ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2025

Ἕνα καί μόνο ἐρώτημα: Γιατί τόν ἔσπρωχναν;

Ἔχω ζήσει πολλά χρόνια κοντά στήν Ναυτιλία. Σχεδόν μεγάλωσα μέσα στό λιμάνι. Εἴχαμε ναυτικό στήν οἰκογένεια, καί ὁ πατέρας μας ἰατρός στόν Οἶκο Ναύτου. Ἀπό τά εἰκοσιτρία μου στό ναυτιλιακό ρεπορτάζ. Ναυάγια, τραγωδίες κι ἕνα δεκαήμερο μπάρκο ὡς τσοῦρμο σέ νορβηγέζικο ἁλιευτικό στό Χάμερφεστ, στήν Βόρεια Θάλασσα.

Ἔζησα ἀπό πολύ κοντά, ναυάγια, ἐκρήξεις, φωτιές, πειρατεῖες, βρέθηκα στήν Ἀσία γιά βαφτίσια ἑλληνικῶν πλοίων. Συμμαθητές μου ἔγιναν ναυτικοί καί ἐφοπλιστές. Μιά ζωή στό λιμάνι γιά πρωινό καφέ, στήν Ἀκτή Μιαούλη γιά ρεπορτάζ. Τό προχθεσινό συμβάν μέ σοκάρισε!

Γιά ὧρες πολλές δέν πλησίασα τό πληκτρολόγιο. Μοῦ τηλεφώνησε πρωί-πρωί ὁ Μανώλης Κοττάκης. «Γιατί τόν ἔσπρωχναν τόν ἄνθρωπο;» μέ ρώτησε. Ὅλη ἡ ὑπόθεση τῆς τραγωδίας πού ζήσαμε, σέ ἕνα ἐρώτημα: «Γιατί τόν ἔσπρωχναν;».

Ἄς ποῦμε ὅτι εἶχε καθυστερήσει. Ἐνῷ εἶχε εἰσιτήριο, εἶχε ἐπιβιβασθεῖ, κάτι ξέχασε ἤ πῆγε νά πάρει τσιγάρα καί γύρισε στό βαπόρι γιά τό νησί του. Δέν ὑπολόγισε τόν χρόνο; Ἴσως. Καί λοιπόν; Ἀπό χθές διαβάζω ἕνα σωρό ἀνοησίες. Καί, φυσικά τό φοβερό περιστατικό ἔλαβε –καί αὐτό– θέση στήν κομματική ἀντιπαράθεση! Ντροπή, πραγματικά! Ὅλοι εἴδαμε ὅτι στήν κόψη τοῦ καταπέλτη τοῦ βαποριοῦ ἔγινε μία σειρά ἀπό σοβαρά λάθη καί ἀντικανονικές ἐνέργειες.

Δέν ὑπῆρχε κανείς λόγος νά ἀπωθεῖται μέ αὐτόν τόν τρόπο ὁ ἄτυχος ἄνθρωπος. Ἀκόμη καί ἄν δέν εἶχε εἰσιτήριο, ἀπό τήν στιγμή πού ἀνέβηκε στόν καταπέλτη καί κινδύνευε νά πέσει στήν θάλασσα, τά μέλη τοῦ πληρώματος ὄφειλαν νά τόν προστατεύσουν καί ὄχι νά τόν ἀπωθήσουν. Βεβαίως, οἱ κανόνες λένε ὅτι πρῶτα ἀνεβαίνει ὁ καταπέλτης καί ἔπειτα λύνει τό βαπόρι κάβους. Καί μόνη αὐτή ἡ παράβαση, εἶναι βαρύτατη! Ποιός, ὅμως, τηρεῖ αὐτούς τούς κανόνες; Κανείς! Δεδομένες, λοιπόν, οἱ παραλείψεις τῶν μελῶν τοῦ πληρώματος, δεδομένη ἡ παράβαση τῶν κανόνων ἀσφαλείας γιά τήν αὐστηρή τήρηση τῶν ὁποίων φέρει τήν ἀπόλυτη εὐθύνη ὁ μονοκράτωρ πλοίαρχος.

Καμμία ἑταιρεία δέν θά πεῖ στόν πλοίαρχο νά παραβεῖ τούς κανόνες. Κι ἄν τό πεῖ, ὁ πλοίαρχος ὀφείλει νά μήν ὑπακούσει. Σέ ἕναν χῶρο ὅπως ἡ Ἀκτοπλοΐα, ὅπου ὅλοι ὅσοι ἀσχολοῦνται μέ αὐτήν γνωρίζουν ὅτι τό παραμικρό σοβαρό λάθος μπορεῖ νά καταστρέψει ὁλόκληρο τό οἰκοδόμημά της!

Ἄς θυμηθοῦμε πῶς καταστράφηκαν οἱ Τυπάλδοι, ἐπειδή τό πλήρωμα τοῦ Ἡράκλειον δέν ἔδεσε ἕνα φορτηγό. Πῶς κατέρρευσαν οἱ Πολέμηδες ὅταν κάποιοι δέν φρόντισαν τήν αἴχμαση τῶν φορτηγῶν στό Χρυσή Αὐγή. Πῶς ἔπεσε (ποτέ μου δέν πίστεψα ὅτι ἦταν ἀτύχημα) τό Ἐξπρές Σαμίνα στις Πόρτες τῆς Πάρου μέ καλό καιρό, χάθηκαν δεκάδες ψυχές καί ὁ ὁραματιστής Σφηνιᾶς σάλτατρε ἀπό τόν ἕβδομο, καί οἱ ἑταιρεῖες του κατέρρευσαν, γιά νά γίνουν ἀργότερα θυγατρική μεγάλης ἰταλικῆς φαμίλιας.

Εἶναι νωρίς γιά συμπεράσματα. Ὑπάρχουν Ἀρχές, ὑπάρχει Δικαιοσύνη. Βεβαίως, ὑπάρχει καί τό Δίκαιο τοῦ διαδικτύου καί ἡ Δικαιοσύνη πού ἀπονέμεται ἀναλόγως μέ τόν θόρυβο πού γίνεται.

Ὅλα θά δοῦν τό φῶς. Τό ὅποιο φῶς. Ἐμεῖς, προχθές ἀκόμη, γράφαμε γιά τό ντανιάσμα τῶν αὐτοκινήτων στά φέρρυ-μπώτ τῆς Σαλαμίνας χωρίς νά τηρεῖται κανένας κανονισμός ἀσφαλείας. Ἄς εἶναι ὁ ἄτυχος νέος τό τελευταῖο θῦμα τῆς κοινωνίας πού πᾶμε νά διαμορφώσουμε. Τῆς κοινωνίας τῶν οὐδετέρων ἀτόμων, χωρίς ἀρχές, χωρίς συναίσθημα καί μέ τήν βία συνταξιδιώτη!

Απόψεις

Νίκος Βισκαδουράκης: «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ» τελευταία μέρα της έκθεσης στη Roma Gallery

Εφημερίς Εστία
Η Roma Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Νίκου Βισκαδουράκη με τίτλο «Ο καθρέφτης του κ. Χάιντ», σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης καθηγητή Μάνου Στεφανίδη.

ΠΟΙΗΣΗ και ΧΡΩΜΑ από τον Κωνσταντίνο Σιδηρόπουλο στο χώρο τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος

Εφημερίς Εστία
Μια συνεργασία –έκπληξη επιφύλαξαν για το φιλότεχνο κοινό ο διδάκτορας Βιολογίας, εικαστικός και λογοτέχνης -στιχουργός Κωνσταντίνος Σιδηρόπουλος και ο γκαλερίστας Γιώργος Καρτάλος. Την Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου 2025 στις 19:00, παρουσίασαν μια βραδιά ζωγραφικής και ποίησης στην αίθουσα τέχνης Αγκάθι -Καρτάλος, Μηθύμνης 12 και Επτανήσου με έργα ζωγραφικής του καλλιτέχνη. Παράλληλα με το ποιητικό έργο του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου, ασχολήθηκαν ο Χάρης Ρώμας, ο Γιώργος Χρανιώτης, ο Χρήστος Φερεντίνος, προσφέροντας στους παρευρισκόμενους ένα πολυδιάστατο πολιτιστικό γεγονός. Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν: Οι σκηνοθέτες Δημήτρης Αρβανίτης και Γιώργος Παπαθεοδώρου, ο Κωνσταντίνος -Κάρολος Αρμένης ,διευθυντής του Νέου Ελληνικού Θεάτρου, οι ηθοποιοί Δημήτρης Μαυρόπουλος, Χάρης Σώζος, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Πέτρος Ιωάννου, η ηθοποιός και τραγουδίστρια Αγγέλα Σιδηροπούλου, η τραγουδίστρια Νάντια Καραγιάννη, η πρωταθλήτρια Ελλάδος στο βάδην Ελευθερία Ζαπαντιώτη, ο ηθοποιός και εικαστικός Γιάννης Γούνας, οι εικαστικοί Ολυμπία Μπουχλαριώτου, Αφροδίτη Δρακοπούλου Σάρδη και Κατερίνα Μωυσή. Φυσικα δεν έλειπε η πρώην Βουλευτής και Υπουργός Κατερίνα Παπακώστα, μητέρα του Κωνσταντίνου Σιδηρόπουλου.

Ν. Φιλαδέλφεια: Τα παιδιά πρωταγωνιστές στο άναμμα του δέντρου

Εφημερίς Εστία
Με βασικούς πρωταγωνιστές τα παιδιά θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου (στις 19.00) το άναμμα του χριστουγεννιάτικου δέντρου του Δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας στο πάρκο Μνημείου Μικρασιατών και Αλησμόνητων Πατρίδων!

«Ἄν ποῦμε στά μπλόκα ὅσα μᾶς λές, δέν θά προλάβουμε νά ἀρθρώσουμε λέξη!»

Εφημερίς Εστία
Ἐξέγερσις τῆς Κοινοβουλευτικῆς Ὁμάδoς κατά τοῦ ὑπουργοῦ Ἀγροτικῆς Ἀναπτύξεως – «Ἄν ἴσχυαν ὅσα ὑποστήριξες γιά τήν τεχνική λύση, ὁ Βορίδης θά εἶχε παραπεμφθεῖ στήν Προανακριτική» – «Πότε θά ἔρθει νά μᾶς ἐνημερώσει ὁ Πρόεδρος τοῦ ΟΠΕΚΕΠΕ;» – «Δέν ἔχουμε στρατηγική ἐκτόνωσης» – Σέ ὑποχώρηση τό Μαξίμου

«Ἀκυρώνονται τά Χριστούγεννα!»…

Μανώλης Κοττάκης
ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό ὁποῖο εἴθισται νά χρησιμοποιεῖται καμμιά φορά καθ’ ὑπερβολήν γιά νά δοθεῖ ἔμφαση σέ ἕνα θέμα, ἀλλά ἐδῶ, στήν προκειμένη περίπτωση, ἰσχύει κυριολεκτικῶς: ἡ Κυβέρνηση εἶναι σέ πραγματικό πανικό ἀπό τήν ἔκταση πού ἔχουν λάβει στήν ἐπικράτεια οἱ πανελλαδικές κινητοποιήσεις τῶν ἀγροτῶν, φοβᾶται τήν μετεξέλιξή τους σέ παλλαϊκά συλλαλητήρια τύπου Τεμπῶν καί κάνει σπασμωδικές κινήσεις γιά νά τίς περιορίσει.