ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου 2025

Ἡ Ἀκτοπλοΐα, τά «ὑπερκέρδη» καί τό «λεφτόδεντρο»

Ἀχός βαρύς ἀκούγεται γιά τά ἀκριβά εἰσιτήρια τῆς Ἀκτοπλοΐας. Καί βέβαια εἶναι ἀκριβά. Ἀλλά γιατί εἶναι ἀκριβά; Ποιός ἔχει δίκιο;

Οἱ ἀκτοπλόοι (δηλαδή, μία ἑταιρεία πού ἀνήκει σέ ἰδιώτη ἀπό ἄλλη εὐρωπαϊκή χώρα, μία ἑλληνική, πού προσπαθεῖ νά καθιερώσει τήν ταχύτητα ὡς κύριο προσόν τῆς Ἀκτοπλοΐας –καί μέ τό δίκιο της– καί μία τρίτη, ἡ ὁποία ἀνήκει σέ funds καί σέ τράπεζες) ἰσχυρίζονται ὅτι «δέν βγαίνουν» καί προβάλλουν ὡς κυριότερο λόγο ὅτι θά ἐπιβαρυνθοῦν μέ τό τεράστιο κόστος τῶν τεσσάρων δισεκατομμυρίων εὐρώ, προκειμένου νά ἀποκτήσουν τά «πράσινα» πλοῖα πού προσπαθοῦν νά ἐπιβάλουν, μετά τό 2030, ἡ Εὐρωπαϊκή Ἕνωση καί ὁ ΙΜΟ.

Ἡ κυβέρνηση, ἀπό τήν ἄλλη, ἀπαντᾶ μέ μιά νεφελώδη ὑπόσχεση, ὅτι θά φορολογήσει τά «ὑπερκέρδη» ἀπό καταχρεωμένες ἐπιχειρήσεις. Ἄς κοιτάξουμε τό πρόβλημα κατάματα.

Ἄς ἀρχίσουμε μέ ὀνόματα: Κολοκοτρώνης, Καβουνίδης, Τυπάλδος, Εὐθυμιάδης, Καραγεώργης, Σφηνιᾶς, Βγενόπουλος, Στρίντζης, Ἀγαπητός, Βεντούρης. Ἄνθρωποι πού ἀναλώθηκαν στόν χῶρο τῆς Ἀκτοπλοΐας. Ὅλοι ἀπέτυχαν νά «χαροῦν» στήν ζωή τους. Πτώχευσαν, ἀτύχησαν, ὁ δέ Σφηνιᾶς, ὁ δαιμόνιος μαθητής τοῦ Εὐθυμιάδη, ὁ ὁποῖος ὁδήγησε τήν Ἑλληνική Ἀκτοπλοΐα σέ μιά πρωτοφανῆ ἄνθηση καί ἀνανέωση, πήδησε ἀπό τόν ὄγδοο ὄροφο τῶν γραφείων τῆς Minoan Flying Dolphins στό πεζοδρόμιο τῆς Ἀκτῆς Κονδύλη!

Ὁ μόνος κερδισμένος ἀπό τήν Ἀκτοπλοΐα ἦταν ὁ μακαρίτης ὁ Περικλῆς Παναγόπουλος, ὁ ὁποῖος εἶχε μίαν ἄλλη, ἀπολύτως ρεαλιστική καί δίχως ἴχνος ρομαντισμοῦ ἄποψη: «Ὅταν τό πάρτυ ἀρχίζει νά γίνεται ὡραῖο, πρέπει νά φεύγεις!». Ὅλοι οἱ ἄλλοι προαναφερθέντες ἔβλεπαν τήν Ἀκτοπλοΐα ὡς «ὑποχρέωση, κληρονομιά, μεράκι, οἰκογένεια» καί ἕνα σωρό «ἄλλα», πού ἡ σύγχρονη ἀντίληψη περί «μπίζνες στήν θάλασσα» δέν ἀντιλαμβάνεται! Φυσικά, εἶναι ἀκριβά τά εἰσιτήρια γιά τόν μέσο Ἕλληνα, ὁ ὅποιος, ἀπό ἐκεῖ πού ἔβλεπε τά νησιά μόνον στόν χάρτη, στά «Πασόκ, ὡραῖα χρόνια» ἔβλεπε τήν Μύκονο πιό κοντά ἀπό τό Κακοσάλεσι καί τήν Σαντορίνη πολύ πιό κοντά ἀπό τήν Σαλαμῖνα! Καί τότε ἦταν «ἀκριβά» τά εἰσιτήρια, ἀλλά τότε δούλευε τό «λεφτόδεντρο», τά «ὀβερνάϊτ», ὁ «Μαγρίζος» καί τά ἄλλα «χαρτιά», ἀλλά καί οἱ «κάρτες» καί τά «διακοποδάνεια».

Καί τότε τά εἰσιτήρια διαμορφώνονταν ἀναλόγως πρός τίς ἀνάγκες τῶν ἀκτοπλοϊκῶν ἐπιχειρήσεων, ἀλλά ὑπῆρχε παρᾶς στά πορτοφόλια. Τώρα οἱ ἑταιρεῖες εἶναι –ὅλες– ὑπερχρεωμένες, «παίζουν» μέ τά funds, καθώς οἱ τράπεζες ἀκοῦν «Ἑλληνική Ἀκτοπλοΐα» καί σφυρίζουν τό «σάν πᾶς στήν Καλαμάτα». Σιγά μήν ἔχουν «ὑπερκέρδη» οἱ καταχρεωμένοι! Ἀλλά –γιά νά τό λέμε– τά εἰσιτήρια εἶναι ἀκριβά! Διότι ὁ σημερινός Ἕλληνας, ἀπό τήν οἰκονομική του πλευρά, θυμίζει κατά πολύ ἐκεῖνον τῆς δεκαετίας τοῦ ’70, πού θεωροῦσε μεγάλο ταξίδι τό νά πάει μέχρι τήν Σῦρο καί πού γιά νά κάνει διακοπές στήν Ἰκαρία ἤ τήν Σάμο, ἔπρεπε νά ἔχει πατέρα ἤ θεῖο ναυτικό!

Τήν ὥρα πού σᾶς γράφω, δέν ἔχει ἀκόμη ἀρχίσει ἡ ἀπογευματινή σύσκεψη στό Μέγαρο Μαξίμου. Νομίζω ὅτι θά ὑπάρξει κάποιας μορφῆς μείωση τῶν ναύλων, ἀλλά καί πάλι θά εἶναι ἀκριβά. Θέλουμε χρόνο ἀκόμη γιά νά ξαναφθάσουμε στήν Ἰθάκη, στήν ὁποία νομίζαμε ὅτι εἴχαμε φθάσει!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.