ΕΤΟΣ ΑΡΧΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΕΩΣ 1876
Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2025

Ἄς μήν γυρίζουμε πολλές δεκαετίες πίσω

Θυμᾶμαι τόν «χαμό» πού ἔγινε ὅταν ὁ Σαββόπουλος ἀποφάσισε νά κουρευτεῖ καί ἔφτιαξε ἐκεῖνον τόν ὑπέροχο δίσκο «Τό κούρεμα».

Ξεσηκώθηκε ἀμέσως ἡ τεράστια πράσινη μᾶζα ἐναντίον τοῦ «τροβαδούρου τῆς ἀριστερᾶς», ὁ ὁποῖος ἔσπαγε πλάκα μέ τό τραγοῦδι «Τό Μητσοτάκ»! Ἄκου, ὁ ἀθεόφοβος, κοτζάμ Σαββόπουλος, μέ «Φορτηγό», μέ «Τραπεζάκια ἔξω», μέ «Ρεζέρβα», μέ «Περιβόλι τοῦ Τρελοῦ», μέ «Μπάλο» καί μέ γεμᾶτο τό Ὀλυμπιακό Στάδιο, νά τάσσεται ὑπέρ τοῦ «Μητσοτάκ», πού ἐκείνη τήν ἐποχή μαχόταν νά ξεπεράσει τόν περίφημο «Νόμο Σκανδαλίδη» (καί ὄχι «Νόμο Κουτσόγιωργα», ὅπως κακῶς ἐνίοτε ἀναφέρεται) καί νά ἀνατρέψει τό πανίσχυρο καθεστώς ΠΑΣΟΚ, μέ σημαία τό «σκάνδαλο Κοσκωτᾶ».

Βεβαίως, τότε, ἡ «ἀριστερά τοῦ χαβιαριοῦ» (gauche caviar), ἡ ὁποία σήμερα τόν βδελύσσεται, τόν ἀποθέωνε, καθώς ἐκεῖνος –ὡς ἀριστερός, ὑποθέτουμε– τασσόταν ὑπέρ τῆς συγκυβερνήσεως Τζαννετάκη (μέ ΝΔ καί τήν ἀριστερά, μέχρι καί τόν Χαρίλαο Φλωράκη), ὑποστηρίζοντας στήν οὐσία ἕναν Μητσοτάκη, ὁ ὁποῖος, ὅμως, εἶχε μαζί του καί τόν Μίκη Θεοδωράκη (τί ἐποχές, ἀλήθεια!)… Καί τώρα, πάλι ἐν μέσῳ προεκλογικῆς ἀτμοσφαίρας, ὁ Διονύσης ἐπανέρχεται, ὑποστηρίζοντας καί πάλι ἕναν «Μητσοτάκ». Καί μάλιστα κατά τρόπον πολύ πιό ἤπιο ἀπ’ ὅ,τι ἔκανε τό 1989-90!

Ναί, ἀλλά τώρα ἡ “gauche caviar” δέν εἶναι ὅπως τότε. Τώρα ἔχει τήν γροθιά ὑψωμένη (πῶς τό ἔλεγε ὁ Χάρυ Κλύνν; «Παιδιά σηκωθεῖτε, νά βγοῦμε στούς δρόμους, μέ rolex στά χέρια, μέ γοῦνες στούς ὤμους». Προφήτης μέγας, ὁ Χαράλαμπος Τριανταφυλλίδης), τώρα διεκδικεῖ «δεύτερη φορά» καί μάλιστα προτάσσει τό ἐπιχείρημα ὅτι «οἱ ψῆφοι δέν ἔχουν χρῶμα». Τώρα, ἡ ἀριστερά, πού ἔχει ἤδη κυβερνήσει (μέ δεκανίκια, δεξιά, ἀλλά ποιός νοιάζεται γι’ αὐτό) ἔχει «δικούς» της καλλιτέχνες καί ἀνθρώπους τῶν γραμμάτων (ἄς τό ποῦμε ἔτσι) οἱ ὁποῖοι ζητοῦν «αἱματηρές ἐξεγέρσεις», δηλώνουν «ἐρωτευμένοι μέ τόν ἀρχηγό», ἀλλά ἀπαγορεύουν στόν –ὅποιο– Σαββόπουλο νά βγεῖ καί νά πεῖ δημοσίως ὅτι «κάποιος πρέπει νά κυβερνήσει», ὑποδεικνύοντας αὐτόν τόν «κάποιο».

Καί βγῆκαν οἱ γνωστοί «εἰδήμονες τοῦ πληκτρολογίου» καί ἐξέμεσαν ὅ,τι μπορεῖ κανείς νά φαντασθεῖ κατά τοῦ Σαββόπουλου. Κάποιος, μάλιστα, ἀνέλυσε –μέ ἀνάρτηση-σεντόνι, τήν ὁποία ἀναπαρήγαγε ἀμέσως ἡ “cauche caνiar” τοῦ πληκτρολογίου– ὅτι ὅλα τά τραγούδια τοῦ Διονύση εἶναι «ἀντιγραφές καί κλεμμένα»! Τό τί ἔχει ἀκούσει ὁ τραγουδοποιός καί ποιητής, δέν λέγεται!

Γράφεται, ὅμως!

Γιά νά ξεκαθαρίσουμε τά πράγματα. Ἕνας ἄνθρωπος «νορμάλ», χωρίς φανατισμούς καί –κυρίως– χωρίς συμφέροντα ἀπό τούς κομματικούς ὀργανισμούς, δέν μπορεῖ, δέν διανοεῖται, δέν τοῦ περνᾶ ἀπό τό μυαλό, νά ἐπιλέγει τόν καλλιτέχνη τῆς ἀρεσκείας του ἀναλόγως μέ τίς πολιτικές του προτιμήσεις. Προσωπικά, ἀκούω μέ εὐχαρίστηση καί ἀπολαμβάνω τήν Τάνια Τσανακλίδου, τόν Σταμάτη Κραουνάκη, τήν Νατάσα Μποφίλιου, τόν Διονύση Σαββόπουλο, τόν Νῖκο Πορτοκάλογλου, τόν Φοῖβο Δεληβοριᾶ. Ὅπως καί τόν Μίκη, τόν Μᾶνο, τόν Λοΐζο, τόν Κουγιουμτζῆ, τόν Μαρκόπουλο, τόν Λεοντῆ, τόν Πλέσσα, τόν Κατσαρό. Οὐδέποτε σκέφθηκα «νά ρωτήσω νά μάθω» τί ψηφίζει καί τί ἀσπάζεται πολιτικά ὁ καθένας τους. Τό δηλητήριο πού στάζουν τά πληκτρολόγια καί οἱ πέννες κατά τοῦ Σαββόπουλου, εἶναι δεῖγμα νοοτροπίας πού φέρνει τά πράγματα πολλές δεκαετίες πίσω! Καί εἶναι κρῖμα, πολύ κρῖμα…

Απόψεις

Ὁ κύριος Πρωθυπουργός ἐνοχλεῖται ἀπό τίς ὑποδείξεις τοῦ Προέδρου

Εφημερίς Εστία
Αἰχμές πρός τόν ὑπουργό Ἐθνικῆς Ἀμύνης: «Καλό εἶναι νά μένει ἔξω ἀπό τίς πολιτικές συζητήσεις τό ὄνομά του» – Παράπονα Μητσοτάκη γιά τίς δημοσκοπήσεις γιατί «μετροῦν κόμματα πού δέν ὑπάρχουν» – Στό στόχαστρό του καί ὁ Εὐ. Βενιζέλος γιά τήν «μή κυβερνήσιμη χώρα»

Ὁ πλησίον

Μανώλης Κοττάκης
Μέ Αφορμή τόν θάνατο τοῦ Διονύση Σαββόπουλου εἰσηγοῦμαι μιά ἄσκηση πρός ἐπίλυση μέ τήν βοήθεια μιᾶς ἐκπληκτικῆς ἀνθρώπινης αἴσθησης πού δέν ἔχει ἡ ΑΙ: τῆς φαντασίας! Ἄν θέλαμε νά περιγράψουμε τήν μουσική ὅλων τῶν μεγάλων συνθετῶν τῆς ἐποχῆς μας, ποιά ἀνθρώπινη χειρονομία θά ἐπιλέγαμε γιά νά τήν συμβολίσουμε; Ἐναλλακτικά, μέ ποιά εἰκόνα θά τήν ταυτίζαμε; Γιά ὅσο σκέπτεστε τίς ἀπαντήσεις σας, εἰσφέρω ὡς τροφή γιά σκέψη τίς δικές μου. Θά ταύτιζα τόν Μίκη μέ μιά ὑψωμένη γροθιά. Αὐτός ἦταν ὁ Θεοδωράκης, αὐτή καί ἡ Μεταπολίτευση. Ἀνεκπλήρωτοι πόθοι. Τόν Μάνο μέ μιά μεγάλη ἀγκαλιά. Τῆς συμφιλιώσεως, τῆς ἀνοχῆς καί τῆς πολιτικῆς συμπεριλήψεως. Τόν Μαρκόπουλο μέ τίς ρίζες. Ἦταν ὁ σκαπανεύς τους. Τόν Ξαρχάκο μέ τό σῆμα τῆς νίκης ἀπέναντι στό ἄδικο. Καί τόν Νιόνιο μέ ἕναν κύκλο. Τόν κύκλο τοῦ «ὅλοι μαζί». Πῶς ἀγκαλιάζονται καί χορεύουν οἱ παῖκτες τῆς Ἐθνικῆς μπάσκετ μετά ἀπό κάθε νίκη; Αὐτό. Αὐτός ἦταν ὁ Σαββόπουλος. Ἡ ἑλληνική χαρά κλεισμένη σέ κύκλο. Ὅλους ὅμως τούς μεγάλους μας τούς ἑνώνει μιά λεπτή νοητή γραμμή, ἡ ὁποία λείπει σήμερα κατά βάση ἀπό τόν δημόσιο βίο. Ἡ γραμμή τῆς Ἑλληνικότητας. Πολλούς ἐξ αὐτῶν τούς ἑνώνει καί τό πνεῦμα τῆς Ὀρθοδοξίας πού ἐπηρέασε τό ἔργο τους. Ὁ ἀριστερός Θεοδωράκης ἐκτόξευσε τό […]

Ἡ Ντόρα προτείνει τήν ἐπαναφορά τοῦ Συμβουλίου Δημοκρατίας!

Εφημερίς Εστία
Σέ μιάν ἀπροσδόκητη ἐξέλιξη, ἡ κ. Ντόρα Μπακογιάννη πρότεινε νά καθήσουν στό ἴδιο τραπέζι οἱ πρώην Πρωθυπουργοί, Κώστας Καραμανλῆς, Γιῶργος Παπανδρέου, Ἀλέξης Τσίπρας καί Ἀντώνης Σαμαρᾶς, καθώς καί ὁ Εὐάγγελος Βενιζέλος, προκειμένου νά ὑπάρξει ἐθνική συνεννόησις γιά τά ζητήματα πού ἀφοροῦν στήν ἐξωτερική πολιτικῆς τῆς χώρας σέ σχέση μέ τήν Τουρκία. Καί τοῦτο ἐνῶ κατ’ ἐπανάληψιν ὁ Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ἔχει δηλώσει ὅτι ὁ ἴδιος ἔχει τήν ἀποκλειστική εὐθύνη τῆς διακυβερνήσεως καί τῆς χαράξεως τῆς ἐξωτερικῆς πολιτικῆς. Ἡ πρότασις αὐτή τῆς κ. Μπακογιάννη συνιστᾶ ἐπαναφορά, ἔστω καί ἄτυπη, τοῦ Συμβουλίου τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο προεβλέπετο ἀπό τό Σύνταγμα τοῦ 1975 καί κατηργήθη μέ τήν συνταγματική ἀναθεώρηση τοῦ 1986, κατά τήν ὁποία ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας κατέστη ἀποκλειστικῶς τελετουργικός, μέ τό σύνολον τῶν ἁρμοδιοτήτων νά περιέρχονται στόν Πρωθυπουργό. Στό Συμβούλιο τῆς Δημοκρατίας, τό ὁποῖο συγκαλοῦσε ὁ Πρόεδρος τῆς Δημοκρατίας, μετεῖχαν, πέραν τοῦ ἐν ἐνεργείᾳ Πρωθυπουργοῦ, οἱ διατελέσαντες Πρωθυπουργοί, καθώς καί οἱ διατελέσαντες Πρόεδροι τῆς Δημοκρατίας. Τό Συμβούλιο αὐτό ἐλάχιστες φορές εἶχε συγκληθεῖ καί προεβλέπετο νά λειτουργεῖ συμβουλευτικῶς γιά πράξεις ρυθμίσεως τοῦ πολιτεύματος, μέ πρώτη προτεραιότητα τήν σύγκλιση τῶν ἀπόψεων ὅλων τῶν συμμετεχόντων. Τό πνεῦμα τῆς προτάσεως τώρα εἶναι πολύ διαφορετικό καί φαίνεται ὅτι στήν βάση της ὑπάρχει ὁ φόβος γιά τήν […]

Ἆσμα ἡρωικό καί πένθιμο γιά τόν Διονύσιο μελωδό

Δημήτρης Καπράνος
Ἦταν ἕνα «μουσικό πρωινό» τοῦ Νίκου Μαστοράκη, νομίζω τό ’65.

Σάββατον 23 Ὀκτωβρίου 1965

Πρό 60 ἐτῶν
Ο ΚΟΣΜΟΣ H ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΟΤ