ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ὁ μοναδικός γραμματέας τοῦ ΚΚΣΕ μέ πτυχίο!

Τόν Μιχαήλ Γκορμπατσώφ τόν ἔβαλα στήν καρδιά μου!

Πῆγα στήν ΕΣΣΔ λίγο πρίν- καί λίγους μῆνες ἔπειτα ἀπό τήν ἐφαρμογή τῆς «Περεστρόϊκα» καί τῆς «Γκλάσνοστ». Καί εἶδα τό θαῦμα πού εἶχε ἀρχίσει νά συντελεῖται ἐκεῖ. Εἶδα πόσο διαφορετικά μιλοῦσαν, ντύνονταν, φέρονταν οἱ ξεναγοί, πόσο διαφορετικά συμπεριφέρονταν οἱ ὑπάλληλοι στά καταστήματα, πόσο διαφορετικοί ἦταν οἱ ἄνθρωποι στόν δρόμο! Κρῖμα πού ἀκολούθησε ὁ Γέλτσιν!

Τόν συνάντησα μία φορά, γιά πολύ λίγο, στόν Πειραιᾶ. Δέν θυμᾶμαι ἀκριβῶς τήν χρονολογία, ἀλλά ἦταν σούρουπο, ὅταν μοῦ τηλεφώνησε ὁ ἀλησμόνητος φίλος Νῖκος Τζερεφός, ἰδιοκτήτης τοῦ «Ἀγλαμαίρ» στό Τουρκολίμανο.

«Ἔρχεται τό βράδυ γιά φαγητό ὁ Γκορμπατσώφ» μοῦ λέει καί πῆγα, ὅπως πήγαινα πάντα ὅταν ὁ Νῖκος μοῦ «σφύριζε» κάποιο «λαυράκι». Ὅπως τότε, πού μέ εἶχε εἰδοποιήσει γιά τήν ἐπίσκεψη τοῦ σεΐχη Γιαμανί καί γιά ἐκείνη τοῦ Τσαουσέσκου!

Εἶδα ἕναν ἁπλό ἄνθρωπο, πού μέ χαιρέτισε μέ ἐγκαρδιότητα καί ἀρνήθηκε μέ εὐγένεια νά μιλήσει «ἔστω καί γιά λίγο», ὑπογραμμίζοντας –μέσῳ τῆς διερμηνέως– ὅτι ἡ ἐπίσκεψή του εἶναι καθαρῶς ἰδιωτική. Ἡ ἐφημερίδα μου, ὅμως, ἐξασφάλισε τήν φωτογραφία! Τόν ἐξετίμησα ἀκόμη περισσότερο, ὅταν τόν εἶδα στόν ἐπίλογο τοῦ ντοκυμανταίρ γιά τήν ζωή του, πού ἔφτιαξε ὁ Βέρνερ Χέρτζογκ. Ἐκεῖ, ὁ σκηνοθέτης καί ἀφηγητής ζητᾶ ἀπό τόν πρωταγωνιστή τῆς ταινίας νά ἀναφερθεῖ στήν σύζυγο καί συμφοιτήτριά του, Ράϊσα, πού ἔφυγε ἀπό τήν ζωή τό 1999.

«Θυμᾶστε τή φωνή της, τό γέλιο της, τήν μυρωδιά της, τό ἄρωμά της; Πόσο πολύ σᾶς λείπει;» τόν ρωτᾶ σχεδόν πιεστικά ὁ δημιουργός τῆς ταινίας, πού θά μείνει στήν ἱστορία. Καί ὁ ἄνθρωπος πού ἄλλαξε τόν κόσμο, δακρυσμένος, ἀπαντᾶ: «Ὅταν πέθανε, μοῦ πῆραν τή ζωή»…

Ἀντιγράφω ἀπό τό βιβλίο τοῦ John Lewis Gaddis Ὁ Ψυχρός Πόλεμος (ἐκδόσεις Παπαδόπουλος, σέ μετάφραση Ρηγούλας Γεωργιάδου). «Δέν γίνεται νά συνεχίσουμε νά ζοῦμε ἔτσι», θυμᾶται νά λέει στή σύζυγό του, Ράϊσα, ὁ Μιχαήλ Γκορμπατσώφ, ἕνα βράδυ πρίν τό Πολιτικό Γραφεῖο τόν διορίσει, σέ ἡλικία πενῆντα τεσσάρων ἐτῶν, γενικό γραμματέα τοῦ ΚΚΣΕ στή θέση τοῦ Τσερνιένκο […] Ἀπό τήν ἐποχή τοῦ Στάλιν εἶχε νά φτάσει ἕνας τόσο νέος ἄνδρας στήν κορυφή τῆς σοβιετικῆς ἱεραρχίας. Ἀπό τήν ἐποχή τοῦ Λένιν δέν εἶχε ὑπάρξει Σοβιετικός ἡγέτης πτυχιοῦχος πανεπιστημίου. Καί ποτέ δέν ὑπῆρξε ἕνας ἡγέτης πού νά μιλάει τόσο ἀνοιχτά γιά τίς ἀδυναμίες τῆς χώρας του ἤ μέ τόση εἰλικρίνεια στήν ἀναγνώριση τῶν ἀποτυχιῶν τῆς μαρξιστικῆς – λενινιστικῆς ἰδεολογίας».

Ὁ Ἀνατόλι Τσερνιάεφ, ἕνας ἀπό τούς στενότερους συμβούλους του, σημειώνει στό προσωπικό του ἡμερολόγιο: «Πρώτη φορά ἀπό τότε πού ξεκίνησε ὁ Ψυχρός Πόλεμος, ἡ ΕΣΣΔ εἶχε ἕναν κυβερνήτη πού δέν φαινόταν ἀπειλητικός, ἀγροῖκος, ξεμωραμένος – ἤ ἐπικίνδυνος. Ὁ Γκορμπατσώφ ἦταν ἔξυπνος, μορφωμένος, δυναμικός, εἰλικρινής, μέ ἰδέες καί φαντασία. Οἱ μῦθοι καί τά ταμποῦ (συμπεριλαμβανομένων τῶν ἰδεολογικῶν) δέν τοῦ λένε τίποτα. Θά ἦταν ἱκανός νά τά ἰσοπεδώσει ὅλα. Ὅταν, στίς ἀρχές τοῦ 1987, ἕνας Σοβιετικός πολίτης τόν συνεχάρη ἐπειδή ἀντικατέστησε ἕνα καθεστώς ἀπό “ἀπολιθωμένες Σφίγγες”, δημοσιοποίησε μέ ὑπερηφάνεια τό γράμμα»…

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.