, οἱ Ρῶσσοι ἐπέλεξαν νά σκάψουν τά χαρακώματά τους 80 περίπου χιλιόμετρα πίσω ἀπό τήν γραμμή ἀντιπαραθέσεως.

Εἶναι, δηλαδή, ἕνα μέτρο ὑποστηρικτικό, ἀλλά ταὐτοχρόνως ἐπισημοποιεῖ τήν ἐκτίμηση ὅτι οἱ δύο ἐμπλεκόμενες χῶρες εὑρίσκονται εἰς τάξιν Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Ἄλλως τε, τό ἀδιέξοδο εἶναι δεδομένο. Οὐδεμία ἐκ τῶν δύο χωρῶν ἔχει πλέον τήν δυνατότητα νά ὀργανώσει καί νά ἐξαπολύσει μία μεγάλης κλίμακος ἀντεπίθεση, πού θά μποροῦσε νά ἀνατρέψει τά δεδομένα. Χαρακτηριστικό εἶναι τό γεγονός ὅτι οἱ ἐμπλεκόμενοι μάχονται ἐπί ἑβδομάδες στήν πόλη τοῦ Μπαχμούτ, κατά τρόπον ὥστε ὁ τρίτος παρατηρητής θά μποροῦσε νά θεωρήσει ὅτι πρόκειται γιά ἕνα «Στάλινγκραντ». Καί ὅμως, τό Μπαχμούτ εἶναι μία κωμόπολις 40 περίπου τετραγωνικῶν χιλιομέτρων. Καί ἀδυνατοῦν οἱ μέν νά τήν κρατήσουν καί οἱ δέ νά τήν καταλάβουν. Αὐτή, περίπου, εἶναι ἡ εἰκόνα σέ ὅλο τό μῆκος τοῦ μετώπου τῆς Οὐκρανίας.

Ὅσο γιά τό χαράκωμα, τό μῆκος του ἔχει προσδιορισθεῖ ἀπό τίς παρατηρήσεις τῶν δορυφόρων στά 70 χιλιόμετρα. Κάποιοι ἔσπευσαν νά τό χαρακτηρίσουν «γιγαντιαῖο». Καί ὅμως, σέ σχέση μέ τά χαρακώματα τοῦ Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, εἶναι μᾶλλον μικρό. Ἐκεῖνα ἦσαν μήκους 800 χιλιομέτρων! Τό δέος, ὅμως, πού προεκάλεσε τό «μικροῦ» μήκους αὐτό χαράκωμα, ἀναδεικνύει τήν ψυχολογική του ἐπίπτωση τόσο στούς μαχομένους ὅσο καί στούς παρατηρητές. Ἐντοπίζεται στήν περιοχή τῆς Ζαπορίζια καί προφανῶς ἀποτελεῖ ὀχύρωση τῆς περιοχῆς «διά πᾶν ἐνδεχόμενον». Διότι, ὅταν ὁ πόλεμος προδιαγράφεται νά διαρκέσει τοὐλάχιστον ἄλλα δύο χρόνια, πολλά εἶναι τά «ἐνδεχόμενα» πού μπορεῖ νά προκύψουν. Ἰσχύει, ἄλλως τε, τό παλαιό δόγμα ὅτι τά σχέδια ἀντέχουν συνήθως μέχρι τήν στιγμή πού θά «συναντηθοῦν» μέ τήν πραγματικότητα.

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.