ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ βουλευτής ὀφείλει νά εἶναι παράδειγμα, ὄχι πρός ἀποφυγήν

Στίς δυτικές δημοκρατίες, στίς ὁποῖες πιστεύουμε ὅτι ἀνήκουμε, ὁ σεβασμός πρός κάθε εἴδους θρησκεία εἶναι αὐτονόητος.

Σέ κανέναν δέν θά ἄρεσε τυχόν διακωμώδηση τῶν Θείων, κυρίως δέ, σέ μιά χώρα, στήν ὁποία ἡ Ὀρθοδοξία εἶναι ἡ θρησκεία τῆς συντριπτικῆς πλειοψηφίας τῶν πολιτῶν. Ἀπό τό σημεῖο αὐτό, ὅμως, μέχρι τοῦ νά εἰσβάλει ἕνας βουλευτής στήν Ἐθνική Πινακοθήκη καί νά δημιουργεῖ τό γνωστό ἐπεισόδιο, σέ μία ἔκθεση στήν ὁποία, πολύ σωστά, δέν ἀσκεῖται λογοκρισία καί κανείς δέν σέ ὑποχρεώνει νά τήν ἐπισκεφθεῖς, ὑπερβαίνει κατά πολύ τά ἐσκαμμένα.

Θά πρέπει κάποια στιγμή νά ξεχωρίσουμε τήν ἐλευθερία τῆς ἐκφράσεως στήν τέχνη ἀπό τήν ἄσκηση λογοκρισίας. Φυσικά καί θά μᾶς ἐνοχλοῦσε ἄν ἡ ἐν λόγῳ ἔκθεση ἦταν ὑπαίθρια, ἄς ποῦμε σέ μία πλατεῖα. Ἀλλά, ὅταν κάτι πού δημιουργεῖ ἕνας καλλιτέχνης φιλοξενεῖται στήν Ἐθνική Πινακοθήκη, ἀξίζει τοὐλάχιστον σεβασμό.

Ποτέ μου δέν θά ἐπισκεπτόμουν μιά ἔκθεση ὅπως ἡ συγκεκριμένη, καί ἄς ἦταν τά ἔργα της ἐκτεθειμένα δίπλα στόν ζωγράφο-σύμβολο Γκόγια. Καί ἄν τύχαινε νά τήν δοῦμε, θά ἀσκούσαμε πολιτισμένα τήν κριτική μας. Τό νά εἶσαι ὅμως ἄνθρωπος μορφωμένος, καρδιολόγος, καί νά προβαίνεις σέ μιά ἐνέργεια ὅπως αὐτή πού συνέβη χθές, εἶναι κάτι πού δέν τό χωράει ὁ νοῦς.

Μᾶς θυμίζει τούς φανατικούς οἱ ὁποῖοι ἐμποδίζουν τήν γυναῖκα τους ἤ τά παιδιά τους νά δεχθοῦν μετάγγιση αἵματος καί προτιμοῦν νά ἀφήσουν τά ἀγαπημένα τους πρόσωπα νά πεθάνουν.

Κατά μία ἔννοια δέ ὁ συγκεκριμένος βουλευτής θά πρέπει νά εἶναι καί ἐναντίον τῆς «μηχανικῆς καρδιᾶς», ἡ ὁποία ἔχει σώσει χιλιάδες πάσχοντες.

Ὅταν ὁ Πικάσσο ἄρχισε νά ἐκθέτει τά ἔργα του ἦταν παρά πολλοί ἐκεῖνοι οἱ ὁποῖοι μιλοῦσαν γιά «καλικαντζοῦρες», κάποιοι δέ εἶχαν χαρακτηρίσει τήν περίφημη «Γκουέρνικα» (Γκερνίκα εἶναι τό σωστό) ἔργο χωρίς νόημα καί «ἀκαταλαβίστικο».

Εἶναι αὐτονόητο ἐπίσης ὅτι δέν ἐπικροτοῦμε τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο ὁ συγκεκριμένος καλλιτέχνης θέλησε νά ἀποτυπώσει τήν μορφή τῆς Παναγίας. Εἶναι βέβαιο ὅτι κάποιοι καί τώρα θά τόν χαρακτηρίζουν «βέβηλο».

Ἀπό τό σημεῖο αὐτό ὅμως, μέχρι νά φθάσουμε στό νά βανδαλίζουμε ἕνα ἔργο τέχνης, ὅποιο καί ἄν εἶναι αὐτό, ἡ ἀπόσταση εἶναι χαώδης. Σέ τί διαφέρει δηλαδή ἡ ἐνέργεια αὐτή ἀπό τό ἐφιαλτικό κάψιμο τῶν βιβλίων πού ἐπιχειροῦσαν οἱ φανατικοί;

Πρέπει ἐπίσης νά σημειώσουμε ὅτι ἕνας βουλευτής τοῦ ἑλληνικοῦ κοινοβουλίου θά πρέπει νά προσέχει κάθε ἐνέργειά του. Καί δέν ξεχνᾶμε ὅτι λίγες μέρες πρίν ἄλλος βουλευτής εἶχε προσβάλει τήν πρόεδρο κοινοβουλευτικοῦ κόμματος, λέγοντάς της «ἄι κάνε κάνα παιδί».

Ὑποθέτουμε ὅτι ὁ βουλευτής πού ἐπετέθη στούς πίνακες καί στόν καλλιτέχνη μέ τόν βίαιο τρόπο πού ἐπέλεξε, θέλησε προφανῶς νά ἀκολουθήσει τό παράδειγμα τοῦ προαναφερθέντος. Δέν εἶναι ὅμως ἔτσι. Ὁ σεβασμός πρός τήν τέχνη, τήν ὅποιας μορφῆς τέχνη, ἀποκλείει κάθε παρέμβαση πού θυμίζει λογοκρισία.

Χρειάστηκαν αἰῶνες γιά νά κερδηθεῖ τό δικαίωμα τῆς ἐλευθερίας στήν ἔκφραση. Θά μποροῦσε ὁ βουλευτής νά γράψει ἕνα ἄρθρο σέ μιά ἐφημερίδα. Τότε ὅμως δέν θά γινόταν ντόρος καί σαματᾶς. Καί δέν θά τόν ἔδειχνε συνεχῶς ἡ τηλεόραση.

Ὁ νοῶν νοείτω.

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.