ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ σημασία τῆς «βασιλόπιτας» γιά τήν κοινωνία

«Kι ἄλλη βασιλόπιτα; Ἀμάν, σέ πόσες πρέπει νά πᾶμε;» εἶναι ἕνα ἀπό τά ἐρωτήματα πού τίθενται σέ ὅλους ἐκείνους πού (μᾶς) ἔρχονται προσκλήσεις γιά τήν «κοπή τῆς βασιλόπιτας» διαφόρων φορέων, ὀργανισμῶν καί ἑταιρειῶν.

Ἀπό τά μέσα τοῦ Ἰανουαρίου μέχρι καί… ἀρχές Μαρτίου, θά κόβονται οἱ παραδοσιακές «βασιλόπιτες», μέ τά «φλουριά», μέ τόν ἱερέα νά τίς εὐλογεῖ, ψάλλοντας τό τροπάριο τοῦ Μεγάλου Βασιλείου καί μέ τά μικρά ἤ μεγάλα «πάρτυ» πού ἀκολουθοῦν.

Δέν εἴμαστε ἀπό ἐκείνους πού βαρυγκομοῦν. Ἀντιθέτως, φροντίζουμε νά εἴμαστε παρόντες σέ ὅσες τελετές αὐτοῦ τοῦ εἴδους μᾶς καλοῦν. Κι αὐτό γιατί θεωροῦμε πολύ σημαντικές γιά ἐμᾶς, τούς Ἕλληνες ὀρθοδόξους, αὐτές τίς στιγμές. Εἶναι ἕνα ἀπό τά ἔθιμα πού κρατοῦν ζωντανές κάποιες ἀπό τίς παραδόσεις, σέ μία ἐποχή πού ἡ πολλή «προοδευτικότητα» μᾶς ἔχει κάνει νά ἀπομακρυνθοῦμε ἀπό ὅλα ἐκεῖνα τά στοιχεῖα πού διατηροῦν καί προσέχουν τίς λεπτομέρειες οἱ ὁποῖες (πρέπει νά) χαρακτηρίζουν τήν ζωή μας.

Ἡ κοπή τῆς βασιλόπιτας εἶναι σπονδή στήν οἰκογένεια, τήν συντροφικότητα, τήν ἀλληλεγγύη, τήν ἑνότητα. Εἶναι μία ἀπό τίς ἐλάχιστες «κορυφές τοῦ παγόβουνου» πού ἔχουν ἀπομείνει καί διακρίνονται μέσα στό παγωμένο πέλαγος τῆς ἀμεριμνησίας καί τῆς ἀδιαφορίας πρός κάθε τί πού θεωρεῖται «ξεπερασμένο» καί «παλιό».

Εἶναι οἱ σπίθες πού θερμαίνουν τόν πάγο, ὁ ὁποῖος ἔχει σκεπάσει τίς καλές μας συνήθειες καί ἔχει φέρει ἄλλες, ξενόφερτες καί ἐντελῶς χωρίς νόημα γιά μία πατρίδα ἡ ὁποία ἐπέζησε χάρη στήν οἰκογένεια καί τήν πίστη πολλῶν καί διαφόρων δοκιμασιῶν ἀνά τούς αἰῶνες.

Εἶναι μία παράδοση ἡ ὁποία ὑπογραμμίζει τήν ἀνάγκη τοῦ νά μήν ἀπεμπολήσουμε τήν κληρονομιά μας. Ἡ κοπή τῆς βασιλόπιτας εἶναι σάν τό δημοτικό τραγούδι. Δέν ’πά νά ἀκοῦμε καί νά χορεύουμε ὅλα τά (πολύ ὡραῖα) ἐφευρήματα τῆς Δύσεως καί τῆς Ἀνατολῆς! Μόλις ἀκούσουμε δύο νότες ἀπό τό κλαρῖνο, θά αἰσθανθοῦμε «τά μέσα μας» νά πάλλονται καί, αἴφνης, θά ἔλθουν στό μυαλό μας (καί στά πόδια μας) τά βήματα τοῦ τσάμικου, τοῦ συρτοῦ, τοῦ μπάλου!

Ἀκόμη καί στά γλέντια πού ὀργανώνουν οἱ νεότεροι, ὅπου ἀκούγονται τά σύγχρονα μουσικά πονήματα, ὅταν κάποιος «ντί-τζέι» περάσει στήν κονσόλα του κάποιο παλιό ρεμπέτικο, θά ἀκουσθεῖ ὁ ψίθυρος καί κάποιοι θά σηκωθοῦν «νά φέρουν τίς βόλτες τους».

Ἄν μπορέσετε, ἀκοῦστε τούς “Villagers of Ioannina City” («Οἱ χωριάτες τῆς πόλεως τῶν Ἰωαννίνων»), τῶν ὁποίων οἱ συναυλίες χαλοῦν κόσμο καί προσελκύουν χιλιάδες νέων ἀνθρώπων. Εἶναι ἕνα μεῖγμα ρόκ, πόπ καί δημοτικῆς (ἠπειρώτικης) μουσικῆς, πού ἔχει γίνει ἰδιαίτερα δημοφιλές στήν ἑλληνική νεολαία.

Ἔχω παρακολουθήσει συναυλίες τους καί ἔχω δεῖ νεαρά παιδιά, ὀπαδούς τῆς «σκληρῆς μουσικῆς» (heavy metal) νά κουνοῦν τό κεφάλι ρυθμικά πάνω-κάτω (head banging), σάν νά βλέπουν τούς “Metallica” ἤ κάποιο ἄλλο συγκρότημα αὐτοῦ τοῦ εἴδους. Καί ὅμως, ἀκοῦν παραδοσιακούς ἠπειρώτικους ἤχους, μέσα ἀπό τά ἠλεκτρικά ὄργανα καί σέ πρῶτο πλάνο τό κλαρῖνο, μέ πολύ δυνατό ἦχο.

Ὅπως τότε ἐμεῖς, οἱ «ροκᾶδες», ἀκούγαμε ἐκστασιασμένοι τήν Δόμνα Σαμίου, τόν Πετρολούκα καί τήν Μπέλου, τούς ὁποίους μᾶς ἔφερνε στό «Κύτταρο» ὁ Διονύσης Σαββόπουλος. Σᾶς τά γράφω ὅλα αὐτά ἕτοιμος νά φύγω γιά τήν κοπή τῆς βασιλόπιτας τῆς «Ναυτικῆς Λέσχης Χίων», ὅπου θά βραβευθοῦν ὁ πρόεδρος τῆς Ἀκαδημίας Ἀθηνῶν Σταμάτης Κριμιζῆς καί οἱ διακεκριμένοι ναυτίλοι καπετάν Παναγιώτης Τσάκος καί Συμεών Παληός! Χιῶτες καί φίλοι καί οἱ τρεῖς!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.